قیمت موادغذایی در ایران 50 درصد بالاتر از دنیاست

مشاور رئیس جمهور و دبیرکل خانه کشاورز ایران گفت: قیمت مواد غذایی در ایران 50 درصد بیشتر از سایر کشورهای دنیاست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،عیسی کلانتری بعد از ظهر امروز در حاشیه چهاردهمین همایش سراسری علوم خاک که در تالار خیام دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان با بیان اینکه 96 میلیارد متر مکعب آب در ایران از سفره‌های زیرزمینی برداشت می‌شود، اظهار داشت: از این میزان 88 میلیارد متر مکعب به مصرف کشاورزی می‌رسد.

وی بیان داشت: اگر به جای مصرف 88 میلیارد متر مکعب آب در بخش کشاورزی، 43 میلیارد متر مکعب استفاده کنیم، بهره‌وری دو برابر می‌شود.

دبیرکل خانه کشاورز ایران با بیان اینکه اگر طبق استانداردهای بین‌المللی بخواهیم از آب‌های زیرسطحی برداشت کنیم، حق نداریم بیش از 40 درصد از این آب‌ها برداشت داشته باشیم.

وی عنوان کرد: اگر میزان برداشت اضافی آب از سطح زمین 25 میلیارد متر مکعب شود، کل آب مصرفی در آینده در ایران باید 56 میلیارد متر مکعب باشد و این رقم اکنون  96 میلیارد متر مکعب است و در کل   41 میلیارد متر مکعب برداشت اضافه داریم.

مشاور رئیس جمهور با اشاره به نقش  انجمن‌های علمی کشور تأکید کرد: فعالیت انجمن‌های علمی کشور که نقش اساسی دارند از هر تشکلی و گروهی «کشاورزی، صنفی، علمی و ... ». باید در راستای حفظ منابع مالی و منافع ملی کشور هدف داشته باشند.

وی با بیان اینکه ما هنوز خودکفا نشده‌ایم و علت آن اشتباه بودن سیاست‌های کلان است، بیان کرد: انجمن‌های علمی باید مقاومت کنند و حرف علمی بزنند و مسئولان اجرایی نیز باید در راستای توسعه پایدار به انجمن‌ها کمک کنند.

وی گفت: وقتی که درآمدهای نفتی کشور مانند زمان قاجار هزینه می‌شود، کسانی که می‌فهمند باید اعتراض کنند، زمانی که آب و خاک کشور به حراج گذاشته می‌شود، انجمن‌های علمی باید در مقابل سیاست‌های غلط ایستادگی کنند.

مشاور رئیس جمهور اذعان کرد: امروز قطعاً ایران توان توسعه کشت آبی را ندارد، بلکه باید از سطح زیرکشت آبی کاسته شود.

وی با اشاره به سفر خود در سال 69 به رفسنجان ابراز داشت: آن زمان از کشاورزان خواستم که آب اضافه برداشت نکنند تا  در آینده متضرر نشوند، اما آن‌ها باغ‌های خود را توسعه دادند و آب‌های زیرزمینی این سرمایه عظیم را به سرعت رو به کاهش و بی کیفیتی بردند.

وی تصریح کرد: کشور ایران ظرفیت تولید سالانه 7.5 میلیون تن شیر را ندارد و این امر  به این دلیل است که آب، کاه و علوفه وارداتی نیستند و گاوی هم که روزانه 30 کیلوگرم شیر می‌دهد، باید 18 کیلوگرم علوفه مصرف کندٰ لذا دچار سو تغذیه شده و میزان تولید شیر کاهش می‌یابد.

کلانتری عنوان کرد: قیمت مواد غذایی در ایران 50 درصد بیش از دنیا است و انجمن‌ها باید در این راستا برنامه داشته باشند.

منبع:صبحانه آنلاین 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار