مسجدجامعی در اختتامیه جشنواره صنعت چاپ:

فرهنگ و هنر پشتوانه اقتصاد بوده است

فرهنگ و هنر همیشه پشتوانه اقتصادی زیادی دارد حتی خود کلمه چاپ ریشه در لغت چاو یعنی سرمایه و پول دارد. یعنی فرهنگ و هنر سرمایه و ثروت فرهنگی ما هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پانزدهمین جشنواره صنعت چاپ ایران با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، لاله افتخاری از خانه ملت، علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران، محمد حسین نوَش‌آبادی سخنگوی وزارت ارشاد، عباس صالحی معاون فرهنگ ارشاد، محمدرضا برازش مدیر کل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد حسین فکری دبیر جشنواره صنعت چاپ و با حضور جمعی پیشکسوتان کارآفرینان، نوآوران، روز سه‌شنبه 11 شهریور در تالار وحدت برگزار شد.

علی جنتی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: من هم به نوبه خودم یاد مرحوم متین‌رضا را گرامی می‌دارم که یک عمر با صداقت، امانت‌داری، تدین، ایمان و نوآوری تلاش کردند و به عنوان یکی از سرآمدان صنعت صحافی کشور عمری را سپری کردند. جای حرف تازه‌ای برای من نمانده برگزاری موفق و منسجم پانزدهمین جشنواره را تبریک می‌گویم و از اینکه می‌بینم این صنعت پیشرفت می‌کند، خوشحالم.

وی ادامه داد: نشر کتاب ایران با کمک اهالی صنعت چاپ اعتبار یافته و مطبوعات با تلاش شما رونق یافته‌اند، علوم و صنایع مدیون شمایند. شما پیش از آنکه صنعت‌گران متبحر باشید هنرمندانی خلاق هستید. من چاپ را پیش از صنعت، یک هنر می‌دانم به دلایل مختلف از جمله ارتباط گسترده با اغلب رشته‌های صنعتی، تولیدی، و خدماتی، ارتباط نزدیک با فناوری‌های روز دنیا و این صنعت ارتباط تنگاتنگی با هنر دارد و از قدیمی‌ترین صنایع ایران دارد.

جنتی افزود: در این برهه خاص صنعت چاپ باید نقش خود را به درستی انجام دهد. وجود آمار از تولیدات و اطلاعات صحیح از فناوری‌ها و حمایت از آموزش و پرورش در صنعت چاپ لازم بوده و در این زمینه‌ پیشنهادات علمی لازم است. تقویت بخش تشکل‌های صنفی و خصوصی توسعه و پیشرفت صنعت چاپ تنها با همکاری دست‌اندر کاران این صنعت، کمک تشکل‌های صنفی و وزارتخانه‌ها امکان‌پذیراست.

وی با بیان نقش دولت در صنعت چاپ گفت: دولت با ایجاد فضای امن قصد یاری این صنعت را دارد و خوشبختانه صنعت چاپ از ارتباط بین‌المللی خوبی برخوردار است و می‌تواند از این فرصت به خوبی بهره‌برداری کند. صنعت چاپ باید خود را برای شرایط پسا تحریم اماده کند و هوشمندی برای تبدیل آن به فرصت‌ها الزامی است.

وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی از بکار گیری نخبگان در صنعت چاپ گفت: با جذب جوانان ایرانی و به کارگیری نخبگان در صنعت چاپ می‌توان به رشد و ارتقا آن کمک کرد، ایران اسلامی با استفاده از نخبگان در رشته‌های هوا فضا و بیولوژی به نتایج خوبی رسیدند.

وی ادامه داد: دولت از هرگونه پیشنهاد سازنده و منطقی در صنعت چاپ استقبال می‌کند برخی تشکل‌ها جلسات خوبی را برگزار می‌کند و وزارت ارشاد هم آمادگی خود را برای کمک به آنها بیان می‌کند. این جشنواره از نظر تجلیل از بزرگان و حمایت از برترین‌ها و حمایت از محصولات چاپی ارتقا کیفی خود را پیش ببرد.

جنتی در پایان گفت: وزارت ارشاد تلاش می‌کند با کمک اتحادیه صنفی و بازبینی‌ها موانع را برداشته و کسب و کار در این زمینه را تسهیل کند در پایان امیدوارم شاهد رشد و شکوفایی روزافزون صنعت چاپ به عنوان یک صنعت پایه باشیم.

محمد حسن فکری دبیر جشنواره صنعت چاپ در خصوص روند صنعت چاپ اظهار داشت: پانزدهمین جشنواره صنعت چاپ دیگر کودک نوپا نیست بلکه به جوانی رعنا تبدیل شده است. خوشحالیم که مجددا تمامی بخش‌های جشنواره به طور برنامه‌ریزی شده در روز صنعت چاپ همراه با تجلیل از پیشکسوتان، کارآفرینان و نوآوران و ... تشکیل شده است.

وی ادامه داد: روند این برنامه در طی چهار مرحله از جمله حمایت از جشنواره استانی آثارمنتخب، انتخاب پیشکسوتان نمونه طبق ضوابط، انتخاب نوآور و کارآفرین کشور برای اولین بار و انتخاب تولید کننده آثار برتر چاپ صورت گرفت.

فکری در ادامه افزود: 101 نفر از سراسر کشور در این جشنواره حضور داشتند و 421 اثر برتر چاپی از میان 620 اثر انتخاب شدند.

در ادامه احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر گفت: در سال‌های دورتر اولین بار در محل ساختمان پیشین روزنامه اطلاعات جشنواره صنعت چاپ را برگزار کردیم و مجموعه کتاب‌های منتشر شده از آثاری بود که به سختی پیدا می‌َشد اما صنعت چاپ توانایی بالایی داشت و این بشر متکی به دانش یا تجربه‌های سینه به سینه بود که از اساتید این رشته در طول سال‌های زیادی آموخته بودند و در محضر آنها دیگران آموزش می‌دیدند و به نشاط و روند صحافی کار کمک می‌کردند. از آن سال‌ها ما یک نمونه شاهنامه داریم که به عنوان شاخص ذکر می‌شود همان سال‌هایی که هیچ رشته‌ای برای آموزش این صنعت نداشته‌ایم.

وی عنوان کرد: آنچه که این فضا را ایجاد می‌کرد عشق به این کار و دانایی حاصل از ممارست عاشقانه در کار صنعت چاپ بود. صنعت چاپ کشور با عشق و ایمان رشد کرد. اگر در تبریز برای اولین بار شاهد چاپ و چاپخانه هستیم به این دلیل است که مردم غیور این سرزمین در مقابل تجاوز بیگانه ایستادند و از حریم ایران دفاع کردند.

مسجد جامعی اظهار داشت: اولین کتابی که چاپ شد با عنوان جهادیه و بیان ضرورت حمایت از این مرز و بوم بود زیرا تبریز در شرایطی قرار داشت که موجب شد صنعت چاپ به کمک و پشتیبانی از این مسائل بیایند و در سال آینده ما دویست‌‌امین سالگرد صنعت چاپ در تبریز را خواهیم داشت.

وی افزود: صنعت چاپ با پشتوانه مردمی استمرار پیدا کرد، صنعت چاپ از برخی حیث‌ها با نخبگان روشنفکران نویسندگان حوزه‌های علمیه و از حیثی دیگر با همه مردم، آموزش عمومی، گسترش فرهنگ ارتباط دارد همچنین شاخص بخش میزان کارآفرینی ، میزان دانش است و از این حیث موقعیتی دارد از یک سو در صنعت، اقتصاد ، افکار عمومی، هنر و ... دنباله صنعت چاپ بوده است که باعث پیشرفت دانش و صنعت چاپ شد پس از آن فضای آزادی و آ‍زادی‌خواهی شکل گرفت که ما شاهد شکوفایی صنعت چاپ و شکوفایی علم و دانش در این زمینه بوده‌ایم در همان سال‌هایی که نمایشگاه کتاب برگزار شد نمایشگاه صنعت چاپ نیز شکل گرفت ولی چون ظرفیت داشت نمایشگاه‌ مستقلی را به خود اختصاص داد.

مسجد جامعی تصریح کرد: در سال‌های گذشته رشته‌های دانشگاهی در این حوزه نداشتیم به عنوان مثال استاد فرشچیان یک نمونه از آثار خود را در هلند با پیشرفته‌ترین فنون در صنعت چاپ منتشر کرد. بعدها من از وی تقاضا کردم که این اثر خود را با همان کیفیت در ایران چاپ کند و این اتفاق نیز افتاد در حالی که ما در ایران این رشته را نداشتیم و ما همیشه شاهد عشق و علاقه مردم به صنعت چاپ بوده ایم.

وی ادامه داد: در این سال‌ها صنعت چاپ رشد و گسترش پیدا کرد، ماشین‌آلات جدید و رشته‌های دانشگاهی‌ جدید تعریف شده است. در این بین افرادی بودند که سال‌های زیادی زحمت کشیدند و حجم سرمایه‌گذاری در قسمت چاپ برخی مراکز که دسترسی ارز داشتند بیش از حجم تولید بوده است و امام نمونه داشتیم که در بخش خصوصی و عمومی هم بهره‌دهی بالا رفته و هم سرمایه‌گذاری موقتی داشته یکی از این اشخاص مهندس دری است اما این امکان داشت که با گسترش ماشین‌الات بهره‌وری نیز افزایش بیابد که در نهایت باعث بنای شهرک صنعتی چاپ شد.

مسجد جامعی در ادامه گفت: اما صنعت چاپ امروز خیلی گسترده‌تر از کتاب شده و در حوزه‌های مثل بسته‌بندی دنیای جدیدی را فتح کرده و از همه حوزه‌ها و نمادها و نمونه‌هایی دارد و این وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است می‌تواند نزدیک‌ترین ارتباط را با صنعت چاپ برقرار کند.

وی در پایان گفت‌: امیدوارم شرایط جدیدی که ایجاد شده در اقتصاد قدم‌های فرهنگی موثری را بردارد زیرا فرهنگ و هنر همیشه پشتوانه اقتصادی زیادی دارد حتی خود کلمه چاپ ریشه در لغت چاو دارد یعنی سرمایه و پول دارد یعنی فرهنگ و هنر سرمایه و ثروت فرهنگی ما هستند. 

مسجد جامعی ادامه داد: مبادا ما چاپ ایران هم  به چین متوسل شویم. ایران می‌تواند در صنعت چاپ حتی نیازهای کشورهای همسایه را نیز پوشش دهد. صنعت چاپ ایران باید نگاه اقتصادی به همه جهان داشته باشد. امیدوارم شاهد پیشرفت روزافزون بزرگان صنعت چاپ و اصناف و پیشکسوتان هنر و فرهنگ کشور باشیم.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.