قم؛

عید قربان، عید اخلاص و بندگی

عید قربان،عید رهایى از تعلقات است. رهایى از هر آنچه غیرخدایى است در این روز، اسماعیل وجود را، یعنى هر آنچه بدان دلبستگى دنیوى پیدا کردیم قربانى کنیم تا سبکبال شویم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛ حجت الاسلام والمسلمین سید محمد صادقی در رابطه با عید سعید قربان اظهار داشت: عید قربان روز بسیار مبارک بزرگی است که پروردگار متعال در آن روز درسهای مختلفی برای پیدا کردن مسیر زندگی به بندگان خود می دهد.

وی در ادامه این روز را که از اعیاد مهمّ اسلامى است یادآور اخلاص و بندگى حضرت ابراهیم(علیه السلام)در برابر پروردگار خویش دانست و افزود: از آن جا که فرمان حق براى ذبح اسماعیل صادر شد،و ابراهیم آن بنده فرمانبردار خداوند آماده اجراى این فرمان شد و اسماعیل را به قربانگاه برد و کارد بر گردنش گذاشت، ولى ندایى رسید که اى ابراهیم از عهده این آزمون الهى برآمدى.دست نگهدار که فرمانبردارى جبرئیل همراه با «قوچى» فرود آمد و ابراهیم آن را قربانى کرد، و سنّت قربانى در منا از آن روز برقرار شد، این روز، روز عید و خوشحالى و سرور نامیده شد.

حجت الاسلام صادقی در رابطه با اعمال این روز گفت:از جمله اعمال این روزغسل کردن است که به گفته مرحوم «علاّمه مجلسى»، غسل در آن روز سنّت مؤکّد است تا آن جا که بعضى از علما آن را واجب دانسته اند.

وی در ادامه به خواندن نماز عید قربان اشاره کرد و افزود: نماز عید قربان و نحوه انجام آن، به همان کیفیّتى است که در نماز عید فطر گفته شد، و نماز عید قربان در زمان غیبت امام(علیه السلام)مطابق مشهور فقهاى عظام، سنّت مؤکّد است. خواه به صورت جماعت خوانده شود یا فرادى.

حجت الاسلام صادقی در ادامه صحبتهای خود به این نکته اشاره کرد که : مستحب است دعاهایى را که پیش از نماز عید و قبل از آن وارد شده است بخواند. به فرموده مرحوم «علاّمه مجلسى»، بهترین دعاها،دعاى چهل و هشتم «صحیفه کامله سجّادیه» است که اوّلش این است: أللّهُمَّ هذا یَومٌ مُبارَک و اگر دعاى چهل و ششم را نیز بخواند بهتر است و خواندن دعاى ندبه در این روز و سایر اعیاد مستحبّ است.

وی ادامه داد:قربانى کردن در این روز براى همه مستحبّ مؤکّد است و بسیار سفارش شده است، تا آن جا که برخى از علما آن را بر کسانى که توانایى دارند واجب دانسته اند و مستحب است بعد از نماز عید، کمى از گوشت آن بخورد.

انتهای پیام/ح
برچسب ها: قم ، عید ، قربان ، اخلاص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.