بیرجند؛

آیین های سنتی ازدواج در شهرستان درمیان

آیین سنتی ازدواج در روستای گیت از توابع بخش قهستان شهرستان درمیان خراسان جنوبی هنوز زنده است.

آیین های سنتی ازدواج در شهرستان درمیانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند؛ یکم ذی الحجه سالروز ازدواج حضرت امیرالمین علی(ع) و حضرت زهرا(س) است؛این روز مبارک بهانه ی بسیار مناسبی است که بسیاری از زوج های جوان مراسم ازدواج خود را در این روز برگزار کنند.

اما شاید نکته مهم تر آداب و رسوم نحوه برگزاری مراسم ازداوج باشد مراسمی که شیوه برگزاری آن در سراسر کشور مختلف است و در طول سالهای گذشته آیین های آن تغییر کرده است.

در شهرستان درمیان که مراسم ازدواج بسیار ساده و سنتی برگزارمی شود ، ابتدا همه مهمانان در حسینیه این روستا غذا خورده و بعد از یک استراحت کوتاه به رسم سنت روستا داماد برای پوشیدن لباس دامادی بر سرقنات می رود.

داماد بعد از پوشیدن لباس دامادی از روی قنات روستا عبور می کند، آنان اعتقاد دارند که این کار باعث افزایش رزق و روزی داماد می شود.

لازم به ذکر است که دو نفر از اول مراسم تا آخر مراسم ( از خانه پدر داماد تا خانه داماد) ساق دوشش می شوند که این امر نشان از حمایت همه جانبه خانواده از زندگی داماد دارد.

در خانه پدر عروس آینه و آب قرار می دهند تا داماد با زدن ضربه با آن چشم ناز و چشم زخم را از خانه دور کند و داماد و عروس از زیر قرآن به نشانه اینکه قرآ ن حافظ آنان باشد رد می شوند.

و در زمان خروج از خانه عروس و همچنین ورود به خانه داماد گوسفندی را برای تبرکی قربانی می کنند.

جالب، گرفتن جلوی داماد توسط جوانان پسر روستا برای باز شدن بختشان است که نشان از رسم دیرینه در این منطقه دارد و همچنین داماد های آینده توسط جوانان برای تبریک به بالای سر برده می شوند که نشان شور و نشاط جوانان و تبریک به داماد آینده است.

یکی دیگر از مراسمات زیبا زدن تخم مرغ بر سر درب خانه داماد است که این هم برای رفع چشم زخم و دوری بلا از خانه عروس و داماد اجرا می شود.

*برگزاری جشن «پیوند آسمانی» در بیرجند

هم‌زمان با سالروز ازدواج فرخنده امام علی(ع) و حضرت فاطمه (س) و روز ملی ازدواج، جشن «پیوند آسمانی» در آستان مقدس امامزادگان باقریه بیرجند برگزار می‌شود.

این جشن با هدف تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف و اجرای نیات واقفین، با همکاری موسسه خیریه آبشار عاطفه‌ها در روز چهارشنبه 25 شهریور ساعت برگزار می شود.

لازم به ذکر است:هزینه برپایی این مراسم بالغ بر 120 میلیون ریال می باشد.

انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.