یک نویسنده:

کتابخانه‌ها باید رویکردشان را خانواده‌مدار کنند

نظام کتابخانه‌ای و کتابخانه عمومی باید از حضور بیشتر زنان در این مؤسسات حمایت کند.

نوش‌آفرین انصاری نویسنده در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در خصوص جایگاه و نقش زن در ادبیات امروز ما گفت: در این چند دهه اخیر زنان رشد چشمگیری در عرصه ادبیات داشته‌اند، ادبیات به طور کلی یک پدیده اجتماعی است و هر چقدر امکانات برای زنان بیشتر باشد، آن‌ها بیشتر می‌نویسند و وقتی یک زن شروع به نوشتن می‌کند، زن خواننده کتاب به دلیل تجربه‌های مشترک قطعاً با او ارتباط برقرار خواهد کرد. مسأله مهم این است که کتاب‌های زنان تا چه اندازه مورد نقد و بررسی قرار گرفته و در خیل جریانات جامعه حرکت کرده است.

انصاری از حضور زنان در فعالیت‌های ادبی گفت: نظام کتابخانه‌ای و کتابخانه عمومی باید از حضور زنان و عضویت بیشتر آن‌ها در این مؤسسات حمایت کند، زیرا درصد زنانی که به عضویت کتابخانه‌ها درآمده‌اند، بسیار اندک است و دلیل آن به محیط درسی و آموزشی و غیر آزاد برای مطالعه مربوط می‌شود.

وی ادامه داد: کتابخانه‌های ما نتوانستند خود را به عنوان یک کتابخانه خوب و به روز معرفی کنند و در واقع جاذبه لازم برای جذب زنان را ندارند.

انصاری خاطرنشان کرد: ضمن این که زن و کودک را باید با هم در نظر گرفت، در حالی که بخش کودک در نهاد کتابخانه‌ها تاکنون ضعیف عمل کرده است ولی امیدواریم این امر توسعه پیدا کند. هر جا که برای فرهنگ کودک کار شود، قطعاً مادر ایرانی خواهد رفت و در راستای آن کتابخانه‌ها باید رویکردشان را به خصوص درباره مادر و کودک خانواده‌مدار کنند.

وی در پایان گفت: در مجموع در حوزه رمان و ترجمه و... آثار قابل ملاحظه‌ای را تولید کرده‌اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار