مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت:

شتاب در پروژه‌های بهینه‌سازی با جذب 20 میلیارد دلار سرمایه خارجی

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، با اشاره به اعلام آمادگی شرکتهای اروپایی در طرحهای بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: در صورت جذب 20 میلیارد دلار سرمایه خارجی، این پروژه‌ها در کشور شتاب می‌گیرد.

نصرت الله سیفی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاره خبرنگاران جوان؛ از اصلاح 600 هزار موتورخانه سیستم حرارت مرکزی در سراسر کشور خبر داد و گفت: ارزش اجرای این طرح 2 میلیارد دلار است و طی مدت اجرای 10 ساله این طرح 3.7 میلیارد مترمکعب در مصرف گاز صرفه‌جویی می‌شود. 

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت تاکید کرد: از 600 هزار موتورخانه موجود در کشور حدود 500 هزار در بخش مسکونی و 100 هزار تجاری و اداری و عمومی است که روند افزایشی از طریق سرمایه‌گذاری بیع متقابل خواهد بود به این صورت که با نصب کنتور هوشمند در ازای هر متر مکعب صرفه‌جویی 450 تومان به سرمایه گذار اعطا خواهد شد و مدت بازپرداخت در این طرح برای ساختمانهای عمومی 22 ماه و منازل مسکونی 33 ماه خواهد بود و میزان صرفه‌جویی دراین مسیر نیز 9 تا 13 میلیون متر مکعب در روز بوده و 3.7 میلیارد دلار صرفه‌جویی طی 10 سال پیش‌بینی شده است ضمن اینکه 43 میلیون تن CO2 از میزان آلاینده‌های زیست محیطی کاسته خواهد شد.

رونمایی از سایت و نرم افزار اصلاح موتورخانه

به گفته وی، این طرح کار بزرگی است و نرم افزار و سایتی نیز طراحی شده که بزودی معرفی می‌شود.

سیفی در خصوص مذاکرات ایران و شرکت‌های خارجی برای سرمایه گذاری در طرح‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت در کشور، اظهار داشت: مذاکرات با شرکت‌های خارجی  شتاب بیشتری به خود گرفته است به طوری که سرمایه‌گذاری شرکت‌های اروپایی در پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت ایران اعلام آمادگی کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت تاکید کرد: مذاکراتی با شرکت‌های خارجی از جمله شرکت‌های ژاپنی، آلمانی، ایتالیایی، کره ای، ترکیه ای و فرانسوی برای سرمایه‌گذاری و وارد کردن فناوری در حوزه بهینه‌سازی مصرف سوخت انجام شده و این شرکت‌ها تکنولوژی‌ها و طرح‌های خود را معرفی کرده‌اند.

وی با بیان آنکه این مذاکرات در زمینه بهینه‌سازی سوخت در بخش ساختمان، حمل و نقل و صنعت انجام شده است، گفت: عملیاتی شدن طرح‌هایی که خارجی‌ها پیشنهاد می‌دهند بستگی به مشارکت بخش خصوصی دارد، زیرا ما این شرکت‌های خارجی را به بخش خصوصی ارجاع می‌دهیم تا کار را شروع کنند.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با تاکید بر وجود نیروی متخصص در داخل کشور برای اجرای طرح‌های بهینه‌سازی، گفت: سرمایه‌های مالی نیز در داخل ایران برای اجرای طرح‌های کاهش مصرف سوخت وجود دارد، اما به هر دلیلی از آنها استفاده نمی‌شود و سرمایه‌گذاران به میدان نمی‌آیند.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با بیان آنکه در صورت رفع تحریم‌ها، سرمایه‌های خارجی در حوزه بهینه‌سازی وارد کشور می‌شود، اضافه کرد: به محض اینکه از خارج از کشور در حوزه بهینه‌سازی سرمایه‌گذاری شود، سرمایه‌های سرگردان داخلی نیز وارد این حوزه خواهند شد.

سیفی، در خصوص حجم سرمایه مورد نیاز در حوزه بهینه‌سازی مصرف سوخت نیز اظهار داشت: با فرض رشد اقتصادی 6 درصدی در کشور تا پنج سال آینده به بیش از 190 میلیارد دلار تجهیز سرمایه در بخش بهینه‌سازی نیاز خواهیم داشت.

وی گفت: البته در صورتی که 20 میلیارد دلار نیز سرمایه خارجی در حوزه بهینه‌سازی جذب شود، طرح‌های بهینه‌سازی در کشور شتاب می‌گیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار