آشنایی با مستندهای برگزیده شبکه مستند در 2شهریور

روایتی از عملیات عاشورا سردار سلیمانی در «مثلث مرگ»/ آشنایی با «اعجاز خلیج فارس» شبکه مستند سیما فردا دوم شهریور هشت مستند برگزیده را برای پخش در نظر گرفته است.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی شبکه مستند سیما، مستند «و اما زندگی» دوشنبه دوم مرداد در یک قسمت 48 دقیقه‌ای از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

*روایت انسان هایی کوتاه قامت اما موفق

این اثر درباره زندگی انسان‌هایی است که از لحاظ قامت کوتاه‌تر از بقیه هستند اما در زندگی موفق هستند و این کوتاهی باعث دور شدن آنها از دنیای انسان‌های طبیعی نشده است.

«و اما زندگی» فردا دوشنبه دوم شهریور ماه ساعت 16 از شبکه مستند سیما روی آنتن می‌رود.
مستند «زنده یاد احمد بیرشک» ساعت 18 روز دوشنبه در جدول پخش قرار گرفته است.

این اثر مستند به نوعی بیوگرافی استاد احمد بیرشک از چهره‌های ماندگار کشور است که در گذشته رئیس بنیاد دانش نامه فارسی بوده است.

*معرفی یک چهره ماندگار در شبکه مستند

وی در سال ۱۳۷۰ بنیاد دانشنامه بزرگ فارسی را تاسیس کرد و تا سال ۱۳۷۷ ریاست آن را برعهده داشت. در این سال وی با دریافت لوح تقدیر ریاست جمهوری به عنوان استاد نمونه شناخته شد و از دانشگاه شهید بهشتی دکتری افتخاری ریاضیات دریافت کرد.

استاد بیرشک علاوه بر دانشنامه بزرگ فارسی، در تالیف دانشنامه ایرانیکا، فرهنگ کامل انگلیسی‌-‌فارسی تألیف عباس آریان‌پور و منوچهر آریان پور، فرهنگنامه کودکان و نوجوانان و دانشنامه ایران و اسلام، همکاری داشته‌است.

«زنده یاد احمد بیرشک» در یک قسمت 60 دقیقه ای از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

ساعت 19 قسمت پنجم از مجموعه «جهانشهری‌ها» روی آنتن می‌رود؛ مستندی که در خارج از کشور تولید شده و به معرفی مسلمانان چند ملیتی و فراملیتی می‌پردازد که هویت‌های فرهنگی و ملی متکثر و گاه ترکیبی دارند و در نقاط مختلفی از جهان زندگی کرده‌اند، اما همچنان هویت اسلامی بارزی داشته و در جامعه پیرامون خود مسلمانان  فعالی هستند.

*گفتگو با ایوبی و خرازی درباره پدیده مهاجرت

ساعت 19:30 قسمت دوم مستند «مهاجران حرف آخر» با نگاهی به پدیده مهاجرت و سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی از ابتدا تاکنون از شبکه مستند سیما روی آنتن می‌رود.

این مستند به گفتگو با مسئولان وقت جمهوری اسلامی ایران در چند سال گذشته می‌پردازد و نظر آنها درباره مهاجرت را جویا می‌شود. از جمله حجت الله ایوبی رایزن فرهنگی وقت ایران در فرانسه و رئیس سازمان سینمایی فعلی یکی از افرادی است که در این مستند با او گفتگو شده است.

سیدمحمد خرازی سفیر وقت ایران فرانسه دیگر مقام مسئولی است که با او درباره پدیده مهاجرت گفتگو می‌شود.

قسمت دوم مجموعه «فصلی دیگر» ساعت 20:30 پخش و در این اثر با برخی از افراد مبتلا به بیماری ام اس که شرایط سختی دارند اما با اراده خود توانسته اند به آن غلبه کنند گفتگو می‌شود.

*فساد خاندان پهلوی در یک مجموعه مستند

قسمت پنجم از مستند «هزار فامیل» که توسط عبدالمجید ارجمند، طراحی، نویسندگی و تهیه شده است، ساعت 21:30 روز دوشنبه 2 شهریور پخش می‌شود.

این مستند به زندگی رضا شاه از تولد تا مرگ و حاشیه‌های زندگی او و نزدیکانش به ویژه اشرف پهلوی و فرزندان شاه پرداخته است و استبداد و فساد خاندان پهلوی و تاثیرات آن بر روابط فرهنگی، سیاسی و اقتصادی کشور را مورد بررسی قرار می‌دهد.

*آشنایی با جهانی دیگر در «اعجاز خلیج فارس»

«اعجاز خلیج فارس» نیز اثری از تولیدات صدا و سیمای مرکز کیش و به کارگردانی کاظم بایرام‌بخش است که ساعت 23 روی آنتن می‌رود.

در این مستند گونه‌های جانوری نادر در خلیج فارس بررسی می‌شود؛ خلیج فارسی که اعماق نیلی آن جهانی دیگر است، بی مرز و ناپیدا اما شگفت‌انگیز.

این مستند در 30 دقیقه ساخته شده و روی آنتن می‌رود.

*روایتی از عملیات عاشورا سردار سلیمانی در «مثلث مرگ»

ساعت 23:30 دوشنبه اول شهریور نیز «مثلث مرگ» به عنوان آخرین مستند امروز شبکه در جدول پخش قرار گرفته است.

این مستند درباره عملیات عاشورا در عراق است که منجر به آزادسازی منطقه «جرف الصخر» از اشغال تکفیری‌های داعش و القاعده شد، منطقه ای که در جنوب بغداد و شمال کربلا قرار دارد.

عملیات عاشورا به فرماندهی سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی سپاه قدس در مهر۱۳۹۳ در برابر نیروهای داعش انجام شد و به آزادی شهر جرف الصخر انجامید.

در عملیات عاشورا که منجر به آزادسازی دروازه بغداد، نجف و کربلا شد، ۴۰ نفر از نیروهای آموزش‌ دیده داعش و بیش از۲۰۰ عنصر میدانی این گروهک تکفیری تروریستی به هلاکت رسیدند و۲۳۰ کارت نیروهای نفوذی آنها کشف و لیست رابط‌های داعش برای ۱۳۶ بمب‌گذاری نیز افشا شد.

به دنبال بازپس گیری این شهر، شورای استانی بابِل اعلام کرد که از این پس نام شهر را از جرف الصخر به معنای ساحل سنگی به جرف النصر به معنای ساحل پیروزی عوض می‌کند.

این منطقه از سال 2003 محل جولان تروریست‌ها بوده و حتی آمریکایی‌ها در طول 9 سال اشغال عراق نیز نتوانسته بودند یا شاید هم نخواسته بودند آن را پاکسازی کنند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار