بلومبرگ:

مرگ حجاج باعث افزایش مشکلات سياسی رژیم آل سعود است

پایگاه اینترنتی بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد مرگ حجاج در فاجعه منا، مشکلات عربستان را بیشتر می کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی بلومبرگ در گزارشی به قلم "گلن کالی و کارولین الکساندر" نوشت مرگ تعداد زیادی از حجاج در فاجعه منا، مشکلات رژیم آل سعود را بیشتر می کند. 

به گزارش این پایگاه اینترنتی، ازدحام جمعیت در منا که به کشته شدن حدود 2000 زائر حج منجر شد، دومین حادثه مرگبار در مراسم حج امسال بود. این حادثه چالش سیاسی جدیدی برای خاندان سلطنتی آل سعود است که پیش از این نیز در نتیجه سقوط شدید بهای نفت و بحران در منطقه به شدت با مشکل روبرو بودند.

پادشاه عربستان در سخنانی اعلام کرد خواستار بازنگری در همه ترتیبات مربوط به مراسم حج است. "محمد بن نایف،" وزیر کشور عربستان سعودی نیز دستور آغاز تحقیقات درباره این حادثه را داد. حدود دو هفته پیش نیز، سقوط جرثقیل در مسجدالحرام بیش از صد کشته بر جای گذاشت. این حوادث در حالیست که هم اکنون عربستان سعودی خود را درگیر جنگ یمن کرده است.
 
"تئودور کاراسیک،" مشاور ارشد موسسه تجزیه و تحلیل کشورهای خلیج فارس اعلام کرد کشته شدن حجاج می تواند پیامدهای سیاسی به دنبال داشته باشد.

پیش از این نیز حوادث مرگبار زیادی در عربستان رخ داده است. دسامبر 2009 (آذر 88)، بیش از 120 نفر در نتیجه سیل شدید جان باختند و 22 هزار نفر نیز آواره شدند. در فاجعه منا و له شدن حجاج زیر دست و پا، وزیر بهداشت عربستان تاکید کرد ترتیبات رسمی این کشور عامل این حادثه نبوده است و این مسئله نتیجه حرکت برخی از زائران بر خلاف مقررات و دستورهایی بود که مسئولان اعلام می کردند. اما اعتراض فوری ایران به مسئولان عربستان به روشنی نشان داد که بیشتر کشته ها ایرانی بودند. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار