پیکر عبدالحسین حائری تشییع شد

مراسم تشییع پیکر عبدالحسین حائری از مقابل کتابخانه مجلس برگزار شد. در این مراسم، پیکر حائری به پیکری بی‌جان که سرداری بلندقامت است توصیف شد.

به گزارش خبرنگارحوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، پیکر این چهره پیشکسوت در حوزه فهرست‌نویسی و نسخه‌شناسی که بیش از نیم قرن در کتابخانه مجلس فعالیت کرد و 20 سال رییس این کتابخانه بود، امروز (دوشنبه، دوم شهریورماه) با حضور برخی مسئولان و چهره‌های فرهنگی برای خاک‌سپاری در قم، از مقابل کتابخانه مجلس شورای اسلامی تشییع شد.

در این مراسم که با حضور علی لاریجانی - رییس مجلس - همراه بود، محمدرضا مجیدی -، سیدمصطفی محقق داماد و احمد جلالی سخنرانی کردند.

در ابتدای مراسم، محمدرضا مجیدی - رییس کتابخانه مجلس - از عبدالحسین حائری به عنوان سرمایه بزرگ فرهنگی، چهره ماندگار، حافظ، احیاگر و پاسدار میراث مکتوب و استاد مسلم فهرست‌نویسی، صاحب سبک و نسخه‌شناس و کتاب‌شناسی برجسته یاد کرد.

در ادامه، احمد جلالی – رییس اسبق کتابخانه مجلس و نماینده ایران در سازمان یونسکو - به اهمیت حفظ میراث مکتوب اشاره کرد و گفت: گاهی تصور می‌شود اگر به میراث مکتوب توجه شود و شخصیتی مثل استاد حائری عمرش را صرف شناساندن یک نسخه خطی کوچک ‌کند این موضوع تنها برای تفاخر به گذشته و یادآوری نیاکان است؛ در حالی که این موضوع حقیقتا به کار و زندگی ما مربوط است؛ اما در بسیاری از مواقع مورد توجه ما نیست.

وی اظهار کرد: احیای میراث یک کشور و معرفی و پاسداشت آن در امنیت استراتژیک آن کشور موثر است. امروز نشان دادن ریشه‌های تمدنی و فرهنگی یک ملت اسباب حصار بزرگ و فخیمی برای امنیت آن ملت می‌شود.

جلالی سپس به پیکر عبدالحسین حائری اشاره کرد و گفت: این پیکر نحیف و بی‌جان سرداری بلندقامت است که برای پاسداشت مرزهای امنیت این مملکت تلاش‌های بسیاری کرده است و از این جهت باید بگوییم همه صاحبان معرفت و علاقه‌مندان به نسخ خطی و تمام کسانی که به زندگی امروز و ایجاد ثبات در این کشور می‌اندیشند به این فرد وامدارند.

نماینده ایران در سازمان یونسکو با بیان این‌که ما وامدار بزرگانی چون استاد حائری هستیم، بیان کرد: در طول سالیان بارها دیده‌ام که استاد حائری متواضعانه در مقابل میراث مکتوب می‌ایستند. حتی در این اواخر عمرش وقتی در میان انبوه کتاب‌ها قرار می‌گرفت صحنه‌ای ایجاد می‌شد که قابل توجه بود چون در خیل انبوه کتاب‌ها دیده نمی‌شد.

وی سپس به اهمیت حوزه فرهنگ و حفظ میراث مکتوب اشاره کرد و گفت: در کشورهایی مانند فرانسه هنوز رشته‌هایی مانند مهندسی را در دانشگاه‌ها جای نمی‌دهند بلکه تحصیل در این رشته‌ها در پلی‌تکنیک میسر است چون آن‌ها معتقدند دانشگاه جای رشته‌هایی مثل حقوق، ادبیات و تاریخ است چرا که این رشته‌ها هستند که نخبه پرورش می‌دهند.

همچنین سیدمصطفی محقق داماد – چهره دانشگاهی، رییس تولیت بنیاد موقوفات دکتر افشار یزدی و پسرخاله عبدالحسین حائری - در سخنانی گفت: محی‌الدین ابن عربی می‌نویسد که من ابن رشد را در دوره کودکی دیده بودم و دیگر او را ندیدم تا سال‌های بعد و روزی که پس از کلاس درس خبر دادند که ابن رشد از دنیا رفته است و جنازه او را هم‌اکنون به شهر می‌آورند. من به اتفاق شاگردانم به استقبال جنازه رفتیم. جنازه به شکلی قرار گرفته بود که در یک طرف جنازه و در یک طرف دیگر آثار و کتاب‌های او قرار گرفته بود تا توازن در استر حفظ شود.

وی در ادامه به خدمات عبدالحسین حائری در حوزه میراث مکتوب ایران اشاره کرد و گفت: جنازه عبدالحسین حائری الان شبیه جنازه ابن رشد است.

محقق داماد همچنین گفت: من از کودکی تا به امروز شاهد بوده‌ام که استاد حائری کاری جز عشق به تحقیق و حفظ آثار ملی و ارزش‌های علمی انجام نمی‌داد و با تمام وجود با مناعت طبع به کارش عشق می ورزید. اما سوال این‌جاست که آمال و آرزوهای چنین فردی چه بود.

وی سپس در جواب به این پرسش خود خطاب به رییس و اعضای هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین نتایج فعالیت‌های استاد حائری معرفی مهم‌ترین میراث علمی به ما و سپردن آن به شماست. این موضوع در کنار بقیه کارهای سیاست‌گذاری و تدوین قانون می‌تواند به عنوان یکی از مهم‌ترین مولفه‌های منافع ملی در دستور کار قرار گیرد.

محقق دادماد افزود: استاد حائری فردی دغدغه‌مند بود و من امیدوارم که سرمایه عظیمی که او ایجاد کرده است حفظ شود.

وی با اشاره به خاطره‌ای بیان کرد: در شب پیروزی انقلاب اسلامی استاد حائری ناله می‌کرد و به من می‌گفت که من را به شهید مطهری وصل کن چرا که فلان نسخه در مکانی است که ممکن است از دست برود و اگر این نسخه از دست برود ما چه باید بکنیم. از نظر من اگرچه تألیف کتاب به جای خود امر مهمی است اما به جای این‌که به فکر این باشیم که چه کتابی تألیف کنیم باید به این بیندیشیم که آن‌چه داریم تاریخ نسخ خطی ماست و باید آن‌ها را حفظ کنیم.

وی افزود: استاد حائری تاریخ مهم کشور را بر اساس نسخ خطی احیا کرد. البته نسخ خطی زیاد است اما امتیاز فهرست‌نویس این است که کتاب‌های مهمی را به مردم می‌شناساند.

از جمله حاضران در مراسم تشییع پیکر عبدالحسین حائری که مراسم تدفین او ساعت ۱۸ بعدازظهر در آرامگاه شیخان قم انجام خواهد شد، مصطفی پورمحمدی - وزیر دادگستری -، محمدرضا باهنر - نایب‌رییس مجلس -، سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد - نایب‌رییس مجلس -، سیدمحمود دعایی - مدیر موسسه اطلاعات -، سیدرضا صالحی امیری - رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی -، کوروش کمالی سروستانی - مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس - محمد رجبی و محمدعلی ابهری - روسای پیشین کتابخانه مجلس - و سیدمحمدمجتبی حسینی - مدیرعامل کتابخانه و موزه ملی ملک - بودند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.