رئیس سابق شین بت: نتانیاهو خود را از بحث‌ها درباره توافق هسته‌ای در کنگره کنار بکشد

رئیس سابق سرویس امنیتی رژیم صهیونیستی از مخالفت نخست وزیر این رژیم با توافق هسته‌ای انتقاد کرد و آن را غیر سازنده خواند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ آمی ایالون، رئیس سابق سرویس امنیتی شین بت، می گوید مخالفت بنیامین نتانیاهو با توافق هسته ای ایران در «جهان پس از اجرای توافق» غیر سازنده است.

ایالون در مقاله ای در روزنامه نیویورک تایمز اعلام کرد نتانیاهو باید توافق هسته ای امضا شده در ماه ژوئیه( تیر) را به عنوان یک «توافق تمام شده» بپذیرد . او همچنین از مناقشه «کینه توزانه» نخست وزیر رژیم صهیونیستی را با رئیس جمهور آمریکا انتقاد کرد و آن را غیر سازنده توصیف کرد.

ایالون -که پیشتر از توافق هسته ای حمایت کرده بود- اعلام کرد تلاش های نتانیاهو سبب محدود شدن میزان اثربخشی تلاش های بین المللی برای نظارت بر برنامه هسته ای ایران می شود و به روابط آمریکا و اسرائیل نیز آسیب می زند.

او همچنین گفت: «او باید جدال با دولت اوباما را متوقف کند و خودش را از بحث ها در کنگره بر سر توافق هسته ای ایران کنار بکشد. در غیر این صورت، او سبب به خطر افتادن هم پیمانی می شود که به مدت چندین دهه سنگ بنای امنیت اسرائیل بوده است. این توافق سبب تضعیف توان دفاع از اسرائیل می شود.»

ایالون در این مقاله نوشت: «نتیجه توافق هسته ای طی پانزده سال آینده، به اقداماتی بستگی خواهد داشت که آمریکا و اسرائیل در حال حاضر انجام می دهند.»

رئیس سابق شین بت همچنین گفت: اسرائیل به جای جدال با دولت اوباما بر سر توافق هسته ای باید با آمریکا به منظور مقابله مشترک با چالش های جدید امنیتی در منطقه که به سبب این توافق ایجاد می شوند، همکاری کند.

او همچنین نوشت: «اجازه دهید امضای توافق هسته ای سبب اتحاد ما شود تا این که بخواهد میان ما جدایی بیندازد؛ زیرا هم پیمانان که می دانند ایران ممکن است دست به فریبکاری بزند باید در کنار یکدیگر برای متوقف کردن این روند همکاری کنند.»

او افزود: «ممانعت از اجرای توافق هسته ای سبب از بین رفتن  قدرت رهبری آمریکا در منطقه خاورمیانه‌ (غرب آسیا) می شود و این موضوع به نوبه خود به امنیت اسرائیل آسیب می زند.»

ایالون گفت نگرانی های «مشروع» اسرائیل درباره اهداف هسته ای ایران باید اسرائیل را به همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی به منظور پیشبرد نظارت هایش ترغیب کند و این اقدام به افزایش فرصت ها برای جمع آوری اطلاعات برای اسرائیل منجر خواهد شد.

ایالون گفت اقدام نظامی «معتبر» و آمادگی آمریکا برای چنین احتمالی از جمله اقدامات بازدارنده هستند و برای کاهش نگرانی های اسرائیل راه درازی در پیش است.

او افزود: «برای سیاست مداران آسان است تا نگرانی ها را در میان اسرائیلی ها کاهش دهند اما این دولت اسرائیل است که باید بین تحلیل واقع گرایانه تهدید هایی که با آن رو به روست و شناسایی فرصت ها توازن ایجاد کند. این توازن همان عنصری است که نتانیاهو از آن برخوردار نیست.»




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار