نبرد شیران خراسان و سامورایی‌ها در آزادی

تیم ملی افغانستان در مسابقات مقدماتی جام جهانی در ورزشگاه آزادی، میزبان تیم ملی ژاپن خواهد بود.

به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان تیم‌های ملی افغانستان و ژاپن، امروز در مسابقات مقدماتی جام جهانی در ورزشگاه آزادی به مصاف هم می‌روند. از آنجا که افغانستان از دیدگاه مراجع بین‌المللی هنوز صلاحیت میزبانی مسابقات رسمی را پیدا نکرده، این مسابقه در ایران برگزار می‌شود.

هر دو تیم ژاپن و افغانستان در مقدماتی جام جهانی در مسابقه انجام داده‌اند. ژاپن اولین مسابقه‌اش را برابر سنگاپور با تساوی بدون گل به پایان برد و در بازی دومش با سه گل کامبوج را شکست داد و اکنون با چهار امتیاز در رتبه سوم گروه E  قرار دارد.

تیم ملی افغانستان هم در مسابقه اولش با نتیجه سنگین شش بر صفر از سوریه شکست خورد افغان در دومین مسابقشان در مقدماتی جام جهانی توانستند با یک گل کامبوج را شکست دهند و با سه امتیاز بالاتر از کامبوج در رتبه‌ی چهارم گروه قرار دارند.

** شیران خراسان 

تیم ملی افغانستان که به شیران خراسان  شهرت دارد در تقسیم‌بندی کنفدراسیون فوتبال آسیا، در منطقه جنوب آسیا قرار دارد.

فدراسیون فوتبال افغانستان در سال 1933 تاسیس شد ، در سال 1948 به عضویت فیفا درآمد.

اولین مسابقه این تیم در سال 1941 دربرابر تیم ملی ایران صورت گرفت که با برد یک بر صفر افغانها همراه بود بهترین برد افغانستان در سال 2011 بود که هشت بر یک بوتان را شکست دادند و برترین باخت این تیم هم باخت 11 بر صفر برابر ترکمنستان در سال 2003 رقم خورد بهترین رتبه‌ی این تیم در رنکینگ فیفا به سال 2014  بر می‌گردد که در رتبه‌ی 128 جهان قرار داشتند.

پایین‌ترین رتبه‌ی این تیم مربوط به سال 2003 است که در جایگاه 204 قرار داشتند. این تیم در حال حاضر در جایگاه 151 قرار دارد و در آسیا بیست‌و‌ششم است.

سلاوان سکلیزیچ سرمربی بوسنیایی تیم ملی افغانستان که چند ماهی است هدایت این تیم را برعهده گرفته، سابقه‌ی مربی‌گری در فوتبال آلمان را هم دارد تیم ملی افغانستان تاکنون به جام‌جهانی راه نیافته است.

** سامورایی‌های آبی

تیم ملی فوتبال ژاپن به سامورایی‌های آبی شهری دارد و یکی از پرافتخارترین تیمهای ملی آسیا به شمار می‌رود و با چهارعنوان قهرمانی در آسیا رکوردار است.

این تیم همچنین پنج مرتبه هم به جام جهانی صعود کرده و در سالهای 2002 و2010 تا مرحله‌ی یک چهارم‌نهایی جام‌جهانی  بالا آمد.

نخستین بازی رسمی ژاپن در سال 1917 بود که با پنج گل از جمهوری چین شکست خورد. بهترین پیروزی این تیم، در سال 1967 بود که 15 بر صفر فیلیپین را شکست دادند و بدترین باخت ژاپن هم باز هم در برابر فیلیپین است. مصاف این دو تیم در سال 1917 با نتیجه‌ی 15 بر دو به نفع فیلیپین به پایان رسید.

بهترین رتبه‌ی ژاپن در رنکینگ فیفا مربوط به سال 1998 است که در جایگاه نهم جهان قرار داشتند و بدترین جایگاه این تیم رتبه 62 جهان در سال 2000 است.

ژاپن در حال حاضر رده‌ی 57 جهان و دوم آسیا را در اختیار دارد .

وحید خلیلودزیچ سرمربی تیم ملی ژاپن، ملیتی بوسنیایی دارد و از سال 1990 کار مربی‌گری را شروع کرده و مربی با تجربه‌ای به حساب می‌آید.

دو تیم افغانستان و ژاپن تاکنون فقط یکبار برابر یکدیگر بازی کردند که در سال 1950 بود و ژاپن در آن مسابقه پیروز شد به نظر می‌رسد با توجه به سابقه و جایگاه دو تیم، ژاپن کار دشواری را در برابر افغانستان نداشته باشد اما افغانستان هم به هوادارانش در ایران دلخوش کرده است و با توجه به اینکه قیمت بلیط این دیدار 50 هزار تومان اعلام شده است اما انتظاری می‌رود افغانها 32 هزار صندلی  ورزشگاه آزادی را که برای این دیدار در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار