کاسه ساز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

جشنواره‌های خارجی بیشتر فیلم‌های مسئله دار ما را انتخاب می‌کنند

طی سالیان اخیر برای ما مشخص شده که اکثر جشنواره‌های خارجی با نگاه سیاسی فقط فیلم‌های مسئله دار ما را انتخاب و نمایش می‌دهند.

حبیب الله کاسه ساز تهیه و کارگردان سینما ، در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص تولیدات مشترک فیلم با دیگر کشورها گفت: یکی از راه‌هایی که از طریق آن می‌توان سینمای ایران را بین المللی کرد و در اصل فرهنگمان را به جهانی معرفی کنیم تولیدات مشترک است.

وی افزود: ما در جشنواره‌ها حضور داریم، برخی از فیلم‌های مسئله دار ما جایزه می‌گیرند و ایران مطرح می‌شود، اما این برای ما ایده آل نیست ایده آل ما انتقال فرهنگمان است تا در پی آن رفتار و اخلاقیات اجتماعی ایرانی را با دنیا در میان بگذاریم.

وی ادامه داد: یکی از دغدغه‌های اصلی ما در زمینه مشترک سازی بحث هزینه است مقوله‌ای که ما را در این راه عقب انداخته و حتی نتوانستیم با کشورهای نزدیک و اطرافمان وارد تولید مشترک شویم.

کاسه ساز گفت: یکی از راه‌هایی که بتوان از طریق آن مشکل کمبود بودجه را حل کرد باید با دیگر کشورها تولید مشترک داشته باشیم. استفاده آنها از عوامل خوب جلو و پشت دوربین و لوکیشن و ... ما است و سرمایه گذاری با خودشان کاری که خود من تا حدودی در دو پروژه‌ای که پی گیری کردم به نتیجه رسیدم یعنی این شکلی از یک معامله دو سویه و سودمند خواهد بود.

این کارگردان عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که به علت آن مشترک سازی صورت نگرفته بحث سیاسی است، اما مشکل عمده‌ همان بخش بودجه و نبود تهیه کننده خصوصی است که بتواند در این زمینه هزینه تولید است را متقبل شود مگر این که پای دولت در جهت حمایت از بخش خصوصی به قضیه مشترک سازی باز شود.

وی بیان کرد: البته حمایت دولت از بخش خصوصی نباید به نحوی باشد که آن را ضعیف کرده و از دور خارج کند، بلکه باید در قالبی صحیح این بخش را مورد حمایت داده تا بتوانیم به اهداف بزرگی دست پیدا کرده و فرهنگ و هنرمان را به دنیا معرفی کنیم.

وی در خصوص جهانی نشدن ما در بخش مشترک سازی و وجود فیلم‌هایی که هدف آنها فقط حضور در جشنواره‌های خارجی است بیان کرد: این گونه فیلم‌ها به نوعی گلخانه‌ای است یعنی به طور قطع دست ما نیست و جشنواره‌ها بر اساس سیاستگذاری تعیین شده خود فیلم‌های ما را انتخاب می‌کنند و طی سالیان اخیر برای ما مشخص شده که اکثر جشنواره‌ها سیاسی است و فقط فیلم‌های مسئله دار ما را انتخاب کرده و نمایش می‌دهند.

این کارگردان اظهار داشت: بیشتر فیلم‌های منتخب ایرانی برای حضور در جشنواره‌های خارجی به این نتیجه رسیده‌اند که فیلم‌های ما معنا گرا و پر از حرف است و می‌تواند در جامعه تاثیر مثبت فراوانی بگذارد و یک پای جشنواره‌های که فیلم ایرانی را در خود نداشته باشد می‌لنگد و پز دادن آنها با فیلم‌های ما است.

کاسه ساز اظهار داشت: یکی از مسائلی که مشترک سازی را کند می‌کند فیلمنامه و محتوا است چون هر کشوری تمایل دارد اهداف خودش را در فیلمنامه پیاده کند و ما با توجه به موقعیت اجتماعی و انقلابی خود زیر بار نخواهیم رفت البته ما موضوعات مشترک زیادی مانند مسائل اخلاقی، رفتارهای اجتماعی، ارتباط خانوادگی و ... داریم این‌ها موضوعاتی است که آنها طالب هستند حول آنها بچرخند و در کل اگر موضوعات جدایی مسائل سیاسی باشد ما هستیم.

وی گفت: قطعا مشترک سازی اتفاق خوبی است تا ما بتوانیم با دنیا از جهت هنرمندان حرفه‌ای، تکنیک کارها، فیلمبرداری، نورپردازی، و ... ارتباط خوبی برقرار کنیم و در تبادل تجربه‌های همدیگر به موقعیت‌های زیادی دست پیدا کنیم، البته با این توضیح که از لحاظ محتوایی و مالی با آنها به توافق برسیم.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار