ساری؛

اجرایی شدن طرح سطح‌بندی دانشگاه‌های غیردولتی

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از اجرای طرح سطح بندی دانشگاه‌های غیردولتی کشور در سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، مجتبی شریعتی نیاسر در همایش گردهمایی معاونان آموزشی دانشگاه‌های دولتی سراسر کشور در آمل با اعلام اینکه مشارکت دانشگاهیان در مدیریت آموزش عالی باید تحقق یابد، افزود: راه اعتلای آموزش عالی در گرو خرد جمعی و عقلانیت در مدیریت است.

شریعتی نیاسر با اشاره به تفویض اختیار به دانشگاه‌ها بیان داشت: در این امر بر این باوریم که مدیریت دانشگاه‌ها به خوبی می‌توانند اقتدار و استقلال خود را برای آموزش عالی داشته باشند و بیشتر کارها را خود دنبال کنند.

شریعتی نیاسرنقش معاونین آموزشی در دانشگاه‌ها را انتقال این رویکرد به بدنه جامعه دانشگاهی بیان و عنوان کرد: در بسیاری از موارد بدنه جامع دانشگاهی اگرچه امیدوار هستند به وضعیت آموزش عالی باشند کمتر در جریان تصمیم سازی‌ها و کمتر توجیه نسبت به برنامه‌هاهستند.

شریعتی نیاسربا بیان اینکه پذیرش دکتری در سال 95 از مصادیق تفویض اختیار است، افزود: بدنه دانشگاه‌ها نسبت به این سیاست در سطوح میانی و بالاتر توجیه شوند.وی افزود: ارزیابی دانشجو با چهار درس پایه مورد سئوال است و این تفیذ اختیار برای این است که دانشگاه‌ها استقلال خود را نشان دهند.

وی با اعلام اینکه در برگزاری آزمون باید غربالگری شود تا هجمه ورودی به دانشگاه‌ها کاهش یابد،افزود: متاسفانه در این خصوص برای اجتناب از برخی اقدامات سلیقه ای شیوه نامه ابلاغ می شود اما به زودی در نظام آموزشی بر این رسیدگی می‌شود به طوری که روزی برسد امتحان مرکزی در دروس پایه هم نداشته باشیم.

شریعتی با تاکید بر اینکه با توجه به ضرورت ساماندهی باید به ساماندهی مراکز نوپا بپردازیم و به حداقل‌های استاندارد برسیم،ادامه داد: اکنون از مجموع بیش از 140 مرکز دانشگاهی دولتی نزدیک به 50 درصد که 70 مورد از حداقل استانداردها هم برخوردار نیستند.

وی با بیان اینکه در این زمینه راستی آزمایی شده که امیدواریم گام‌هایی برای ساماندهی برداریم، عنوان کرد: بخشی از این حرکت در گرو همیاری دانشگاه‌های مادر و بزرگتر است بنابراین باید به بررسی شاخصه‌های ساماندهی پرداخت.

وی با اعلام اینکه جمعیت دانشجویی از سال 84 بیشتر از 100 درصد افزایش یافته و از دومیلیون به چهارمیلیون و 800هزار نفر رسیده است، افزود: با توجه به اینکه جمعیت کشور از اوایل انقلاب نسبت به اکنون دو برابر افزایش یافته جمعیت دانشجویی با افزایش 25 برابری روبه‌رو شده است.شریعتی نیاسر از در دست اقدام بودن اجرای طرح سطح بندی دانشگاه‌ ها در مراکز غیردولتی خبر داد وگفت: یکی از دلایل مهم انتخاب دانشگاه شمال برای برگزاری این همایش سطح یک بودن این دانشگاه بوده است.

معاون وزیر علوم با بیان اینکه تا آخر شهریور معیارهای سطح بندی و فاز اول رتبه‌بندی اعلام می‌شود، تصریح کرد: یکی از سیاست‌های وزارت علوم بین المللی کردن دانشگاه‌ها است.وی از باز کردن ورودی دانشگاه‌ها به دانشجویان خارجی از دیگر سیاست‌های وزارت علوم بیان و مطرح کرد: در دوران پساتحریم اقبال به حضور در ایران افزایش یافته است.

وی از تصویب شدن برداشتن واژه غیرانتفاعی از موسسات از ماه آینده خبر داد و گفت: در قالب زیر آمایش آموزش عالی نیز این امر تا پایان شهریور به شورای عالی اعلام می‌شود.

انتهای پیام/ح

برچسب ها: اجرایی ، طرح ، دانشگاه ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.