۲۰ میلیون نفر در کشور مبتلا به سردرد هستند

سر درد در کل کشور حدو د20 میلیون از افراد را دچار کرده است.

دکتر منصوره تقا رئیس کنگره سردرد ایران در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص سردرد گفت: سردرد یک بیماری شایع در همه افراد است که سردرد تنشی 40 تا 90 درصد افراد را شامل می‌شود که حداقل یکبار در عمر افراد سردرد تنشی را تجربه می‌کنند و دیگری سردرد میگرن که 17 تا 18 درصد در خانمها و 5 تا 6 درصد در آقایان شایع است.

وی افزود: اغلب بیماری‌ها همراه با سردرد هستند اما به طور کلی سردرد به دو نوع تقسیم می‌شود نوع اولیه که علل و مشکلات زمینه‌ای برای ایجاد آن وجود ندارد و نوع ثانویه که برای ایجاد آن علل زمینه ای همچون مشکل در فضای جمجمه به دلیل لخته یا تومور در مغز و مشکلات عمومی بدن مثل عفونت وجود دارد. 

دکتر تقا در ادامه گفت: در سردردهای ثانویه سردرد از یک بیماری‌ زمینه‌ای مثل بیماری های کلیوی ، ریوی و قلبی که در آن اکسیژن و خون‌رسانی به مغز دچار مشکل می‌شود و همچنین نارسایی در هر عضو بدن ناشی می‌شود. علاوه بر موارد ذکر شده داروهای ناباروری می‌تواند موجب سردرد و مشکلات بینایی شود. 

وی در ادامه عنوان کرد: بیش از 90 درصد موارد سردرد خوش‌خیم هستند و 10 درصد دیگر علل زمینه‌ای دارند که به سختی قابل درمان هستند.از علل بروز سردرد می‌توان مصرف مسکن زیاد و استفاده از داروهای هورمون‌های زنانه را نام برد که اگر فردی دچار سردرد خوش خیم شود و مسکن زیاد مصرف کند سردرد او بدخیم و جدی می‌شود.

رئیس کنگره سردرد ایران در خصوص آمار افراد مبتلا در کشور به سردرد گفت: سر درد در کل کشور حدود20 میلیون از افراد را دچار کرده است که برای پیشگیری از سردرد روشهای ساده‌ای وجود دارد که از جمله آن می‌توان به مصرف صبحانه در صبح ، حذف نکردن هیچ وعده غذایی در روز ، مصرف مایعات کافی در طول روز و همچنین در افرادی که مطالعه زیاد می‌کنند مثل دانشجوها و دانش‌آموزان ، درست نشستن و ایستادن، می‌توان نام برد.

وی در ادامه گفت: خواب شبانه منظم یکی دیگر از عوامل موثر برای پیشگیری از سر درد است به گونه‌ای که بعضی افراد که در طول هفته بسیار فعال هستند و می‌خواهند درآخر هفته با خواب بیشتر کمبود خواب خود را جبران کنند اما این موجب سردرد بیشتر آنها خواهد شد. 

دکتر تقا در خصوص مواد غذایی محرک در بیماری سردرد گفت: مصرف مواد غذایی محرک همچون سرکه، ترشی، سیر، پیاز خام، کاکائو، قهوه، ادویه جات، غذاهای چرب از عوامل مستعد کننده سردرد هستند و بهترین روش برای درمان سردرد این است که علت و زمان آن را بنویسیم.
 

انتهای پیام/ 


برچسب ها: سردرد ، مسکن ، تومور ، میگرن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار