دلایل برتری مایکروسافت Edge

با عرضه ویندوز ۱۰، مرورگر جدید شرکت مایکروسافت نیز ارائه شد. ظاهراً این مرورگر که مایکروسافت اج نام دارد، بهتر از اینترنت اکسپلورر است.

به گزارش دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مایکروسافت Edge،نام مرورگر جدید مایکروسافت است. اولین نسخه این مرورگر (با اسم رمز اسپارتان) در ۲۱ ژانویه ۲۰۱۵ به صورت رسمی رونمایی شد و نسخه رسمی آن در کنفرانس بیلد ۲۰۱۵ با نام مایکروسافت اج معرفی شد که جایگزین اینترنت اکسپلورر در ویندوز ۱۰ می‌باشد.

پیشرفت آن در دسامبر ۲۰۱۴، ماری جو فولی گزارش داد که مایکروسافت در حال توسعهٔ یک مرورگر تازه با اسم رمز «اسپارتان» برای ویندوز ۱۰ است. اینترنت اکسپلورر در کنار اسپارتان به دلیل حفظ سازگاری در ویندوز ۱۰ می‌ماند ولی این به سود اسپارتان نیست. در ژانویهٔ ۲۰۱۵ تصاویری از این مرورگر با نام اسپارتان به بیرون درز کرد همچنین اطلاعاتی از منابع نزدیک به مایکروسافت منتشر شد.

در ۲۹ آپریل ۲۱۰۵ (اولین روز کنفرانس بیلد ۲۰۱۵ مایکروسافت) نسخه اصلی این مرورگر منتشر شد و نام این مرورگر از حالت رمز (اسپارتان) خارج شد و به نام اصلی آن یعنی مایکروسافت Edge تغییر یافت.

دلایل برتری مایکروسافت اج

ویژگی‌ها

مرورگر مایکروسافت Edge بسیار سبک‌تر از اینترنت اکسپلورر است و شباهت بسیاری به کروم و فایرفاکس دارد، هر چند همچنان از موتور رندرینگ Trident و Chakra JavaScript ویژهٔ خود استفاده می‌کند. اسپارتان به گونه‌ای طراحی شده تا هرگونه یادداشت برداری و دسترسی به آن را آسان نماید. به راحتی یادداشت برداشته و برای دوستان یا همکارانتان بفرستید. این یادداشت‌ها در فضای ابری وان‌درایو ذخیره شده و به راحتی با هر مرورگر و در هر پلتفرم دیگری در دسترسند. همچین کورتانا در این مرورگر تلفیق شده تا بتوان با این دستیار کارهای صوتی مانند استفاده از نوار ابزار، جستجو و... را انجام داد. از دیگر ویژگی‌های مایکروسافت اج می‌توان به ایجاد تب‌های گروهی اشاره داشت.

مایکروسافت Edge در ویندوز ۱۰ به‌عنوان مرورگر پیش‌فرض بر روی رایانه و تلفن‌همراه سرویس می‌دهد. این مرورگر با با موتور «Edge» که از موتور Trident انشعاب یافته است «برای ایجاد ویژگی همکاری با وب مدرن» طراحی شده است. موتور تازهٔ «Edge» به‌صورت پیش‌فرض در سراسر ویندوز ۱۰ استفاده می‌شود از جمله اینترنت اکسپلورر و صفحه‌های وبی که می‌توانند در موتور MSHTML پیشین رندر شوند. اینترنت اکسپلورر در کنار مایکروسافت اج به کار خود ادامه می‌دهد و ارائه می‌شود.

دلایلی که نشان می دهد مرور گر مایکروسافت Edge بهتر از مرور گر اینترنت اکسپلور است شامل:

حذف فناوری‌های قدیمی


ابتدا به بخش‌هایی که در مایکروسافت اج وجود ندارند، اشاره خواهیم کرد؛ تعداد زیادی از فناوری‌های قدیمی که دیگر در وب‌ها رایج نیستند. این فناوری‌ها عبارت‌اند از:

اکتیو ایکس: جایگزین کنترل‌های ActiveX شده است. با این حال، مایکروسافت اج هنوز هم از ادوب فلش (Adobe Flash) حمایت خواهد کرد که ممکن است خبر خوبی باشد یا نباشد.
 (Browser Helper Objects): HTML و جاوا اسکریپت (JavaScript) جایگزین BHO‌ها شده است. BHO‌ها در دهه ۱۹۹۰ و در دوران COM مورداستفاده قرار می‌گرفتند.

VBScript:
جاوا اسکریپت جایگزین کد قدیمی Visual Basic شده است.

زبان وکتور: گرافیک‌های Scalable Vector جایگزین زبان قدیمی XML مایکروسافت برای گرافیک‌های ۲ بعدی شده است.

این تغییرات چه معنایی برای شما دارد؟ زمان بارگذاری سریع‌تر؛ زیرا مرورگر جدید موارد استانداری را که دیگر وجود ندارند، بیهوده چک نمی‌کند. اگر به هر دلیلی به بارگذاری صفحه‌ای نیاز داشته باشید که از بسیاری از فنّاوری‌های قدیمی استفاده می‌کند، هنوز هم می‌توانید از اینترنت اکسپلورر استفاده کنید، اینترنت اکسپلورر هنوز هم بر روی ویندوز ۱۰ شما وجود خواهد داشت.

دلایل برتری مایکروسافت اج

موتور رندر جدید


مایکروسافت Edge با یک موتور رندر جدید ارائه شده است که Microsoft EdgeHTML نام دارد. این موتور جدید به عنوان جایگزین موتور رندر Trident که برای چندین دهه موتور اینترنت اکسپلورر بوده است، به کار گرفته شده است. نتیجه این تغییر این است که صفحات وب بر روی صفحه‌نمایش بسیار سریع‌تر‌ نمایش داده می‌شوند.

دلایل برتری مایکروسافت اج

امنیت بهتر

مرورگر مایکروسافت Edge یک سری قابلیت‌های کوچک در پشت پرده دارد تا امنیت را در اینترنت افزایش دهد. به عنوان مثال، هر صفحه‌‌ای داخل یک جعبه‌ شنی است؛ بنابراین اگر نرم‌افزار مخربی در آن صفحه وجود داشته باشد، نمی‌تواند از فرایند مرورگر صفحه موردنظر خارج شود تا به عنوان مثال به هارد درایو شما دسترسی پیدا کند.

همچنین مایکروسافت Edge استانداردها‌ی امنیتی جدیدی را پیاده‌سازی کرده است که شامل HTTP Strict Transport Security برای ایجاد ارتباطات امن‌تر وب و HTML 5 Content Security Policy برای محافظت در برابر حملات تزریق اسکریپت از طریق وب‌گاه می‌شود.

دلایل برتری مایکروسافت اج


بینگ و کورتانا

جای تعجب نیست که مایکروسافت Edge به طور چشمگیری با سرویس جستجوی بینگ و کورتانا یکپارچه شده است. کورتانا دستیار مجازی جدید ویندوز ۱۰ محسوب می‌شود. این ترکیب باعث می‌شود اطلاعات موردنیاز خود را بسیار سریع‌تر و راحت‌تر پیدا کنید.

مایکروسافت Edge طوری طراحی شده که موضوعات موردنیاز شما را از طریق بینگ پیدا کند. همچنین این مرورگر از طریق استنباط آنچه می‌خواهید یا آنچه نیاز دارید؛ بر اساس جستجوهای قبلی و تاریخچه جستجو نتایج جستجو را بهبود می‌دهد. همچنین به لطف حمایت کورتانا از جستجو به زبان طبیعی، می‌توانید سؤالاتی در نوار آدرس مایکروسافت اج تایپ کرده و بلافاصله به جواب برسید، بدون این که لازم باشد در اینترنت جستجویی انجام دهید.

دلایل برتری مایکروسافت اج

افزونه‌های راحت‌تر

مرورگر اینترنت اکسپلورر از افزونه‌ها پشتیبانی می‌کرد؛ اما مایکروسافت Edge این پشتیبانی را بهبود بخشیده است؛ زیرا افزونه‌های مرورگر جدید روی همان کد جاوا اسکریپت و HTML ساخته می‌شوند که توسعه‌دهندگان برای افزونه‌هایی که با گوگل کروم و فایرفاکس کار می‌کنند، به کار می‌برند. طبق ادعای مایکروسافت، این افزونه‌ها را تنها با ایجاد چند تغییر می‌توان با مایکروسافت Edge سازگار کرد. البته این افزونه‌ها بعدا از طریق یک به‌روزرسانی ارائه خواهند شد.

دلایل برتری مایکروسافت اج

حاشیه‌نویسی‌ها

همه مرورگرها لینک‌ها را به اشتراک می‌گذارند؛ اما مایکروسافت Edge می‌تواند این وب‌سایت‌های به اشتراک گذاشته شده را از طریق یادداشت‌های الکترونیکی و برجسته‌سازی نمایش دهد. روی تولبار مایکروسافت Edge روی دکمه Make a Web Note کلیک کنید تا یادداشت‌هایی را روی صفحات موردنظر برای دیگران ایجاد نمایید. دکمه Save نیز به شما کمک می‌کند یادداشت‌ها را در مایکروسافت وان‌نوت، بخش بوک مارک‌ها یا فهرست خواندن ذخیره کنید. همچنین می‌توانید از دکمه Share برای به اشتراک گذاشتن یادداشت خود استفاده نمایید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار