جان کربی: حضور آمانو در پارچين، موضوع کم اهميتی نبوده است

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد حضور آمانو در سایت پارچین موضوعی مهم قلمداد می شود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه وزارت خارجه آمریکا، جان کربی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: حضور آمانو در پارچین موضوع کم اهمیتی نبوده است.

کربی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص این که همکار شما در کاخ سفید از موضوع بازرسی از پارچین ابراز رضایت کرد، آیا شما هیچ نگرانی درباره این موضوع که به بازرسان اجازه دسترسی داده نشود، ندارید،گفت: بله ما هم راضی هستیم؛ اما لازم است در اینجا به نکته ای اشاره کنم که مدیر کل آژانس هم به آن اشاره کرد و آن این بود که راستی آزمایی در پارچین به گونه ای صورت گرفت که در تطابق با تضمین های لازم در پادمان های آژانس است. مدیر کل آژانس خودش این موضوع را به طور شفاف اعلام کرد که راستی آزمایی بر اساس قرارهایی بوده است که آنها با ایران داشته اند.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار که پرسید:آیا شما هیچگونه مشکلی با این موضوع که بازرسان حضور فیزیکی نداشته باشند، ندارید،گفت:من قصد ندارم وارد جزئیات موضوع شوم. این موضوع به توافقات محرمانه بین ایران و‌ آژانس بین المللی انرژی اتمی بازمی گردد. من نمی توانم این موضوع را قبول یا رد کنم که آیا بازرسان در آنجا حضور دارند یا ندارند. آنچه می توانم بگویم این است که ما متقاعد شده ایم که مراحل کار به طور معمول و طبق توافق میان آژانس و ایران انجام شده است. من بار دیگر به این واقعیت اشاره می کنم که آمانو مدیر کل آژانس این موضوع را تایید کرده است و استنباط من این است که ایران در  این پروسه، هیچ بازرسی را خودش انجام نمی دهد.

کربی در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید: سخنگوی کاخ سفید اعلام کرده حضور آمانو در پارچین دلیلی است بر این موضوع که در تاسیسات نظامی ایران به روی آژانس بین المللی انرژی اتمی باز است؛ آیا این موضع وزارت خارجه آمریکا هم هست،گفت: اگر بخواهم پاسخی کوتاه بدهم،بله این موضع وزارت خارجه هم هست. این حقیقتی غیرقابل کتمان است که مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی و تیم تحت امر وی از آنجا بازدید کرده اند.این موضوع کوچک و ناچیزی محسوب نمی شود.اینکه مدیر کل آژانس و تیم تحت امر وی از پارچین بازدید کرده اند نمی تواند موضوع کم اهمیت و ناچیزی باشد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار که پرسید:آیا از نظر شما بازدید یک نفر از پارچین موضوع بزرگی است،گفت: اینکه آنها به پارچین دسترسی داشته اند موضوع کمی نبوده است. من نمی خواهم که به جزئیات بازدید وی از پارچین وارد شوم. آژانس باید خودش درباره این جزئیات صحبت کند. اما این موضوع که آنها به پارچین دسترسی داشته اند موضوع کم اهمیت و ناچیزی نیست.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار که پرسید:آیا منظور شما این است که مدیر کل آژانس خودش شخصا بازرسی کرده است یا اینکه افراد دیگری این کار را انجام داده اند،گفت:من متخصص ارائه توضیحات در زمینه پادمان های آژانس نیستم.انتظار ما این نیست که وی شخصا هر چیزی را بازرسی کند.من برای کسب جزئیات بیشتر شما را به مدیر کل آژانس و درباره اینکه آیا وی شخصا بازرسی ها را انجام داده است یا نه، ارجاع می دهم. اما حقیقت این است که وی به پارچین دسترسی داشته و این موضوع کم و ناچیزی نیست.این کار انجام شده است. ما معتقدیم ایران برای نخستین بار در تاریخ اجازه دسترسی به این سایت را داده است چیز کمی نیست.مهمتر اینکه ما انتظار داریم که ایران به تعهداتش بر اساس نقشه راه عمل کند.

این سخنگو در پاسخ سوال خبرنگاری که پرسید: آیا معتقدید معیارهای بازرسی در این دیدار رعایت شده گفت: این توافقی بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی است و همانطور که ما بارها گفته ایم، این توافق محرمانه به آژانس اجازه دسترسی منظم و تکنیک های راستی آزمایی گوناگون را می دهد.

کربی در پاسخ به این سوال که تا چه حد اطمینان دارید که بازرسی های آتی هم صورت گیرد،گفت: این موضوعی بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی است.ما بازرسی های آژانس را مدیریت نمی کنیم. آنها یک سازمان بین المللی مستقل هستند و خود درباره فعالیت های خود اطلاع رسانی می کنند. همانطور که می دانید بسیاری از این توافق ها محرمانه هستند و انها نمی توانند صحبتی درباره آنها بکنند. ما نمی توانیم درباره پادمان ها صحبتی بکنیم. آنچه ما می توانیم درباره آن صحبت کنیم این است که آیا ایران به تعهداتش عمل می کند یا نه. ما معتقدیم که آژانس می تواند به این سایت ها دسترسی داشته باشد و ما به این موضوع اطمینان داریم؛ اما به این موضوع توجه داشته باشید که این نخستین بازدید از پارچین است. ما راههایی پیش رو داریم که باید طی شوند. نقشه راهی وجود دارد که باید تکمیل و اجرایی شود. ما انتظار داریم که ایران به تعهداتش عمل کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا این نخستین دیدار است و شما انتظار دیدارهای بیشتری دارید ،گفت:من نمی دانم.در حقیقت این نخستین دیدار است و من هیچ پیش بینی درباره آینده نمی کنم.

کربی در پاسخ به این سوال که آیا درجلسات اطلاع رسانی که مقامات ارشد دولتی و از جمله وزیر خارجه با اعضای کنگره داشته اند درباره این موضوع اطلاع رسانی شده است که بازرسان دسترسی مستقیم به اماکن هسته ای ایران خواهند داشت و خود نمونه برداری می کنند،گفت: من از نکات محرمانه ای که به اطلاع اعضای کنگره رسانده شده است، اطلاعی ندارم. آنچه ما از مدتها پیش گفته ایم و مدیر کل آژانس هم به آن اشاره داشته این بوده است که گزارش هایی در خصوص این که ایران خودش بازرسی ها و نمونه برداری ها را انجام می دهد،نادرست هستند. وزیر خارجه معتقد است که ایران باید شرایط لازم را برای دسترسی آژانس به اطلاعاتی که برای راستی آزمایی به آنها نیازمند است ،فراهم کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار