مشهد؛

خراسان رضوی به پیشواز هفته دفاع مقدس می رود

خراسان رضوی برای بهره مندی زائران علی ابن موسی الرضا(ع) با افتتاح نمایشگاه دفاع مقدس در بوستان کوهسنگی مشهد یک هفته زودتر به پیشواز دفاع مقدس می رود.

به گزارش  گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی در نشست خبری با اصحاب رسانه، شعار برنامه های امسال ستاد هفته دفاع مقدس را «ما می‌توانیم، با همدلی و همزبانی» اعلام کرد و گفت: همانطور که در دفاع مقدس با همدلی و همزبانی توانستیم مقابل استکبار شرق و غرب ایستادگی کنیم، امروز هم با همدلی و همزبانی می توانیم از عهده مشکلات برآییم و دشمن را مجاب کنیم تا حقوق و استقلال ما را بپذیرد و با شرایط برابر با ما تعامل کند.

سردار نجاتی، ترویج فرهنگ ولایتمداری، جهاد، مقاومت، ایثار و خودباوری دینی و ملی را از جمله اهداف بزرگداشت هفته دفاع مقدس برشمرد و افزود: با هدف ایجاد امکان بهره برداری زائران امام هشتم از برنامه های هفته دفاع مقدس، نمایشگاه دفاع مقدس یک هفته زودتر افتتاح می شود.

وی در خصوص نمایشگاه دفاع مقدس گفت: این نمایشگاه در 6 بخش شامل نمایش اداوت نظامی، اجرای نمایش عملیات گلستان و نمایش عملیات کربلای 4 و 5 توسط لشکر 5 نصر، افتتاح شهربازی مقاومت برای کودکان، دیوار آب و با ارائه محصولات 30 تشکل مرتبط با دفاع مقدس ساعت 19:30 امروز افتتاح می شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان کلنگ زنی باغ موزه دفاع مقدس در بوستان کوهسنگی پس از 18 سال بلاتکلیفی را از برنامه های شاخص این بنیاد در هفته دفاع مقدس عنوان و تاکید کرد: اعتبار تخصیص یافته برای این پروژه 50 میلیارد تومان برآورد شده که امیدواریم طی 4 سال ساخته شود.

سردار نجاتی  اظهار امیدواری کرد: دولت در بخش اعتبارات و احداث باغ موزه نیز کمکهای خود را از استان دریغ نکند.

وی مانور سپاه امام رضا(ع) در پادگان جواد الائمه، رونمایی از کتاب مصور «مناجات نامه شهدا» مشتمل بر 400 فراز از مناجاتهای آنها در ابعاد بزرگ و نمایشگاهی، رونمایی از کتاب «جغرافیای دفاع مقدس، مشهد»، افتتاح یادمان شهدای گلبهار، درگز و نوغاب، و رونمایی از طرح وقف برای شهدا به منظور جذب سرمایه گذاری مردمی برای پرداختن به نقش خراسان رضوی در دفاع مقدس را از دیگر برنامه های شاخص این بنیاد در هفته دفاع مقدس برشمرد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان ابلاغیه دولت در تبیین نقش خراسان رضوی در دفاع مقدس را خوب ارزیابی و به حضور 13 یگان نظامی از خراسان رضوی در جنگ تحمیلی و تقدیم 17 هزار شهید اشاره و تاکید کرد: از آنجا که خراسان رضوی نقش بی بدیلی در پیشبرد اهداف دفاع مقدس در دوران جنگ تحمیلی داشته است، دولت به همه سازمانها و نهادها ابلاغ کرده است تا برای احصاء و تدوین این نقش وارد عمل شوند.

سردار نجاتی نقش لشکر 77 ثامن الائمه در شکست حصر آبادان، لشکر 21 امام رضا(ع) در تنگه چزابه، لشکر 5 نصر در آزادسازی مهران و عملیات کربلای 1 و والفجر 3 و نیز احداث پل بعثت توسط جهاد سازندگی خراسان بر روی رودخانه اروند را بی بدیل توصیف کرد و گفت: هزاران سوژه ناب با محتوای دفاع مقدس در خراسان رضوی وجود دارد که باید با زبان هنر برای الگو گیری نسل جوان ارائه شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان به نامگذاری روزهای هفته دفاع مقدس اشاره و عنوان کرد: رژه نیروهای مسلح در اولین روز هفته دفاع مقدس با هدف نمایش اقتدار و توانمندی نظامی ایران، برگزاری مراسم دعای عرفه در زمین باغ موزه در بوستان کوهسنگی و نواختن زنگ پایداری در مدارس در دومین روز از هفته دفاع مقدس، تجلیل از شهدا و غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدا در سومین روز از هفته دفاع مقدس مصادف با عید قربان، تبیین فعالیت اقشار و اصناف در دفاع مقدس در چهارمین روز از هفته دفاع مقدس، تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس در قرارگاه فرماندهی لشکر 77 ارتش در پنجمین روز از هفته دفاع مقدس مصادف با سالروز شکست حصر آبادان، فعال شدن بخش بیداری اسلامی نمایشگاه در ششمین روز از هفته دفاع مقدس و نکوداشت فرماندهان شهید استان در آخرین روز از هفته دفاع مقدس از برنامه های این هفته می باشد.

سردار نجاتی درباره تبیین فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه در طول سال گفت: با تاسیس دبیرخانه دفاع مقدس در استان و حضور نمایندگان همه نهادها و سازمانها در آن، قرار است هر ماه یک شهید، یه عملیات و یک جانباز 70 درصد بصورت همگانی و مشخص معرفی و تبلیغ شود.

وی به برنامه های مشترک بنیاد با آموزش و پرورش در راستای تبیین فرهنگ جهاد و مقاومت اشاره کرد و افزود: برگزاری 12 هزار نمایشگاه از آثار 30 هزار راوی دانش آموز شامل خاطرات، عکس و فیلم در مدارس استان در طول سال، برگزاری طرح شهیدپژوهی در مدارس، برگزاری همایش مدیران و راویان معلمان برای 3 هزار معلم استان و ارائه مبانی دفاع مقدس برای معلمان از جمله برنامه های سالانه بنیاد است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان برگزاری 300 یادواره شهید استان، و عقد تفاهم نامه همکاری با سازمانهای مختلف از جمله صدا وسیما، وزارت کشور و ارشاد، آموزش و پرورش، آموزش عالی، حوزه هنری را از دیگر برنامه های مشترک این بنیاد در طول سال بشمرد و تاکید کرد: تبیین فرهنگ ایثار و شهادت نیازمند برنامه ریزی، صبر و حوصله و همت مسئولین است.

سردار نجاتی انتظارات از دانشگاه فردوسی مشهد را بالا توصیف کرد و گفت: رشته ادبیات پایداری در دانشگاه قم وکرمان تاسیس شده است؛ انتظار می رود دانشگاه فردوسی این رشته و رشته هایی نظیر مهندسی در دفاع مقدس، بهداری در دفاع مقدس و جغرافیای دفاع مقدس را جزو رشته های دانشگاهی قرار دهد تا پیام دفاع مقدس را به جوانان در دانشگاه ارائه کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ورود بنیاد به عرصه فضای مجازی و باورپذیر کردن دفاع مقدس برای نوجوانان و جوانان از تشکیل کمیته فضای مجازی در بنیاد خبر داد و افزود: این کمیته تاکنون جلسات خوبی برگزار کرده است و با 150 سرگروه که هر کدام 200 نفر عضو دارند در حوزه ارائه محتوای دفاع مقدس و سیره شهدا وارد عمل شده اند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان ارتباط با آستان قدس رضوی و معرفی اساتید و کارشناسان مجرب برای رفع شبهات مردم در حلقه های معرفت حرم مطهر رضوی را از دیگر اقدامات این بنیاد در تبیین فرهنگ شهدا بیان و اظهار امیدواری کرد: در آینده خدمات قابل توجهی در حوزه ترویج فرهنگ دفاع مقدس و بیداری اسلامی به 3 هزار زائر خارجی مشهد ارائه کنیم.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.