روایت شیرین کودکی در قصه‌دوزی‌های بی‌بی‌ حاضر

داستان‌های قدیمی ایران در قالب عروسک‌هایی ناب به تصویر کشیده می‌شوند.

بهمن عباس‌پور مسئول برگزاری نمایشگاه «قصه دوزی های بی‌بی حاضر» در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: این نمایشگاه که برای اولین بار 2 سال پیش برای اولین بار توسط انجمن هنرمندان خود آموخته برگزار شده بود این بار با عروسک‌های جدیدی در خانه هنرمندان افتتاح می‌شود.

روایت شیرین کودکی در قصه‌دوزی‌های بی‌بی‌ حاضر

وی افزود: در این نمایشگاه عروسک‌هایی توسط بی بی حاضر امیدواری که در آستانه 89 سالگی است وجود دارد و برگزاری آن با روز سالمند و تولد او همراه است عباس‌پور نوه این هنرمند در خصوص تعداد موضوع‌ کارها تصریح کرد: حدود 300 عروسک که برگرفته از شخصیت‌های داستان‌های عامیانه و قدیمی زندگی وی هستند در این نمایشگاه وجود دارد که علاوه بر کارهای 15 سال گذشته، تعداد زیادی عروسک‌ جدید که متعلق به سال‌های اخیر است نیز موجود می‌باشد.

وی با اشاره به ویژگی‌ این آثار بیان کرد: بی‌بی طی حرف‌هایش همیشه از عروسک‌هایی تعریف می‌کند که مادرش با وسایل، ماده و پارچه در کودکی برایش می‌ساخته و در واقع این شکل کار را از گذشته و مادر خود به ارث برده است، همچنین با توجه به اینکه ما در جامعه‌ای هستیم که قهرمانان و عروسک‌های موجود در بازار اکثرا خارجی هستند این اتفاق به نوعی گسترش دهنده فرهنگ بومی و ملی است، چرا که این عروسک‌ها برگرفته از داستان‌هایی هستند که سینه به سینه منتقل شده‌اند تا به بی‌بی رسیده‌اند.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های این آثار، اعتقاداتی هستند که در بی‌بی وجود داشته و آن‌ها را به عروسک‌ها نیز انتقال داده است، به طوری که همه خانوم‌ها در این کارها دارای یک حجاب خاص هستند و مهمترین شاخصه‌ آن‌ها منحصر به فرد بودن عروسک‌ها است زیرا تمام‌شان ساخته ذهن خود او بوده‌اند و هیچکس او را در ساخت کارها هدایت نکرده است.

روایت شیرین کودکی در قصه‌دوزی‌های بی‌بی‌ حاضر

عباس‌پور در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم بتوانم در آینده‌ای نزدیک با این عروسک‌ها نمایشی برگزار کنیم و با استفاده از تکنیک‌های عروسک‌ گردانی و انیمیشن این هنر بومی را بیشتر گسترش دهیم.

گفتنی است؛ این نمایشگاه از 9 مهر در نگارخانه زمستان خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود و تا 19 هم این ماه پذیرای علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار