کافه کتاب/ 125

سفارشی‌نویس در ادبیات جنگ رفع تکلیف نیست

در ادبیات دفاع مقدس باید از کسانی بهره برد که تعصب ملی دارند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ منیرالسادات موسوی عضو خانه کتاب و قلم ایران و برگزیده جایزه یوسف بوده است. از آثار او می‌توان به «جنگ و عشق»، «روزهای صورتی»، «می‌خواستیم زندگی کنیم»،‌«طوفان و زنبق»، «زندگی سبز»، «زندگی حلاج» و «پرستوهای بیقرار» اشاره کرد.

*خانم موسوی نویسندگی را از چه زمانی و با چه کتابی شروع کردید؟ 

من حدود  25 سال است که به نویسندگی مشغولم و اولین رمانم در سال 86 با عنوان «جنگ و عشق» به چاپ رسید که جایزه کتاب فصل را به خود اختصاص داد علاوه بر آن کتاب دیگرم با عنوان «پرستوهای بی‌قرار» جایزه کتاب دفاع مقدس یوسف را به خود اختصاص داد.

*خانم موسوی موضوع دفاع مقدس چه ویژگی داشت که شما به عنوان یکی از نویسندگان در این حوزه فعالیت کنید؟

در ابتدا بعد حماسی دفاع مقدس برایم جذاب بود و علاوه بر آن رشته تحصیلی‌ام ادبیات بود، که هر دو از عوامل دست به قلم شدن من در حوزه دفاع مقدس شد و من به عنوان اولین نویسنده زن دفاع مقدس که به مساله زنان و جنگ پرداخته است، شناخته شدم.

*روند فعلی داستان‌نویسی در حوزه دفاع مقدس را چطور ارزیابی می‌کنید؟

در حال حاضر با مشکلات عدم تبلیغ و بی‌توجهی رسانه‌ها در حوزه مواجه هستیم، ادبیات جنگ تحمیلی جایی نمود ندارد و متأسفانه ناشران کارهای شخصی را ترجیح می‌دهند.

*چه راه‌کارهایی برای رفع موانع این حوزه پیشنهاد می‌کنید؟

نویسنده‌ها و کسانی که سفارشی کار می‌کنند باید کارها را به طور گزینشی و سنجشی منتشر کنند و از کسانی بهره بگیرند که در این کار صلاحیت و عرق ملی دارند زیرا کارهایی سفارشی فقط برای رفع تکلیف نیست.

*رابطه شما با محافل ادبی چگونه است؟

با این محافل ارتباط دارم و ارتباطم هنوز قطع نشده ولی کمتر اتفاق می‌افتد. اما پیش از این در کلاس‌های نقد کتاب‌های خودم و دیگر کتاب‌ها شرکت کرده‌ام.

*بیشتر کار کدام نویسنده‌ را دنبال می‌کنید؟

من کار همه نویسندگان دفاع مقدس را دنبال می‌کنم تا هم ضعف‌های خودم و هم ضعف‌های آنها را بیابم. برای من همه نویسنده‌ها قابل ستودن هستند، همچنین ادبیات کلاسیک و ادبیات روسی را خیلی دوست دارم و به نظرم نویسنده کاری جز خواندن ندارد و اگر مطالعه نکند گنجینه واژه‌هایش تهی می‌شود.

*به عنوان سوال آخر به نویسندگان جوانی که تازه وارد این عرصه شدند چه توصیه‌ای دارید؟

در این حوزه داشتن علاقه صرفاً کافی نیست، باید بیشتر آموزش ببینند، بیشتر بخوانند و برای قلم زدن در حوزه جنگ و دفاع به خاطرات و مستندات مراجعه کنند زیرا خاطرات و مستندات خالی از حاشیه هستند.


گزارش از: اکرم رضایی ثانی
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار