ترامپ مدعی شد: توافق هسته‌ای ایران اقدامی بسیار ناشیانه بود

نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا توافق هسته‌ای ایران را ناشیانه‌ترین اقدام دیپلماتیک دولت اوباما خواند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از  تلویزیون سی ان ان؛ "دونالد ترامپ،" در مصاحبه با خبرنگار این شبکه در ابتدا از "هیلاری کلینتون،" رقیب دموکرات خود، انتقاد کرد و مدعی شد:‌ سوابق دوران وزارت "هیلاری کلینتون" فاجعه بار است. "کلینتون" طرفدار جنگ عراق بود در حالی که من مخالف بودم. نظر من این بود که عراق از هم می‌پاشد، ایران کل خاورمیانه را در سیطره خود می‌گیرد و عراق را نیز تصرف می‌کند. حالا دقیقاً همین اتفاق افتاده و هم اکنون کسی دیگر آمده است تا باقیمانده نفت را ببرد و آن داعش است. پیش بینی‌های من در سال 2004 (1382) حالا درست از آب در آمده است. آنها اشتباه کردند و روش خروج نیروهای نظامی نیز اشتباه بود.اشتباه کردند که فکری به حال نفت نکردند زیرا حالا داعش نفت را می‌برد و ایران نیز بقیه عراق را می‌گیرد.

ما دو تریلیون دلار خرج کردیم، هزاران نفر کشته و دهها هزار نفر نیز زخمی شدند و حالا هیچی نداریم.
ایران، عراق را در سیطره خود می‌گیرد و داعش نیز بخش بزرگی از مناطق ثروتمند عراق را تصرف کرده است. منبع اصلی ثروت داعش، نفت است.
با این وجود ما به ایرانی‌ها کمک کردیم و این توافق هولناک امضاء شد.
به نظر من این توافق بدترین توافقی است که تاکنون میان دو کشور امضاء شده است. این توافق درباره هرچه که باشد –هسته‌ای و یا سناریوهای دیگر- ناشیانه‌ترین کار بود.

گوینده سی ان ان گفت: قطعاً یکی از دلایل اصلی متحدان ما از توافق با ایران، مسئله هسته‌ای بوده ؛ اما ایران در خصوص داعش نیز سازنده عمل کرده است. آنها به هر دلیل خوب یا بد با داعش مقابله کرده‌اند.
ترامپ در ادامه ادعایش افزود: این همه مسائلی که الان اتفاق می‌افتد، نیست. ابتدا به ایران و سوریه نگاه کنید. داعش در سوریه فعالیت می‌کند و ما که بزرگترین دشمن سوریه محسوب می‌شویم، با داعش می‌جنگیم.
برخی می گویند چرا ما با داعش می‌جنگیم و باید اجازه دهیم داعش کاری که ما قرار است انجام دهیم، انجام دهد.
"بشار اسد،" رئیس جمهور سوریه، به ما نگاه می‌کند و می‌گوید اینها دشمن من هستند؛ اما با داعش می‌جنگند. ما اشتباهات زیادی در خاورمیانه داشتیم؛ اما فقط به این مسئله بیندیشید که داعش می‌خواهد "بشار اسد" را سرنگون کند و ما با داعش در سوریه می‌جنگیم. مسئله دیگر این است که داعش در سوریه نفت استخراج می‌کند. نظر من این است که باید بر منابع ثروت داعش تمرکز کنیم.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: آمریکا یک هدف محسوب می‌شود زیرا ضعیف شده است. ما یک کشور رو به افول هستیم. به عنوان مثال ما الان بیست و پنجمین کشور دنیا از نظر هزینه کردن در بخش آموزش خود هستیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار