راه اندازی مراکز شتابدهی و نوآوری در معاونت علمی و فناوری

معاونت برای ایجاد اشتغال در فارغ‌التحصیلان اقدام به ایجاد مراکز شتابدهی و نوآوری کرده است.

به گزارش خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ،  دلیری معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در حاشیه امضای تفاهم‌نامه معاونت علمی و فناوری و صندوق مهر امام‌رضا(ع) که در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان صورت گرفت بیان کرد: یکی از مسائل کشور ما بیکاری در بین فارغ‌التحصیلان است به صورتی که دانشگاه‌های زیادی وجود دارند که ایجاد تبحر در دانشجویان می‌کنند اما بعد از تحصیل شغلی که در شأن دانشجویان باشد وجود ندارد ما در سفرهای استانی که با دکتر ستاری می‌رویم روسای دانشگاه‌های آمارهایی از فارغ‌التحصیلان بیکار می‌دهند که آمارهایی نجومی است.

وی افزود: ما باید دو اقدام را انجام دهیم اول اینکه تحصیلات آموزش عالی را در فارغ التحصیلان دانشگاهی هدفمند کنیم تا امکان کار در رشته تحصیلی خود را داشته باشند زیرا دانشجویان تقاضای اشتغالی را دارند که در حوزه تخصصی آنها است. اما نداشتن فعالیت و کار عملی این امکان را برایشان به وجود نمی‌آورد و باعث خواهد شد تا در سازمان‌های دولتی فعالیت نداشته باشند.

دلیری گفت: در این راستا معاونت یک اقدام انجام داده است به این صورت که ما مراکز شتابدهی و نوآوری را راه‌اندازی کرده ایم که در این مراکز ابتدا دانشجویان در یک دوره سه روزه ایده‌های خود را مطرح می‌کنند و با هم فعالیت و هم‌فکری دارند و بعد از آن یک تعدادی که دارای ایده های مشترک هستند از بین آن ایده برتر را انتخاب می‌کنیم تا مسیر کسب و کارشان از هم‌فکری باهم باشد و در پایان فارغ التحصیلی این افراد یک شرکت دارند و می توانند فعالیت کنند.

وی ادامه داد: اشتغال‌هایی که در کشور برای این افراد ایجاد می‌شود باید در راستای رشته و تخصص خودشان باشد. در گذشته تعدادی شرکت های دانش بنیان وجود داشتند و هر کسی بر اساس ایده و علاقه خودش فعالیت می کرد ما در معاونت علمی برنامه ریزی برای این کار انجام دادیم و صندوق نوآوری و حمایت برای حمایت از تجاری سازی به وجود آمد.

دلیری تصریح کرد: ما به بانک‌ها و صندوق‌هایی که امکان فعالیت دارند و یا مدیران ارشد بانک‌ها که اعتقاد به فعالیت دارند ورود داشتیم و در حال حاضر مذاکراتی داشتیم تا در کنار صندوق حمایت نوآوری که منابع محدودی دارند منابع مالی بانک‌ها را هم درگیر کنیم و مصوبه‌ای را در صندوق ملی تصویب کردیم که فایل مستقلی ایجاد شد که شرکت‌های دانش بنیان با سود بعضی از مجموعه ها به فعالیت شان ادامه دادند.

دلیری خاطرنشان کرد: به همین منظور با صندوق کارآفرین امید که نگاهش حمایت از تولید است و اعتقاد دارد که کشور شرکت‌های دانش‌بنیان باید به شکوفایی می‌رسند تفاهم‌نامه ای امضا کردیم که طبق آن چهل میلیارد تومان برای طرح‌های کوچک با سقف یک میلیارد تومان در نظر گرفته شد. برای این شرکت ها که نوپا هستند از این منابع استفاده کنیم.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار