آلرژی پوستی پاییز در راه است!

پاییز برای بسیاری از افراد با سپری شدن روزهای تقویم نمی‌آید. آنها از حساسیت های پاییزه متوجه آغاز این فصل می شوند.

به گزارش خبرنگار كلينيك گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گاهی اوقات دستگاه ایمنی دچار اختلالاتی می‌شود، یکی از این اختلالات خود ایمنی نام دارد، در این حالت دستگاه ایمنی سلول‌های خودی را از غیر خودی تشخیص نداده و به آن‌ها حمله می‌کند، همین عامل باعث بروز حساسیت‌های گوناگونی در فرد می‌شود و دستگاه ایمنی که وظیفه آن گشت زدن در بدن است تا یافته‌های خودی را از غیر خودی تشخیص دهد نمی‌توانداین تمایز را قائل شود که یکی ازآن‌ها حساسیت  های پوستی می‌باشد. 

سید مسعود داوودی، متخصص پوست و مو و همچنین عضو شورای برنامه ریزی و آموزش دانشگاه علوم پزشکی گفت: درواقع کهیر و اگزما هر دو حساسیت پوستی تلقی می‌شود با این تفاوت که کهیر محل بروز تغیراتش در لایه‌های عمقی‌تر پوست اتفاق می‌افتد اما اگزما در مناطق سطحی‌تر پوست شکل می‌گیرد.

تفاوت دیگر آن‌ها این است که در کهیر قرمزی و برجستگی پوست را داریم ولی اپیدرم یا لایه اولیه پوست سالم است، به شکلی که اگر ما روی کهیر فشار انگشت وارد کنیم پوست سالم است و قرمزی و التهاب با برداشتن انگشت تازه پدیدار می‌شود. 

اما در مورد اگزما به این ترتیب نیست و قرمزی و التهاب درلایه اصلی پوست شکل می گیرد و از بین نمی‌رود.اما شباهت هر دو در این است که جفتشان خارش دارهستند و هر دو التهاب پوست را دارند، ولی در کهیر ویژگی خاص و مشخص در این است که ضایعاتش موقت و گذراست و مدام دچار جابجایی می‌شود یعنی ضایعه‌ای که الان مشاهده می‌شود ممکن است از بین رفته و تغییر مکان دهد و در یک جای جدید ظاهر شود، ولی ضایعات اگزمایی این طور نیست و فرد تا درمان نشود ادامه پیدا می‌کند. 

عوارضی که مواد آرایشی ایجاد می‌کنند معمولا به دو صورت بروز می‌کند که معمولا از نوع اگزماست، اگزمای تحریکی و اگزمای آلرژیک، اگزمای تحریکی در هر پوستی امکان ایجاد آن وجود دارد اما اگزمای آلرژیک معمولا در پوست‌های چرب ایجاد می‌شود.و از موادی که ایجاد آلرژی کرده‌اند نباید دیگر استفاده شود. و از عوارضی که ایجاد می‌کنندخارش، قرمزی، تورم و همچنین جوش زدن است. 

آیا حساسیت پوستی درمان دارد؟
وی در این مورد گفت: نکته‌ای که در مورد ضایعات حساسیت پوستی وجود دارد این است که در وهله‌ی اول درمان‌های ضد التهاب موضعی یعنی کرم‌های مالیدنی استفاده می‌شود و گاهی لازم می‌شود که داروهای ضد التهابی خوراکی به مدت طولانی استفاده شود.

و اگر میزان حساسیت بسیار شدید و وسعت آن شدید باشد از داروهای کورتون دار و ضد حساسیت ها به صورت تزریقی و به مدت زمان کوتاه‌تر استفاده می‌شود.

اما کار اساسی‌تر برای درمان این موارد مانند بقیه بیماری‌ها، پیشگیری است، یعنی از موادی که ایجاد حساسیت می‌کنند و یا عواملی که آن را ایجاد می‌کنند دوری کنیم زیرا با هر بار تشدید آن واکنش بدن نسبت به آن عامل شدیدتر خواهد بود. 

حساسیت پوستی، آلژری فصلی
داوودی تصریح کرد: به دو دلیل نیز آلرژی های پوستی به شکل فصلی امکان بروز آن‌ها وجود دارد. 

1-در فصل پاییز و زمستان خشک شدن پوست باعث ایجاد حساسیت‌ها و انواع اگزماها می‌شود.

2-بعضی عوامل حساسیت زا ممکن است در بعضی فصول زیادتر باشد و مصرف‌ آن شایع‌تر باشد مثلا خوردن برخی میوه‌ها و بعضی مواد خوراکی یا سبزیجات در فصل تابستان و یا گرده افشانی گل‌ها در فصل بهار برای خیلی از افراد ایجاد حساسیت خواهد کرد. 

3-وی با بیان اینکه کسانی که جوش می‌زنند اکثرا دارای پوست چرب و روغنی هستند که این چربی‌ها باعث می شود غدد چربی زیر پوست تجمع یابد و باعث التهاب در ناحیه صورت شود ولی استثنائا کسانی که پوست خشک دارند هم ممکن است دچار جوش شوند.

اما عوامل بیرونی نیز وجود دارند که باعث تشدید جوش می‌شوند که به عنوان مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

1-افرادی که در شهرهایی زندگی می‌کنند که آب و هوای شرجی دارد و یا در مکان‌هایی کار می کنند که درمعرض رطوبت زیاد قرار دارد. 

2-کسانی که در شرکت‌های سازنده شوینده ها ویا درخشکشویی‌ها و جاهای خدماتی کار می‌کنند.

3-کسانی که از داروهای اعصاب مثل قرص‌های ضد تشنج و قرض لیتیم استفاده می‌کنند و همچنین کسانی که از داروهای هورمونی مثل داروهای بدنسازی استفاده می‌کنند. 

گزارش از علی محمودی

انتهای پیام/ 

برچسب ها: بدن ، پوست ، حساسیت ، کهیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین خالدی
۰۲:۳۴ ۰۴ آبان ۱۳۹۶
سلام.بهتره از پماد هیدروکورتیزون استات.برای اگزما.و کهیر مناسب هست..من استفاده کردم خوب شدم..علتش هم تغیر فصل..ممنون
آخرین اخبار