معاون وزیر نیرو:

برخورد با دارندگان چاه های غیرمجاز و بدون پروانه

معاون وزیر نیرو گفت: انسداد چاه‌های غیر مجاز و جلوگیری از اضافه برداشت‌ها تکلیفی در راستای احیای آب‌های زیر زمینی صورت خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رحیم میدانی امروز در نشست خبری با بیان اینکه سال آبی تا پایان شهریورماه است، اظهار داشت: پیش بینی می شود سال آبی پیش رو سال پر بارشی باشد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا افزود: در سال آبی گذشته 197 میلی متر بارش داشتیم که این میزان 10 درصد نسبت به سال آبی قبل خود کمتر بوده و نسبت به درازمدت هم 18 درصد کاهش داشته است.

وی با یبان اینکه این مسئله به دلیل کاهش الگوی بارش و افزایش میانگین دما بوده است، تصریح کرد: روان آبها نیز نسبت به درازمدت با کاهش 58 درصدی مواجه شدند.

میدانی همچنین به بارش برف اشاره کرد و گفت: بارش چه به صورت جامد و جه به صورت برف برا کشور بسیار با اهمیت است اما ارتفاع برف 200 متر نسبت به گذشته بالاتر رفته است.

وی در ادامه اظهار داشت: وزارت نیرو در حال تکمیل جداولی برای پیش‌بینی ورودی آب به سدها است که از این طریق می‌تواند برای توزیع آب کشور نیز برنامه‌ریزی کند به طور مثال توانستیم از این طریق آب زاینده‌رود را به طور مناسب بین کشاورزان و صنایع تقسیم‌بندی کنیم.

میدانی در ادامه به اهمیت نقش مدیریت در صنعت آب اشاره و بیان داشت: تأثیر مدیریت در حال حاضر برای صنعت آب بیشتر از مسائل اجرایی است از همین رو موضوع مدیریت به هم پیوسته چندین سال است که مطرح شده است همچنین، پروژه‌های صنعت آب محدود به پروژه‌های عمرانی نیست و ما باید اقدامات پژوهشی و مدیریتی در این راستا داشته باشیم.

وی در ادامه تصریح کرد: ما برای بهبود شرایط مدیریتی در صنعت آب انتظاراتی از سازمان برنامه‌ریزی و مدیریت کشور داریم که متأسفانه با وجود اهمیت صنعت آب انتظارات ما برآورده نشده است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا افزود: ما با داشتن مشکلات مالی نمی‌توانیم به مردم اطمینان دهیم که در آینده مشکل آب نخواهیم داشت.

میدانی اذعان داشت: ما در روزهای گذشته نشستی با دادستان کشور داشتیم که از این مرجع عالی‌قدر قول همکاری بیشتر با صنعت آب را گرفته‌ایم به طور مثال برای اجرای احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی باید اقدامات مختلفی از جمله جلوگیری از تخلف اضافه برداشت‌ها و برخورد با چاه‌های غیر مجاز صورت بگیرد. 

وی در خصوص طرح تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی گفت: از نظر وزارت نیرو این طرح باید در زمان تخصیص منابع جزء اولویت‌های سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قرار بگیرد.

وی در خصوص احیای رودخانه کارون گفت: متأسفانه این رودخانه از نظر کیفیت دچار مشکل شده و فاضلاب خانگی، صنعتی و زهاب کشاورزی نیز شرایط این رودخانه را وخیم‌تر می‌کند که بر اساس برنامه‌ریزی ما در طی برنامه ششم توسعه باید کیفیت آب کارون به شرایط قبل بازگردد. ما می‌توانیم پروژه بهبود کیفیت آب کارون را در قالب مدیریت به هم پیوسته تمرین کنیم.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در ادامه افزود: بهبود کیفیت رودخانه کارون، طرح احیای منابع آب زیرزمینی، بهبود شرایط دریاچه ارومیه تمرینی برای مدیریت به هم پیوسته تمام دستگاه‌های مربوطه می‌تواند باشد.

میدانی تصریح کرد: اگر بتوانیم 11 میلیارد مترمکعب برداشت آب از آب‌های زیرزمینی را به طور مثال از امروز کاهش دهیم از انتهای برنامه ششم توسعه 15 سال زمان لازم است تا 110 میلیارد مترمکعب برداشت بیش از حد از سفره‌های زیرزمینی را جبران کنیم.

میدانی در ادامه گفت: انسداد چاه‌های غیر مجاز و جلوگیری از اضافه برداشت‌ها تکلیفی در راستای احیای آب‌های زیر زمینی که پس از انسداد این چاه‌ها می‌توانیم به اصلاح پروانه چاه‌های قبل از سال 85 بپردازیم. 

وی درخصوص تأثیر جلوگیری از اضافه برداشت‌ها بر روی حوزه کشاورزی گفت: اصلاح شیوه آبیاری و کشت گلخانه‌ای از روش‌های کارآمد در بخش کشاورزی که می‌تواند تولید محصولات را افزایش دهد به گونه‌ای که با یک دهم درصد آب مصرفی در فضای باز می‌توانیم در فضای گلخانه به همین میزان محصول برسیم.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: دولت در راستای اصلاح شیوه آبیاری در مناطق محروم 100 درصد یارانه و در دیگر مناطق 85 درصد یارانه برای تغییر شیوه آبیاری به کشاورزان اختصاص می‌دهد.

وی در خصوص چاه‌های غیر مجاز گفت: هم اکنون در کشور 300 هزار حلقه چاه غیر مجاز در سطوح عمیق و نیمه عمیق داریم که از این تعداد 35 هزار حلقه آن مربوط به استان تهران است که برخورد ما با افراد متخلف اعم از اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی با همه یکسان است.

میدانی در پاسخ یه سوالی مبنی بر جابه جایی مدیران حوزه آب  گفت: جابه جایی در همه دنیا طبیعت مدیریت است و در حوزه آب نیز احکام مدیران دو ساله منعقد می‌شود که تمدید و یا تمدید نشدن این احکام بسته صلاحدید وزارت نیرو است اما ما باید به دنبال ایجاد فرهنگ سازی در این مسئله باشیم که با تغییر مدیران تغییری در برنامه‌ها نداشته باشیم.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در خصوص برنامه‌ها برای جلوگیری از تبخیر آب پشت سدها گفت: هم اکنون دو میلیارد متر مکعب آب از سطح دریاچه سدها تبخیر می‌شود که راه‌های جلوگیری از آن برای ما نیز مشخص است اما با توجه به هزینه‌های بالای این‌گونه از برنامه‌ها برای ما توجیه اقتصادی ندارد.

وی در خصوص سد گتوند گفت: نتیجه نهایی دانشگاه تهران اعلام شده اما بنابر اعلام جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری به دو  ماه زمان برای تصمیم گیری برای نتیجه دانشگاه تهران نیز داریم.

گفتنی است دانشگاه تهران مدیریت مخزن را راهکاری برای حل شوری آب سد گتوند اعلام کرده است.

وی در پاسخ بر سوالی مبنی بر علت تحقیق و تفحص در بخش آبفای وزارت نیرو توسط مجلس شورای اسلامی بیان گرد: تلاش ما برای ارائه بهترین خدمات به مردم است اما با این حل خود بر کاستی‌هایی دراین صنعت اگاهی داریم که دلیل اصلی آن به عدم تخصیص منابع مالی باز می‌گردد.

میدانی در ادامه به کاستی‌هایی در این حوزه اشاره و بیان داشت: آبرسانی با تانکر به شش هزار و 500 روستا شبکه فاضلاب شهری، مشکل در آب بدون درآمد نمونه‌ای از کاستی‌های ما در این صنعت است که تماماً با تخصیص به موقع منابع مالی برطرف خواهد شد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در ادامه به میزان اعتبار خرید تضمینی آب اشاره و بیان داشت: برای امسال 400 میلیارد تومان اعتبار برای خرید تضمینی آب اختصاص یافت که تا هم اکنون وزارت نیرو  پولی از خزانه دریافت نکرده که این امر بخش خصوصی را به ما بی اعتماد می‌کند در کنار این موضوع اعتبار رفع مشکل آب روستاها تخصیص نیافته است.

وی همچنین گفت: در قانون بودجه 500 میلیارد دلار اعتبار برای بخش آب کشور پیش‌بینی شده ولی تاکنون حتی یک ریال نیز پرداخت نشده است لذا مهم‌ترین خواسته ما این است که تعرفه‌ها اصلاح شوند. شورای شهرها مردم را توجیه کنند که قیمت آب باید اصلاح شود و ضمن اینکه آب باید خودگردان شود.

وی تاکید کرد: با دخل پایین نمی‌توانیم خدماتی به مردم ارائه کنیم بدون پول نمی‌توانیم کنتر هوشمند نصب کنیم لذا تا زمانی که تامین مالی نداشته باشیم آنچه جهت اجرای قوانین بخش آب و حل مشکل آن است به تاخیر خواهد افتاد.

انتهای پیام/ 
برچسب ها: بارش ، سال آبی ، وزارت نیرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار