بازدید معاون سازمان میراث فرهنگی از نمایشگاه «از فرش تا عرش» در نیاوران

معاون سازمان میراث فرهنگی‌، صنایع دستی وگردشگری کشور با حضور در فرهنگسرای نیاوران از نمایشگاه از فرش تا عرش بازدید به عمل آورد.

به گزارش حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران در این بازدید که با مشایعت  سید عباس سجادی مدیر عامل بنیاد آفرینش های هنری نیاوران همراه بود در کنار هم قرار دادن دو سنت دیرینه قلمکاری و خوشنویسی و توجه بیشتر به خلاقیت هایی از این دست  از مباحث مورد توجه بود.

بهمن نامور مطلق معاون سازمان میراث فرهنگی در گفتگو با روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران در خصوص این نمایشگاه اظهار داشت:نمایشگاه بسیار خوبی را شاهد بودیم و نوآوری هایی که در آن دیده می شد، قابل توجه بود. من فکر می‌کنم برگزار نمودن نمایشگاه‌هایی از این دست می‌تواند افق های تازه‌ای برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری ایجاد کند. در آثار این نمایشگاه دو هنر سنتی کشورمان قلمکاری و خوشنویسی به شکل بسیار مطلوبی در یکدیگر ترکیب شده که موضوع بسیار جالبی است.

وی افزود: امیدوارم در آینده شاهد برگزاری نمایشگاه های بیشتری در  این سبک باشیم. ما در عصر پیوند‌ها و تلفیق ها هستیم، جلوه‌ها می‌توانند جذابیت خلق کند.‌ این نمایشگاه در مجامعی که  خاستگاه چنین هنرهایی است مثل ترکیه، توانسته  قابل قبول و موفق باشد و موفقیت‌های بی نظیری را در زمینه فروش آثار داشته باشد  و هنر فاخر ایرانی را به نمایش در بیاورد. هنر ایرانی که از آن یاد می شود هنوز زنده و پویاست و می‌تواند طرح‌های نویی را معرفی کند. در واقع در این رویداد هنری هنرمندان با شجاعت کار تازه و نوینی انجام داده‌اند. این شجاعت در کنار همکاری یک گروه اقتصادی توانسه تلفیق خوبی بین تجارت و هنر را ایجاد کند. سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از چنین هنرمندانی  حمایت می‌کند و در برنامه ششم بنا دریم بستر خوبی را برای فعالیت این هنرمندان  ایجاد کنیم.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که  ارتباط نزدیکتری بین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری کشور و بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران  در آینده بوجود بیاید و زمینه مناسبی برای گسترش همکاری‌های دوجانبه فراهم شود.

دکتر الهی قمشه‌ای، حجت الاسلام محمدرضا زائری و سید مجتبی حسینی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس موزه ملک نیز از دیگر شخصیت‌های برجسته فرهنگی و هنری بودند که با حضور در فرهنگسرای نیاوران از نمایشگاه «از فرش تا عرش» بازدید به عمل آوردند.

سید مجتبی حسینی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین رئیس موزه ملک  با دلپذیر توصیف کردن فضای نمایشگاه «ازفرش تا عرش» خاطر نشان کرد: آثار به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه بسیار فاخر بود از این بابت که شاهد ترکیب جدیدی از هنر های سنتی و ذوق هنرمندان ایرانی بودیم. به عنوان یک تجربه تازه باید بگویم نمایشگاه جذابیت های خوبی داشت و امیدوارم گروهایی که اقدام به برگزاری چنین نمایشگاهی کرده‌اند بتوانند در ادامه راه به موفقیت بیشتری دست پیدا کنند.

وی حضور خوشنویسان خلاق و با استعداد را در معرفی هنرهای اسلامی ایرانی بسیار مهم عنوان کرد  و افزود: خوشنویسان جوان و با استعداد به  پختگی لازم رسیده‌اند  و دارند دست به ابتکارات جدید ی می‌زنند که در مجموع این  تجربه‌ها به نفع هنر‌های اسلامی و ایرانی است. نکته ی حائز اهمیت این است که درکنار این مسایل باید عرضه این آثار به صورت فراگیر و گسترده باشد.

وی حمایت  مستقیم دولت از هنر را عامل ضربه دیدن هنر دانست و گفت: به نظر ما هنرمندی یک حق است نه یک امتیاز بنابراین حمایت های مستقیم از هنرمندان جز ضربه زدن به هنر حاصلی ندارد. حمایت مستقیم دولت  در دراز مدت هم به ضرر هنر و هنرمندن است و موجب رخوت و رکود میشود و این مسیری است که دنیا آن را  تجربه کرده  است. در تاریخ هنری ایران رشته‌های هنری که منتسب به حمایت دربار شدند بعد از مدتی با از دست رفتن اقتدار حاکمیت، از بین رفته اند و گاها دیگر احیا نشده اند. حمایت‌های حاکمیتی از هنرمندان و آثار هنری باید به گونه ای باشد که شرایط برای حضور و عرضه آثار هنری  هنرمندان  تسهیل شود.

وی در پایان تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد به خصوص در دولت کنونی تمام اهتمام خود را مصروف به این امر کرده که حمایت‌های اصولی از هنر و هنرمند داشته باشد. ما نمی‌خواهیم کاری کنیم که در کوتاه مدت به مذاق هنرمند خوش بیاید اما در بلند مدت کاری برایش از پیش نبرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.