بازار سرمایه متاثر از شرایط بازارهای جهانی

فعال بازار سرمایه گفت: با توجه به این که بازارهای جهانی همچنان در انتظار کاهش قیمت‌ها هستند احتمال این می‌رود که رکود بازار تشدید شود.

محمد رضا گیوکی فعال بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص روند بازار در هفته دوم شهریور ماه گفت:  بازار سهام با اینکه هفته دوم شهریورماه را با معاملاتی ضعیف و همراه با نوسان به اتمام رساند، اما در روز اول این هفته با شرایط متفاوتی روبه‌رو شد.و بازار روند مثبتی را در پیش گرفت .

وی در ادامه تصریح کرد: عمده ترین دلیل آن رسیدن به زمان بررسی توافق هسته‌ای در کنگره آمریکا و خوش‌بینی‌های احتمالی نسبت به قطعی شدن آن است که موجب شد در یکی دو روز ،روند منفی بازار سرمایه متوقف شود.

گیوکی با اشاره به تاثیر پذیری بازار از خبرهای پیش رو گفت: اما چندی است که  اثرات خبرهای مثبت، آنطور که باید و شاید بر بازار تاثیر نمی گذارد.هرچند که در این روزها  امید فعالان بازار صرفا به تحولاتی است که در کوتاه‌مدت  نوسانات مثبت مقطعی را به دنبال داشته باشد، اما حتی با رخ دادن این تحولات هم  حرفه ای ها و فعالان ثابت القدم بازار در مورد وضعیت بازار تردید دارند.

فعال بازار سرمایه با تاکید بر تاثیر کمبود نقدینگی بر روند بورس یادآور شد:  بنابراین، عدم وجود نقدینگی در شرایط فعلی بازار امری طبیعی است و روند نزولی ارزش معاملات نیز همچنان ادامه دارد و حتی شکسته شدن طلسم عرضه اولیه پس از چند ماه هم نتوانست نقدینگی و ارزش معاملات بازار را افزایش دهد. 

وی در ادامه در خصوص جو بی اعتمادی در معاملات بازار اظهار داشت: بدیهی است که با وجود این شرایط هنوز بستر مناسب برای برگشت بازار به دوران صعود و افزایش قیمت ها فراهم نشده ، چرا که حقوقی های بازار همچنان فروشنده هستند، حقیقی های بازار ریسک گریز شده اند و سهام قابل توجهی در بازار سرمایه ندارند. و مهمتر آن که دچار عدم اعتماد به بورس شده اند، افت بیشتر قیمت ها منطقی نیست،در حالی که بازار هنوز در انتظار ادامه ریزش این قیمت‌ها است.

گیوکی با بیان تاثیر گزارشات شرکت‌ها بر تشدید روند بورس تصریح کرد: گزارشات شرکت ها همچون شرایط اقتصادی امیدی را برنمی انگیزاند و در نهایت با وجود دلایل بسیاری بازار مسیرحرکتی خود را گم کرده است.و به زمان زیادی برای اصلاح مسیر خود نیاز خواهد داشت.اما زمینه‌هایی برای بازگشت آن به دوران رونق وجود دارد که در این میان تغییر موقعیت سیاسی کشور بیش از هر عامل دیگری  می تواند زمینه‌های رونق بازار سهام را فراهم کند. 

وی در پایان تاکید کرد: در تشریح روند آتی بازار این موضوع است که با توجه به این که بازارهای جهانی همچنان در انتظار کاهش قیمت‌ها هستند که احتمالا  این موضوع بر گزارش‌های 9 ماهه نیز تاثیر خواهد داشت و رکود بازار را تشدید خواهد کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار