تبریز؛

کشت بذر هیبریدی پاییزه کلزا در شهرستان ایلخچی

برای نخستین در آذربایجان شرقی بذر هیبریدی پاییزه کلزا در حاشیه دریاچه ارومیه و اراضی کشاورزی بخش ایلخچی شهرستان اسکو کشت شد .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسکو هدف از اجرای طرح کشت کلزا با ارقام جدید را تغییر الگوی کشت در اراضی کشاورزی حاشیه دریاچه ارومیه و در راستای کاهش مصرف اب کشاورزی عنوان نمود و گفت : با توجه به ویژگی های گیاه کلزا و سازگاری آن با شرایط آب و هوایی منطقه و قرار گیری این محصول در تناوب با زراعت غلات بویژه گندم و راهبردی بودن کلزا در سال 94-95 برنامه ریزی های لازم جهت کشت دانه روغنی کلزا با همت کارشناسان و کشاورزان در سطح حداقل 600 هکتار در این شهرستان صورت گرفته است .

عباد پور گفت : امسال در این شهرستان در سطح 100 هکتار از ارقام جدید خارجی ( هیبرید ) از جمله رقم نپتون استفاده شده است که از مزایای این رقم می توان به مقاومت آن به خشکی و سرمازدگی و همچنین عملکرد بالای حداقل 2 برابر با سایر ارقام از جمله اوکاپی اشاره کرد .عباد پور گفت : پیش بینی می شود در سال زراعی جدید عملکرد این رقم جدید 4 تن در هکتار باشد .

گفتنی است :کلزا جزو گیاهان روغنی بوده که علاوه بر حاصل خیزی خاک نیاز کشور را در تامین روغن گیاهی برطرف می کند . این گیاه از تلاقی نوعی شلغم و کلم بوجود امده و توانایی بسیار خوبی با کم آبی و شوری خاک دارد .

از دیگر مزایای این رقم جدید که به صورت هیبرید می باشند می توان به رشد یکنواخت و برداشت راحت آن اشاره کرد . همچنین بارش های پاییز و زمستان نیاز آبی این محصول را در کشت بذر هیبریدی پاییزه کلزا به خوبی تامین می کند .

شایان ذکر است در برخی از کشورهای اروپایی 90 درصد کشت کلزا به صورت هیبریدی و 10 درصد غیر هیبریدی است و این در حالی است که در کشور ما کشت کلزا اغلب به صورت بهاره و بذرهای غیر هیبرید می باشد که این عامل موجب مصرف بیشتر بذر و آب می باشد .

آذربایجان شرقی بعد از استانهای اردبیل و کرمانشاه رتبه سوم کشوری را در تولید این محصول به خود اختصاص داده و اراضی واقع در حاشیه دریاچه ارومیه شهرستان اسکو در آذربایجان شرقی قطب تولید این محصول بشمار می رود .
 
انتهای پیام/ ا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رسول قدسی
۱۹:۳۷ ۲۶ شهريور ۱۳۹۶
توزیع بذر کلزا دراستان شهرستان تبریز توشرکت تعاونی تولید روستاسیی نوجه ده انجام میگردد.//