شیراز؛

مهارت "نه" گفتن، جرات بيان احساس و عقيده به کمک گفت و گو

سیمین تاج دهقانی مسئول واحد بهداشت روان مركز بهداشت شیراز گفت: مهارت "نه" گفتن، جرات بيان احساس، عقيده و حل مشکلات به کمک گفت و گو است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز؛ وی در كارگاه آموزشي مهارت هاي زندگي و پيشگيري از اعتياد با حضور جمعی از دانشجویان رشته پزشکی، اظهار کرد: به طور كلي جرات مندي را مي توان توانايي ابراز صادقانه نظرات، احساسات و نگرش ها بدون احساس ترس و اضطراب دانست.

این مسئول با بیان اینکه جرات مندي شامل دفاع فرد از حقوق خود به شكلي كه حقوق ديگران پايمال نشود است، افزود: هدف از آموزش اين مهارت این است که بتوانیم معناي حرف هاي ديگران را بفهميم و نسبت به كنترل احساس سلطه جويانه واكنش نشان دهيم تا به جاي رفتار پرخاشگرانه و منفعلانه رفتاري جرات مند داشته باشيم.

دهقانی ادامه داد: با توجه به اهميت موضوع و بررسي عميق به عنوان پايه آموزش مهارت هاي جرات ورزي و ابراز وجود بايد بدانيم كه تمام انسان ها از حقوق يكسان و برابر برخوردار هستند و بايد بتوانند ضمن حفظ ادب و احترام، نظر خود را ابراز كنند و به حقوق خود دست يابند.

مسئول واحد بهداشت روان مركز بهداشت شهداي والفجر با اشاره به برخی حقوق فردي و اجتماعي افراد، تصریح کرد: شما حق داريد با احترام با شما برخورد شود، شما حق داريد در زندگي خود به صورت مستقل تصميم بگيريد و از ديگران عاقلانه و منطقي توقعاتي داشته باشيد.
درادامه این کارگاه نيز ندا خورشيديان كارشناس بهداشت روان مركز بهداشت شهدای والفجر، گفت: مهارت هاي ارتباطي «نه گفتن» يا رفتار قاطع، يكي از ابزارهاي موثر سلامت جسمي، رواني و اجتماعي شناخته مي شود.

وی ادامه داد: بسياري از نوجوانان به اين دليل دچار آسيب هايي مثل اعتياد به مواد مخدر مي شوند كه توانايي رفتار قاطع يا قدرت «نه گفتن» را ندارند، در نتيجه آنها اغلب رفتار انفعالي را بر مي گزينند، يعني براي اينكه حمايت و دوستي همسالان خود را از دست ندهند، در مقابل خواست هاي آنها مقاومت نكرده و دوستي خود را به بهاي ناراحتي خود و خانواده و يا آسيب ديدن حفظ مي كنند.

این کارشناس بهداشت روان، افزود: تجربه نشان داده اكثر كساني كه به سيگار و مواد مخدر دچار شده اند، از سنين نوجواني و در اثر ارتباطات صميمي با همسالان در اين وادي پا گذاشته اند.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: مهارت ، جرات ، احساس ، عقیده ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.