استاد حوزه علمیه قم:

زن برای رفتن به حج نیاز به اجازه شوهر ندارد

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه اسلام در همه شرایط زن را به اطاعت از شوهر دعوت کرده است، گفت: تنها جایی که زن نیاز به اجازه شوهر ندارد انجام واجبات دینی است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام سید جعفر ربانی بعد از ظهر امروز در شبستان امام خمینی (ره) حرم حضرت فاطمه معصومه (س) با اشاره به اینکه اسلام حرمت زیادی برای زندگی زناشویی قائل است، گفت: به محض ازدواج تکلیف‌هایی را اسلام بر دوش زن و مرد قرار می‌دهد تا به این وسیله بتواند زندگی خانوادگی و اجتماع بشری را مستحکم کند.

وی افزود: یکی از تکالیف بسیار مهمی که اسلام بعد از ازدواج بر دوش زنان قرار می‌دهد اطاعت و ولایت پذیری از شوهر است و زن بواسطه این تکالیف برای انجام کارهای گوناگون و خروج از منزل نیاز به اجازه شوهر دارد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه اسلام دین استکباری و سلطه جو بر زنان نیست، تصریح کرد: از آن جایی که که اسلام کمال انسانی و بندگی را در میان زن و مرد مساوی می‌داند حوزه انجام واجبات را استثناء کرده و زن برای انجام واجبات دینی نیاز به اذن شوهر ندارد.

حجت‌الاسلام ربانی ادامه داد: با توجه به این‌که در ایام حج قرار داریم پاسخ به این سؤال که اگر زنی مستطیع است و اسمش برای حج درآمد اما شوهرش اجازه نداد تکلیفش چیست که باید گفت از آنجایی که حج جزو واجبات دینی است زن برای انجام این امر و فرمان الهی به اجازه شوهر نیاز ندارد.

وی افزود: زنان مستطیع موظف به انجام حج هستند و شوهر در صورتی می‌تواند جلوی آن‌ها را بگیرد که آبرویش در خطر باشد یا رفتن زن به حج آینده شوهر را در خطر قرار دهد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: همچنین اگر شخصی مستطیع بوده و اسمش برای حج درآمد و در آن زمان بدهکار بود اگر بدهیش مربوط به آینده است و بعد از حج توان باز پرداخت آن را دارد شرط استطاعت از او رفع نشده و می‌تواند به حج برود.

حجت‌الاسلام ربانی گفت: زمانی که اسم فرد برای حج درآمده است، بدهکار باشد، اگر فرد طلبکار رضایت خود را اعلام کند که بدهیش را بعداً بدهد و به حج برود می‌تواند به حج برود، اما اگر طلبکار موافقت نکند شرط استطاعت از او ساقط می شود.

وی با اشاره به اینکه حج یکی از اعمالی است که هیچ چیز دیگر جای آن را نمی گیرد، افزود: عده‌ای تصور می‌کنند که به جای رفن به حج می‌توان کار خیر کرد و مدرسه ساخت در حالی که هیچ کدام از این اعمال جای حج را نمی‌گیرد و رفتن به حج بر فرد مستطیع واجب است.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: هرکس 10 شب از اول ذی الحجه در میان نماز مغرب و عشاء یک نماز دو رکعتی که نحوه انجام آن در مفاتیح آمده است را انجام دهد خداوند او را در ثواب حجاج بیت الله الحرام شریک می کند.

منبع: رسا
انتهای پیام/
برچسب ها: حج ، اجازه شوهر ، اسلام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.