آلاينده‌های زيست محيطی بر ناباروی و سقط جنين تاثيرگذارند؟

گیجی و خستگی های پیاپی، ناشنوایی های مزمن ، ناباروری، همینطور سرطان هایی که روز به روز بر تعدادشان افزوده می شود، همه و همه نتیجه آلودگی های زیست محیطی است که مقصربیشتر آنها انسانها هستند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، گیجی و خستگی های پیاپی، ناشنوایی های مزمن، ناباروری، همینطور سرطان هایی که روز به روز بر تعدادشان افزوده می شود، همه و همه نتیجه آلودگی های زیست محیطی است که مقصربیشتر آنها انسانها هستند.مقصرهایی که حتی اگر دلیل صرف نباشند اما در هر حال در یکی از دلایل اصلی این آلودگی ها هستند.از پارازیت ها گرفته تا آلودگی هوا، آلودگی آب و سایر آلودگی  های زیست محیطی، همه و همه در سلامت انسان ها تاثیر جدی می گذارند و شاید برای همین است که یادی ازایام قدیم، تهران قدیم و روزهای گذشته همیشه برای مردم آه و حسرت به همراه دارد. 

اين مساله زماني كه درباره پديده‌هاي كمتر شناخته شده باشد، بيش از پيش به سردرگمي و آزار رواني افراد دامن مي‌زند. پارازيت‌هايي كه حتي درباره آنها دو سطر پژوهش وجود ندارد، درباره تاثيرات‌شان مي‌توان هزاران سطر اظهارنظر جورواجور يافت.  

نه تنها مردم، هيچ مسئول و كارشناسي هم پارازيت‌ها را به‌طور واضح نمي‌شناسد و به همين دليل است که  صحبت‌ها درباره پارازیت همیشه همراه با اما، اگر و شايدهمراه است و در نهایت هم  مشكلي از دردهاي زيست محيطي جامعه حل نمي‌كند و فقط يك درد رواني به دردهای ناشناخته زيست محيطي اضافه مي‌كند.

امواجی که برای مختل کردن شبکه های ماهوارها ارسال می شوند و نهاد مسئول آنها هم هرگز معلوم نشده است. نتیجه هم این شده که انواع و اقسام شایعات پارازیتی در پایتخت قوت گرفته که تا پیش از روی کار آمدن دولت روحانی به طور جدی به آنها پرداخته نشده است. شایعاتی که گاهی توسط مسئولین تلویحا تایید می شود و همین امر باعث می شود افکار عمومی شاخ و برگ بیشتری به این شایعات بدهد. 

 آلاينده‌های زيست محيطي بر ناباروی و سقط جنين تاثيرگذارند؟ 

به تازگی نیز،دبير كارگروه بهداشت، سلامت و محيط زيست معاونت امور زنان رياست‌جمهوري در پاسخ به پرسشی درباره نتيجه تحقيقات در زمینه عوامل ناباروري و سقط جنين، اعلام کرده: هم شرايط زيست محيطي و هم موضوعات ديگر در اين باره تاثيرگذارند كه بايد براي افزايش جمعيت بهينه‌سازي شوند. 

 ناهيد خداكرمي با اشاره به اينكه آلاينده‌هاي زيست محيطي در روند ناباروري بي‌تاثير نيستند و مي‌توانند باعث سقط جنين و زايمان زودرس شوند، اظهار داشته: آمارهاي موجود در اين باره نگران‌كننده است و اميدواريم به زودي مطالعات ميداني خوبي صورت گيرد.  

اودر گفت و گو با مهر،  با بيان اينكه بايد از بدو تولد به كودكان خود ياد بدهيم كه به محيط زيست احترام بگذارند، افزوده: همه سازمان‌ها و نهادهايي كه آلاينده‌ها از جمله امواج و تشعشعات را ايجاد مي‌كنند و هم كساني كه آلاينده‌هاي شخصي ايجاد مي‌كنند كه در كيفيت هوا اثر مي‌گذارد، در اين باره بايد پاسخگو باشند. 

این در حالی است که هنوز تکلیف تاثیر پارازیت بر سلامتی انسان مشخص نیست و تاثیر گذاری آن گاهی تایید می شود گاهی تکذیب. 

پارازیت ها تاثیر گذارند یا خیر؟ 

سال 92 بود که رئیس مرکز تحقیقات سلولی صارم از افزایش سقط جنین و بارداری خارج از رحم در دو سال اخیر خبر داده بود  و گفته بود «به نظر می‌رسد با توجه به افزایش پارازیت‌ها و امواج الکترومغناطیسی در محیط اطراف، شاهد افزایش این آمار بوده ایم.»تا به این ترتیب تاثیر پارازیت ها بر سقط جنین تایید شود. 
 
شهریور ماه سال 92 نیز  با اوج گیری زمزمه‌هایی در خصوص آثار پارازیت‌های ماهواره ای اخباری مبنی بر سوال مجلس شورای اسلامی از دو وزیر ارتباطات و بهداشت دولت دهم برای بررسی اثر پارازیت ها، منتشر گردید اما پس از آن با فروکش کردن بحث‌ها موضوع سوال هم فراموش شد. 
 
با روی کار آمدن دولت روحانی، دی ماه سال93 بود که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به کاربران در شبکه های اجتماعی گفت: اگر ارسال پارازیت بر روی ماهواره ها، سلامت مردم را تهدید کند، رییس جمهوری شخصا در این موضوع ورود خواهند کرد و به اطلاع مردم خواهند رساند تا امید ها برای باز کردن گره کور شایعات پارازیتی تازه شود. 
 
بعد از ان بود که حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش ‌پزشکی در این خصوص گفت که گروهی متشکل از کارشناسان وزارت ارتباطات، بهداشت، سازمان انرژی اتمی و سایر دستگاه‌های مربوطه در مورد تاثیر پخش پارازیت بر سلامت مردم تحقیق می‌کند. 
 
وی تاکید کرد :کمیته بررسی‌کننده پارازیت‌ها با آزادی کامل در حال تحقیق درباره تاثیر پارازیت‌ها بر سلامت مردم است و اگر مشکلی در این راستا وجود داشته باشد، اعلام می‌کند. 
 
با این حال ، بعد از آن بود که  معصومه ابتکار اعلام کرد: دلایل ایجاد سرطان متعدد است؛ درصدی ممکن است ژنتیکی باشد، بخشی مربوط به نوع تغذیه و آلودگی‌های محیط‌زیست یا مصرف دخانیات مثل قلیان و... است. پس نمی‌توان علت آن را صرفا مشکلات محیط ‌زیست و پارازیت دانست. 
 
اما وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به کاربران در شبکه های اجتماعی دراین خصوص گفت: اگر ارسال پارازیت بر روی ماهواره ها، سلامت مردم را تهدید کند، رییس جمهوری شخصا در این موضوع ورود خواهند کرد و به اطلاع مردم خواهند رساند تا امید ها برای باز کردن گره کور شایعات پارازیتی تازه شود. 

با این حال هنوز از کارگروه بررسی پارازیت خبری که خیال مردم را راحت کند، رسانه ای نشده است و به تازگی نیز، مسعود پزشکیان، نماینده تبریز و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی که خود پزشک است، خواهان بررسی جدی تاثیرات مخرب پارازیت های ماهواره ای در سلامت و روان انسان شده و گفته: از نهادی که مسئول پخش پارازیت برای مختل کردن ماهواره‌ها در شهر تهران است خواهش می‌کنیم به عواقب جدی این امواج مخرب بر سلامت شهروندان تهرانی توجه داشته باشد. 

در هر حال، آنچه مسلم است، در بسیاری از موارد خود مردم و شهروندان در یک جامعه نیز در آلوده کردن محیط زیست شریک هستند و نمی توان همه ایردها را به دولت ها وارد دانست اما درباره مساله پارازیت هنوز تکلیف مشخص نیست و ناباروری ها و سقط جنین ها ادامه دارد. 

منبع: شفاف
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار