نگارخانه‌هایی که پاییز را جشن گرفته‌اند

زنده شدن دوباره برخی از مراکز هنری شهر با برگ ریزان پاییز طلایی همراه شدند.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گالری‌ها‌، نگارخانه‌ها و مراکز فرهنگی شهر در آغاز پاییز با غافلگیری هایی از جنس هنر به استقبال برگریزان آفریتش می‌روند، از جمله  فرهنگسرای نیاوران که از جمعه سه مهر‌، میزبان آثار سه نسل از معماران معاصر ایران است.

الناز طهرانی جمع‌آوری این آثار را به عهده داشته است و علاقه‌مندان به این آثار می‌توانند تا 17این ماه به این فرهنگسرا مراجعه کنند.

همچنین گالری  فرهنگسرای  نیاوران دو هم  با نمایشگاه عکس‌هایی از کویر با عنوان رقص باد،‌ بازی آفتاب مراجعه کنندگان است.

در متنی راجع به این نمایشگاه آمده است:

«خاک بیجان است، با وزش هر نسیمی به دور خود می‌پیچد و می‌رقصد و طرحی نو خلق می‌کند و با درخشش پرتوهای خورشید، لایه به لایه رنگ می‌گیرد و زنده می‌شود. این طرح‌ها و فرم‌ها حد و نهایتی ندارند، هر بار که به آنجا قدم بگذارید نقشی تازه در انتظار است....»

گلریز خانعلیزاده فارغالتحصیل رشته شیمی از دانشگاه تهران و دانش آموخته عکاسی در خانه عکاسان ایران است. تاکنون در چند نمایشگاه گروهی حضور داشته و این اولین نمایشگاه انفرادی وی محسوب می‌شود. این عکس‌ها حاصل 2 سال عکاسی از کویرهای ایران از جمله مصر، ورزنه و مرنجاب می‌باشند.

*گالری تماشاخانه ایرانشهر

این گالری با نقاشی های دیجیتال نسترن اردلان  میزبان هنر دوستان است.

 این نمایشگاه که همراه با سه هنرمند دیگر از 4 مهر برگزار می‌شود تا20مهر پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.

*نگارخانه کمال الدین بهزاد

این گالری میزبان نمایشگاه گروهی نقاشی است.

این نمایشگاه از 4 تا 9مهر برقرار خواهد بود و علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی بلوار کشاورز، نبش 16 آذر ،پ 284 رجوع کنند.

*بگذار اتفاق بیافتد

این عنوان نمایشگاه نگار آتش افروز است که از3 تا 22 مهر برگزار می‌شود.

نمایشگاه نقاشی بگذار اتفاق بیافتد، در گالری کارگاه هنر، میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

*تکرار آواز آبی

لیلا میرزاخانی از سه تا14مهر با آثار خود به گالری طراحان آزاد می‌آید.

علاقه‌مندان به این نمایشگاه با عنوان تکرار آواز آبی می‌توانند به نشانی ولیعصر، خیابان فتحی شقاقی، میدان سلماس، پ 5 مراجعه کنند.

*گالری 7ثمر 

نمایشگاه گروهی چاپ دستی با عنوان چارسو از 3مهردر گالری 7ثمر برگزار می‌شود.

در این نمایشگاه حدود 8 هنرمند با آثار خود حضور دارند و علاقه‌مندان می‌توانند تا 8 مهر به این گالری مراجعه کنند.

*انسان بی تاریخ

این عنوان نمایشگاه نقاشی حمید هادی‌نژاد است که از جمعه سه مهر در گالری سیحون برگزار می‌شود.

این هنرمند در خصوص نمایشگاهش نوشته: تاریخ که همواره با گذشته در ارتباط است امروز در لابه لای ثانیه‌ها و دقیقه‌ها گیرکرده است و انسان امروز انسانیست پراز ثانیه‌ها ولی بی تاریخ‌، انسان امروز انسانیت بدون مرز،بدون دغدغه و بدون جغرافیا، سرزمین‌ها با مرزها مشخص نمی‌شود و انسانها با شیوه نگاه کردنشان و در این شکل رابطه انسان و جغرافیا، ملیت و هویت بومی اورا می‌سازد. اما تاریخ حقانیت و ظرفیت دوام انسان را ثابت می‌کند.

انسان- تاریخ- جغرافیا سه مصدر مهم هستی که تمامی پدیده‌ها در این سه جلوه می‌کند.

علاقه‌مندان می‌توانند تا 15مهر به این گالری مراجعه کنند.

*جنگل‌های سمی

نمایشگاه نقاشی نزار موسوی نیا از سه مهر در گالری خاک برگزار می‌شود.

این نمایشگاه تا 23مهر پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.

*گالری اثر

این نگارخانه هم از جمعه با نقاشی‌های الهه حیدری، میزبان هنردوستان خواهد بود.

نمایشگاه حوالی اجسام تا سیم این ماه برقرار خواهد بود و در خصوص آن نوشته شده: در این مجموعه که ناخودآگاه در ادامه  مجموعه‌های پیشین خلق شده است، نقاش به اشیا اطراف فیگورهای همیشگی‌اش نگاه کرده است. این مجموعه نیز همچون گذشته بیان غیر­روایی الهه حیدری از حس و تجربه‌های فردی و اجتماعی او است که با تکنیک ویژه‌ نقاشانه‌اش بر بوم نقش بسته اند.

*رویکرد‌های موازی

نگارخانه آ رته از سه تا نه مهر آثار چاپ دستی حدود 7 هنرمند را به نمایش می‌گذارد.

این نمایشگاه که توسط یگانه علاقبند جمع آوری شده آثار هنرمندانی چون زهرا حسینی، مسعود غفاری، الهه مقدمی و ... را به نمایش می‌گذارد.

*گالری شیرین 2

این گالری نقاشی‌های سارا سامری را با عنوان بازخوانی به نمایش می‌گذارد.

این نمایشگاه تا 15مهر در گالری شیرین 2 برقرار خواهد بود.

همچنین گالری شیرین یک هم نقاشی‌های شیرین اتحادیه را به نمایش می‌گذارد، نمایشگاهی با عنوان مهاجرانی که خاطره‌ها را باخود می‌برند.

*گالری شکوه

گروهی از هنرمندان نقاش، چون بهمن نیکو،‌ کوروش اصلانی و سیاوش مظلومی پور در گالری شکوه آثار خود را به نمایش گذاشتند.

این نمایشگاه گروهی از سه مهر آغاز و تا 14هم این ماه ادامه دارد.

علاقه‌مندان می‌توانند همه روزه به نشانی فرمانیه،‌ بلوار اندرز گو، ک امیرنوری، پ 19مراجعه کنند.

*گلستان

میترا محاسنی عکس‌های خود را به گالری گلستان می‌آورد.

این نمایشگاه انفرادی از جمعه افتتاح شده و تا 8 مهر پذیرای علاقه‌مندان خواهدبود.

*بی دردسر

این عنوان نمایشگاه غزاله بحیرائی است که از 3تا 20مهر در گالری آران برگزار می‌شود.

این هنرمند راجع به نمایشگاهش نوشته است: گفتن از تهران بی دردسر نیست، آسان نیست، و پایانی ندارد. پیدا و نهان دارد و درد و درمانش درهم تنیده. در هزارتویش و در چرخه‌های تکرارش، زندگی به شدت پر تلاطم و ناپایدار است. طرح‌های سفید و سیاه چرخه های زندگی هستند، بانک و بیمارستان وایستگاه و تئاتر، که همه پیکسل‌هائی از چشم انداز شهر هستند. لخت و بی رنگ و واقعی. سفید و سیاه‌ها، برشی از شهر هستند برای نشان دادن آنچه از شهر به یاد می‌ماند. آنچه که پایدار است و در غیاب رنگ و صدا، بی‌تلاطم به نظر می‌رسد. سکون و سکوتی که غیرواقعی است و وهم برانگیز. سعی کرده‌ام با به تصویر کشیدن این وضعیت راهی برای تقابل و صلح با شهر بیابم.

به دنبال درمان بودم و دریافتم که رنگ باید به شهر برگردد و حتی در پهنه یکنواختی هم لکه رنگی را باید ستایش کرد. درخانه سفید و سیاه‌ها حضور دارند ولی حول دایره بوسی کوچک، یادآور اینکه نه سیاه و نه سفید رنگ‌های طبیعی هستند. که وقتی درست نگاه کنی رنگ‌ها باز می‌گردند و به دنبال آن اشتیاق و امید و آرزو. 

*گالری اعتماد و اعتماد2

اعتماد میزبانی نقاشی‌های هدی کاشی‌ها و اعتماد 2 آثار ندا ظرف ساز را به نمایش می‌گذارد.
در خصوص نمایشگاه اول آمده: این نمایشگاه گزیده ای از نقاشی‌های دو سال اخیر من درقالب تلاشی برای شکستن مداوم و هر روزه‌ی قراردادهای ذهنیست که قبلا دنبال می‌کردم.

در این کارها به جای طرح و توصیف ایده‌های غلو آمیز‌، سعی درثبت لحظه‌های روزمره و وقایع پیش پا افتاده زندگی داشته‌ام تا مخاطب امکان هم دردی و یا خنده با کارکترها را پیدا کند.

کاراکترهایی که آزاد از زمان و روایت مشخص‌، درتلاش برای تعریف خود، در کی موقعیت نا معلوم هستند و احساسات متناقض وزود گذری را تجربه می‌کنند‌. احساساتی مثل زیبایی و زشتی‌، قدرت وضعف‌، دوست داشتن وبیزاری‌. معانی در این کارها مدام در حال تغ ییرند و هیچ گاه ثابت نمی‌مانند‌، در لحظه‌ای قهرمانانی به راحتی سر برمی‌آورند و به همان سادگی نابود می‌شوند.

در انتها به هم ریختن فرم طبیعی پیکره‌ها‌، در نظرگرفتن بوم به عنوان بخشی از اثر‌، ایجاد تعادل بین نقاشی فیگوراتیو و آبستره‌، بازافرینی تصاویرثبت شده درتاریخ هنر و تلفیق آنها در کی اثر تلاشی برای از بین بردن روایت خطی در کارهای اخیرم بوده است.

و در مورد نمایشگاه ظرفساز با عنوان درخشش گفته شده: سیلویا بائر در بخشی از متن نمایشگاه بیان می‌کند: ماهیت مرموز نور به عنوان خط فکری انتخاب آثار این مجموعه منبع بسیاری از اسطوره‌هاست. گشتالت دوگانه نور به عنوان موضوعی مادی وغیرمادی در بسیاری از تفکرات فلسفی تاثیر گذار بوده و هنوز هم دراندیشه ما در مورد بدن و روح، ذهن و ماده رایج است. نقطه ی برتر این است که پرفورمنس این هنرمند باعث می‌شود مخاطبان در مورد رابطه میان یک منظره طبیعی و مداخله دست انسان در طبیعت متحیر شوند. پرفورمنس‌های ندا ظرف ساز هرگز متوقف نمی‌شوند، هرگز بسنده نیستند، و دوباره و دوباره ودوباره انجام می‌شوند. به عنوان یک هنرمند پرفورمنس و ویدئو آرت، آثار هنری ندا ظرف ساز کشف اساطیری طبیعی و ابدی در معاصریت ماست. آثار او اغلب تجسم شیوه‌های آیینی از زیبایی محض است که با بازی ای زیرکانه فرم را به آشفتگی طبیعت به ارمغان می‌آورد.

هر دو نمایشگاه تا14مهربرقرارخواهند بود.

*هی زن تو دراین سیاره چه کار‌ای؟

این عنوان نمایشگاه سعیده حاتمی است که آیدین خانکشی پور درمورد آن متنی نوشته است و تامیانه مهر این نمایشگاه برقرار خواهد بود.

*بدون عنوان

بدون عنوان عنوان نمایشگاه نقاشی معصومه مقدم است که تا 15مهر در گالری 26 میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود.

برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانید به نشانی فرمانیه،خ سلمان پورظهیر، پ 26 رجوع کنید.

*گم گشتگی‌های ونسان

این عنوان نقاشی‌های پریسا صحافی اصل است که در توضیح آن آمده است: مجموعه «گمگشتگی‌های ونسان‌» با وامگیری از معروفترین آثار ونسان ونگوگ، نقاش بزرگ هلندی، روایت تصویری گمگشتگی انسان در دستان سرد دنیای تکنولوژی زده ای است که در زمانه زندگانی ونسان ونگوگ، از آن به سان امروز نشانه‌ای نبود. دنیایی که نه تنها، با اصالت ابژکتیو و سوبژکتیو آثار هنری سر جنگ دارد و گاه تکثیر مکان کیی را تنها مجرای بقای آنها می داند، بلکه انسانها را نیز ماشین واره‌هایی می‌پندارد که در قالب جزمی از پیش تع یین شده، متولد می‌شوند، نفس می‌کشند و رنگ می‌بازند. 

مجموعه «گمگشتگی‌های ونسان»، یادآوری صمیمیت و سادگی از دست رفته هنرمندی است که علی رغم جراحت های روحی اش، با گزینش سوژه‌هایی که او به آنها «تشخص حضور » بخشیده است، آرامش و خلوت انسانی را به همنشینی رنگ‌ها و نورها و سایه‌ها فراخوانی می‌نمود. مجموعه «گمگشتگی‌های ونسان»، نقد طنزگونه دنیایی است که دیگر بر غم گمگشتگی انسان، وقعی نمی‌نهد.

این نمایشگاه تا 8 مهر در گالری شلمان برقرار خواهد بود.

*حرف و رنگ

نمایشگاه آثار خوشنویسی محمدحسین اشرفی از 3مهر در گالری احسان بازگشایی می‌شود.

این نمایشگاه تا 8 مهر به نشانی اقدسیه، آجودانیه، خ چهارده شرقی‌، پ 22پذیرای بازدید کنندگان است.

این بود خلاصه‌ای از برنامه‌های برخی از نگارخانه‌های شهر، که آغاز پاییز را با هنر جشن گرفته‌اند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.