خاکسار تهرانی: تئاتر کودک نیازمند هدف گذاری است

یک کارگردان تئاتر متقد است نمایش حوزه خردسال و کودک به هدف‌گذاری نیاز دارد.

به گزارشحوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، مریم خاکسارتهرانی که با نمایش «دو لاک‌پشت تنهای تنها» به بخش خردسال جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان راه یافته است، گفت: تئاتر در عین سادگی، ظرفیت خوبی برای انتقال پیام های آموزشی و تربیتی دارد.

وی افزود: تئاتر نباید تنها با هدف سرگرم کردن مخاطب اجرا شود؛ بلکه هنر تئاتر می‌تواند به صورت مستقیم و غیر مستقیم پیام‌های زیادی را برای مخاطب بیان کند.

خاکسارتهرانی ادامه داد: پرداختن به مسائلی که جزء دغدغه‌های دنیای کودکانه است می‌تواند در کنار افزایش تاثیرگذاری این هنر، ذهن مخاطب را به سمت واقعیت‌ها سوق دهد. 
 
این کارگردان در رابطه با نمایش «دو لاک پشت تنهای تنها» هم توضیح داد: امروز تنهایی به عنوان یک بیماری قرن به شمار می‌رود و بسیاری از کودکان جامعه از همان دوران کودکی از مشکل تنهایی رنج می‌برند و این نمایش داستان دو لاک پشت است که در تنهایی با مشکلات مختلفی مواجه هستند. این نمایش به کودکان نشان می دهد که تنها زندگی کردن در یک جامعه بسیار سخت است و مسیر پر فراز و نشیب زندگی را نمی توان به تنهایی طی کرد.

وی خاطرنشان کرد: در این داستان به دوستی و بیان ویژگی‌های گروه دوستان پرداخته شده و به مخاطب نشان می‌دهد که تنهایی نتیجه‌ای جز افسردگی برای افراد ندارد.
خاکسار تهرانی با بیان اینکه مخاطبین این نمایش، گروه خردسال هستند ادامه داد: عروسک های این نمایش به گونه ای طراحی شده است که می توان با آنها چندین داستان دیگر را برای کودک نقل کرد.

این کارگردان ادامه داد: این نمایش به دنبال درگیر کردن کودکان در قصه است و در بعضی بخش ها نیز از کودکان خواسته می شود که برای روایت ادامه داستان در صحنه حاضر شوند؛ زیرا با این فن می توان برای همیشه این نمایش را در ذهن آنها ماندگار کرد.

وی تصریح کرد: اجرای تئاتر کودک نیازمند هدف گذاری بر اساس نیاز فکری این گروه است و اگر در این رابطه تخصصی عمل نشود نمی توان پیام واقعی داستان را به مخاطب انتقال داد.

خاکسارتهرانی با بیان اینکه بخش تئاتر خردسال این جشنواره نو پا است ادامه داد: امیدواریم در سال های آینده نگاه تخصصی تری به حوزه تئاتر کودک شده و کارهای متفاوت و شاخصی در این بخش ارایه شود.

وی عنوان کرد: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اتفاق خوشایندی برای هنرمندان تئاتر کشور است.
"دو لاک پشت تنهای تنها" از نمایش های گروه خردسال  راه یافته به جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان است.

بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان 9 تا 14 مهر ماه با دبیری شهرام کرمی در همدان برگزار می شود. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار