سارق كپسول اهالی روستا را مسموم کرد

مرد سارق كه تنها براي دزديدن مخزن يك كپسول ١٠٠ كيلويي، گاز کلر موجود در آن را خالي كرده بود، ١٠٠ نفر از اهالي يك روستا را در اهواز راهي بيمارستان كرد. اين سارق نمی‌دانست كه با باز كردن در اين كپسول كه پر از گاز كلر بود، فضاي كل روستا را مسموم می‌كند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مرد سارق كه تنها براي دزديدن مخزن يك كپسول ١٠٠ كيلويي، گاز کلر موجود در آن را خالي كرده بود، ١٠٠ نفر از اهالي يك روستا را در اهواز راهي بيمارستان كرد. اين سارق نمی‌دانست كه با باز كردن در اين كپسول كه پر از گاز كلر بود، فضاي كل روستا را مسموم می‌كند.

شنبه‌شب گذشته اهالي روستاي قلعه چنعان بوي مشكوكي را در سرتاسر روستا احساس كردند. اين بو هر لحظه بيشتر و بيشتر می‌شد تا جايي كه تحملش سخت شده بود. مردم روستا به بيرون از خانه‌هايشان آمدند تا علت اين بوي مرموز را جويا شوند. ولي كم‌كم نفس كشيدن در فضاي روستا برايشان سخت و سخت‌تر شد تا جايي كه بيشتر آنها بيهوش شدند. بعضي از اهالي نيز به سختي نفس می‌كشيدند. هنوز هيچ‌كس نمی‌دانست كه چه اتفاقي افتاده و اين بو از كجا و براي چه در فضاي كل روستا منتشر شده است. وضعيت به حدي بد شده بود كه مردم حتي در خانه‌هايشان هم نمی‌توانستند به‌درستي نفس بكشند. مردم روستا با مشاهده اين وضع بلافاصله با اورژانس و آتش‌نشاني تماس گرفتند و نيرو‌هاي امدادي خيلي زود خودشان را به محل حادثه رساندند. با حضور نيروهاي امدادي در همان لحظات اوليه مشخص شد كه اين بو به علت گاز كلري است كه در فضاي روستا منتشر شده است. پس از انجام اقدامات اوليه بلافاصله مصدومان به بيمارستان منتقل شدند. ولي اين پايان ماجرا نبود. ١٠٠ نفر در اين روستا مسموم شده بودند، اما كسي نمی‌دانست كه پشت پرده اين حادثه تلخ، تنها يك اتفاق ساده نبود و سناريوي يك سارق ناشي چنين فاجعه‌ای را به بار آورده است.

انتشار مرموز گاز كلر در فضاي روستا

مقصود حق‌شناس، رئیس روابط‌عمومی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز درباره جزییات این حادثه گفت: «ساعت ۲۲ و ۵۰ دقیقه شنبه‌شب گذشته بود كه اهالي روستاي قلعه چنعان با سازمان آتش‌نشانی اهواز تماس گرفتند و از بوی نامطبوع و مشکوک در هوا و همچنین ایجاد مشکل تنفسی برای برخی ساکنان خبر دادند. پس از اعلام اين موضوع بلافاصله ستاد فرماندهی ١٢٥ از نزدیک‌ترین ایستگاه، یک تیم علت‌یابی شامل یک دستگاه خودرو امداد و نجات و یک دستگاه خودرو اطفای حریق را به محل اعزام کرد. در همان لحظات نخست پس از بررسي‌هاي لازم، فرمانده تیم اعزام شده با استفاده از تجهیزات تخصصی، وجود گاز کلر را در هوا تایید كرد. وي مراتب را به مرکز ١٢٥ آتش‌نشانی گزارش و تقاضای اعلام وضع خاص کرد.»

حق‌شناس در ادامه می‌گوید: «ستاد فرماندهی ١٢٥ با توجه به تجربیات خود در مواجهه با چنین شرایطی مراتب را بلافاصله به مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی اهواز، پلیس ١١٠ اورژانس، ستاد بحران استانداری و شهرداری، فرماندار اهواز و سایر مسئولان اعلام و آنها را از انتشار گاز کلر در منطقه و سایر احتمالات مطلع کرد. کارکنان سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز نيز تلاش خود را در اين‌باره آغاز كردند و در نهايت موفق شدند منبع انتشار گاز کلر که یک سیلندر بود را شناسایی كنند. آنها راه انتشار گاز را مسدود كردند و سیلندر نيز با رعایت نکات ایمنی به سازمان آتش‌نشانی انتقال داده شد.»

١٠٠ نفر راهي بیمارستان شدند

درحالي‌كه در ابتدا تصور می‌رفت تنها ٣٠ نفر در اين حادثه مسموم شده باشند، مصدومان ديگري نيز شناسايي و راهي بيمارستان شدند. میثم معزی، مدیر امور بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی اهواز درباره علت اين حادثه گفت: «حوالی ساعت ۲۱ و ۲۰ دقیقه در یک کارگاه کپسول گاز کلر باز شده بود و این امر باعث مسمومیت ضعیف تا متوسط اهالی منطقه شد. پس از اين حادثه   حدود ١٠٠ بیمار به علت استنشاق گاز کلر به بیمارستان سینا مراجعه كردند. دانشگاه علوم پزشکی نیز برای مداوای سریع اهالی، اقدام به اعزام پزشک متخصص به اورژانس بیمارستان سینا کرد. از میان این ١٠٠ نفر، ۶۵ نفر با حالت عمومی خوب بلافاصله بعد از انجام برخی مراقبت‌ها از بیمارستان مرخص شدند، ١٥ نفر در بخش بستری شدند و ٢٠ نفر به بیمارستان‌های گلستان و امام اهواز منتقل شدند تا مداوای بیشتری روی آنها صورت بگیرد. همچنين یک اتوبوس آمبولانس و ٥ دستگاه آمبولانس نیز برای رسیدگی فوری به بیماران به بیمارستان سینا اعزام شد تا رسیدگی به بیماران سرعت بیشتری بگیرد.»

مدیر امور بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: «خوشبختانه شرایط بیمارستان تا ساعت یک ‌شب به حالت عادی برگشت. این درحالی بود که مركز مديريت حوادث و فوريت‌هاي پزشكي خوزستان به حالت آماده‌باش درآمده بود.

رد پاي سارق ناشی در اين حادثه

اينها همه در حالي بود كه سرهنگ سیدرحمان موسوی، معاون اجتماعی نیروی انتظامی خوزستان چند ساعت پس از اين حادثه گفت: «يك سارق عامل اين حادثه است. او برای فروش آهن کپسول ١٠٠ کیلویی اقدام به خالی کردن گاز کلر کپسول در قلعه چنعان کرده و منجر به مسمومیت ١٠٠ نفر شد. عامل انتشار گاز کلر چند ساعت بعد در همان روستای قلعه چنعان دستگیر شد.»

وی ادامه داد: «اين مرد با هدف تخلیه کپسول ١٠٠ کیلویی گاز کلر در فاصله بین ٢ روستای قعله چنعان کوچک و بزرگ از توابع شهرستان کارون، اقدام به رهاسازی و تخلیه گاز کپسول كرده بود. در نتیجه این گاز سمی در فضای روستا تعدادی از اهالی این روستا را دچار مسمومیت كرد. این سارق درواقع براي فروش آهن کپسول اقدام به خالی کردن گاز موجود در آن کرده بود.» معاون اجتماعی نیروی انتظامی خوزستان در ادامه صحبت‌هايش گفت: «با اطلاع‌رسانی به‌موقع، نیروهای پلیسی و امدادی بلافاصله در محل حاضر شدند و همه آسیب‌دیدگان را با استفاده از اتوبوس آمبولانس و آمبولانس به بیمارستان‌های امام، رازی، گلستان و سینای اهواز انتقال دادند. بسیاری از بیماران به‌صورت سرپایی درمان شدند ولی تعدادی از افراد نزدیک به محل حادثه که نیاز به مراقبت بیشتری داشتند، در بیمارستان تحت درمان هستند. گشت انتظامی شهرستان کارون نيز در کوتاه‌ترین زمان عامل انتشار گاز و صاحب گاراژی که کپسول از پارکینگ وی به سرقت رفته بود را شناسایی و براي طی مراحل قانونی به مراجع قضایی تحویل دادند. با عامل حادثه نيز به‌شدت برخورد خواهد شد تا دیگر شاهد تکرار چنین وقایعی نباشیم.»

معاون اجتماعی نیروی انتظامی خوزستان، شایعات بی‌اساس و اخبار گمراه‌کننده در مورد علت این حادثه را تکذیب کرد و گفت: «برخی افراد در فضای مجازی با انتشار اخبار بی‌اساس علت این حادثه را نشت گاز کلر از مخزن صنایع فولاد مطرح کردند. با توجه به شواهد موجود، مشاهدات عینی اهالی روستا، دستگیری متهم و اعتراف وی، انتشار گاز کلر از مخزن صنایع فولاد صحت نداشته و دروغ است.»

منبع: روزنامه همشهری
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.