در گفتگو با سی ان ان؛

ابتکار: ایران آماده همکاری بیشتر با جامعه بین المللی است

معاون رئیس جمهور کشورمان اعلام کرد توافق هسته‌ای به ایران این فرصت را می‌دهد که نقشش را برای حل بحران‌های منطقه ایفا کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور کشورمان، در گفتگو با شبکه سی ان ان گفت ایران آماده همکاری بیشتر با جامعه بین المللی است.

فردریک پلایتگین، خبرنگار این شبکه ابتدا در گزارشی با اشاره به توافق هسته‌ای گفت:« از یک سوی دیدگاه های اصلاح طلبان در اطراف حسن روحانی، رئیس جمهور، و افرادی همانند معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور ایران، هستیم. به گفته ابتکار، می تواند روابط با آمریکا را گسترش داد. ما با ابتکار مصاحبه ای انجام دادیم.»

ابتکار به سی ان ان گفت:« این توافق، متوازن است و به همه ابعاد مسئله به ویژه برداشته شدن تحریم های اقتصادی و هسته ای می پردازد که برای کشور ما بسیار حائز اهمیت است. این توافق به ایران این فرصت را می دهد تا نقشی را در منطقه ایفا کند که باید ایفا کند.»

خبرنگار از ابتکار پرسید: کشورهایی هستند که از ایفای نقش بزرگ تر ایران در منطقه می ترسند. ابتکار در پاسخ گفت:« ما روی این مسئله کار می کنیم. دکتر ظریف به کشورهای مختلف در منطقه سفر می کند تا فضای اعتماد را بوجود بیاورد. او می کوشد این اعتماد و اطمینان خاطر را بوجود بیاورد که ایران نقشی را ایفا می کند که در تلاش برای حل مناقشه ها و تلاش برای استقرار صلح و ثبات و مقابله با افراط گرایی و تروریسم در منطقه است.»

خبرنگار سی ان ان از ابتکار پرسید.. آیا این سخن به معنای همکاری با آمریکا نیز است؟

ابتکار در پاسخ گفت:« این سخن به معنای همکاری با جامعه بین المللی از جمله ایالات متحده است. ما همواره در سطوح مختلف در گذشته نیز همکاری هایی داشته ایم. البته این همکاری ها محدود بود. برای نمونه ما در افغانستان و مقابله با مواد مخدر غیرقانونی همکاری هایی داشته ایم. حالا اولویت مطرح این است که این توافق به درستی و به گونه ای متوازن اجرایی شود تا اطمینان حاصل شود این توافق در همه ابعاد مختلفش اجرایی شود. به نظرمن، این مسئله ، اولویتی است که ما در روابط خود با ایالات متحده داریم.»

خبرنگار از ابتکار پرسید.. لفاظی های بسیار تندی به ویژه از جانب جمهوری خواهان آمریکا مطرح می شود.

ابتکار دراین خصوص گفت:« افرادی هستند که می خواهند کار را خراب کنند. آن‌ها می خواهند توافق را تضعیف کنند. مهمترین مسئله این است که دست کم در ایران، اکثریت مردم از راه حل متوازن و منصفانه ای حمایت می کنند که عزت ملت ایران را تضمین کند. مطمئن هستم که در طرف مقابل نیز به همین صورت است بطوریکه مردم آمریکا نیز خواهان توافقی هستند که متضمن صلح و ثبات و شکوفایی در جهان باشد.»

خبرنگار در ادامه گزارش خود گفت: این سخنان در حالی مطرح می شود که هیئت های مختلف خارجی به ایران وارد می شوند. به نظر می رسد شرکت های مختلف خودشان را برای بازشدن فضای ایران دست کم از نظر اقتصادی آماده می‌کنند.

وی افزود: به نظر می رسد هرگونه عادی سازی بیشتر روابط ایران و آمریکا، مسئله ای است که بسیار دوراز دسترس به نظر می رسد.

مجری سی ان ان در پایان گفت: فرصت های اقتصادی در چشم انداز به نظر می رسد و فعالان اقتصادی تلاش می کنند به سرعت از این فرصت ها بهره برداری کنند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار