تبریز؛

موزه استاد شهریار تبریز پر بازدید ترین موزه کشور

سرپرست سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز گفت: موزه استاد شهریار در سال 93 به عنوان موزه برتر کشور معرفی و در اردیبهشت سال 94 لوح و تندیس برتر را کمیته ملی موزه های کشور( ایکوم) به این موزه اهداء شد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ رضا خلیلی افزود: این خانه در سال ۱۳۶۷ و بعد از درگذشت استاد، از سوی شهرداری تبریز خریداری شده و به موزه استاد شهریار تبدیل شد و هم اکنون نیز زیر نظر شهرداری اداره می‌شود، منزل استاد شهریار، در زیربنایی بالغ بر ۲۵۰ متر و مساحتی حدود ۲۴۱ متر در ۲ طبقه ساخته شده‌است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰۰ قطعه از آثار و نیز وسایل شخصی استاد شهریار شامل کتاب، دستخط و انواع یادبودها و هدایای داخلی و خارجی به همراه لوازم زندگی ایشان در موزه به نمایش گذاشته شده‌است، اذعان کرد: این موزه در قسمت زیرزمین، دربرگیرنده عکس‌ها و تصاویری از استاد شهریار، بخش سمعی بصری و قسمتی مخصوص استراحت میهمانان و بازدیدکنندگان از موزه‌است.

وی ادامه داد: در بخش فوقانی نیز که در واقع بخش اصلی و قدیمی‌تر موزه ادبی استاد شهریار به شمار می‌رود، بخش‌هایی چون بخش اسناد قدیمی، عکس‌ها، دست‌نوشته‌ها، وسایل شخصی شامل لباس‌ها، کتاب‌ها، لوازم‌التحریر، رختخواب و بستر استراحت استاد، تالار پذیرایی منزل استاد، هدایا، لوح‌های تقدیر و تندیس‌های این شاعر بزرگ قرار گرفته‌است.

سرپرست سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز با بیان اینکه این موزه تنها موزه ای است که در منطقه شمالغرب کشور به صورت هیت امنا ای اداره می شود، گفت: در کشور موزه های انگشت شماری به صورت هیت امناء اداره می شوند که موزه استاد شهریار نیز جز همین موزه هااست.

وی افزود: در حال حاضر دکتر شعر دوست رئیس هیت امناء این موزه هستند که با پیشنهاد ایشان از چندین سال پیش 27 شهریور ماه به عنوان روز شعر ادب فارسی در کشور نامگذاری شد، همچنین پسر استاد شهر هادی بهجت تبریزی عضو هیت امناء و بنده به عنوان دبیر این هئیت به همراه چند تن دیگر از اساتید برجسته شعر ادب در این موزه فعالیت داریم.

رضا خلیلی با اشاره به اینکه موزه استاد شهریار دارای ویژگی های خاصی است، تصریح کرد: با توجه به اینکه استاد شهریار دهه های آخر عمر خود را در این منزل سپری کرده است،ویژگی های منحصر به فرد آن و آثار به جا مانده از استادشهریار گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

وی با بیان اینکه موزه استاد شهریار رکورد بازدید کننده گان موزه های شهر را شکسته است ، افزود: یکی از دلایل این رکورد توجه ویژه شهرداری برای جلب گردشگران می باشد که در این راستا بازدید از موزه های شهرداری از جمله موزه استاد شهریار را برای عموم رایگان است و شهرداری تبریز جهت معرفی و بهره برداری بیشتر گردشگران داخلی و خارجی از آثار و اندیشمندان استان بازید از تمامی موزه های تاریخی تبریزرا رایگان اعلام کرده است.

وی خاطر نشان کرد: بعد از پخش سریال استاد شهریار بازدید از این موزه با استقبال بیشتری برخور دار شد و هرسال به ویژه در فصل های گردشگری موزه استاد شهریار هر روز میزبان 500 الی 2000 نفرگردشگر می باشد.

وی تعداد گردشگران را باتوجه به فصول سال متفاوت عنوان کرد و افزود: تعداد گردشگران از موزه استاد شهریار در فصل های گردشگری بیشتر از سایر فصل ها می باشد و در کنار بازدید اقشار مختلف بیشتر گردشگران فصل های سرد دانشجویان ، اندیشمندان ، شاعران و دوستداران شعر و ادب می باشد.

سرپرست سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز با اشاره به اینکه خانه استاد شهریار از نظر معمارى فاقد ارزش تاریخى است تصریح مى کند: این بنا با توجه به ارزش معنوى آن به عنوان اقامتگاه استاد شهریار و به عنوان تنها خانه معنوی شمالغرب کشور در فهرست آثار ملى جاى گرفته است.

وی با بیان اینکه تمامی لوازم شخصی ، لوازم منزل و دست نوشته های استاد شهریار در موزه استاد نگهداری می شود، گفت: به زودی چند اثر برجسته استاد شهریار که دست نوشته و حکاکی چند جز از قرآن کریم به دست استاد شهریار و مجموعه ای از اشعار دست نوشته ایشان که در قالب یک مجموعه توسط اساتید شعر و ادب طراحی و چیدمان می شود ، در معرض دید علاقمندان قرار می گیرد.

رضا خلیلی از طرح توسعه موزه استاد شهریار در آینده نزدیک نیزخبر داد و افزود: مکانی یابی های لازم جهت توسعه موزه استاد شهریار انجام گرفته است و طی برنامه های خانه استاد تنها به حالت نشیمن گاه و قابل لمس در معرض دید اصحاب علم و معرفت قرار می گیرد.

وی در پایان با اشاره به اینکه آثار استاد به صورت چند بخش وجود دارد، اذعان کرد: بخشی از آثار استاد در اختیار موزه، بخشی در اختیارفرزندان و بخشی نیز توسط فرزندان ایشان طی قردادهای در اختیار انتشارات قرار گرفته است.

گفتنی است: موزه استاد شهریار، یکی از موزه‌های برترشهر تبریز است که در محله مقصودیه، از محلات قدیمی این شهر قرار دارد. ساختمان این موزه، قبلا محل زندگی محمدحسین شهریار، شاعر مشهور ایران بوده‌است، همچنین این موزه در فصل های گردشگری از ساعت 8 صبح تا 8 عصر و در سایر فصول از ساعت 8 صبح تا 6 عصر در معرض دید علاقمندان قرار دارد.
انتهای پیام/پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۲۶ شهريور ۱۳۹۴
کمال تشکر را از مسئولین که به زنده ماندنه ادبیات و فرهنگ کمک میکنند داریم