اظهار نظر بدون مدرک توهین به داوری است

کارشناس داوری گفت: هر شخصی که بدون سند به عملکرد داوری اعتراض نادرست کند باید با او به شدت برخورد شود.

پرویز سیار در گفتگو با خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره موج اعتراضات به اشتباهات داوری در هفته هفتم لیگ برتر فوتبال گفت: اساس فکری یک داور بر بی‌طرف بودن در قضاوت است بنابراین هر تهمت و افترا بدون مدرک و دلیل به منزله ‌زیرسؤال بردن جایگاه و شخصیت یک داور است.

چنانچه اگر هر بازیکنی یا مربی چنین اظهارنظری کند باید به شدت با او برخورد شود در حالیکه در کشور ما اعتراض به داور درست یا نادرست برخورد جدی صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: بر اساس سالها تجربه داوری که در اروپا داشتیم هیچ‌کس جرأت متهم کردن داوران را ندارد چون اشتباهات داوری یک موضوع غیرقابل انکار است و در بازی ممکن است چندین بار رخ دهد.

سیار ادامه داد: یکی از عواملی که باعث اشتباهات داور می‌شود فاصله داور به صحنه است.

آمادگی جسمانی نیز از مهمترین عوامل پیشگیری چنین موضوعاتی است.

اشتباه داوری یک موضوع عادی است و این عیب داور محسوب نمی‌شود چون داور باید در لحظه تصمیم بگیرد و امکان برگشت دیگر وجود ندارد و موج اعتراضات به قضاوت داوران منصفانه نیست.

وی افزود: اگر کسی اتهام به داور را نتواند ثابت کند شخص در هر مقامی باشد برکنار خواهد شد چون علاوه بر جایگاه حقوقی و حرفه‌ای آبرو و شخصیت او زیر سؤال خواهد رفت.

سیار درباره تشکیل کمپین پرسپولیس برای قضاوت داوران خارجی در بازی‌های لیگ گفت:رئیس کمیته داوران به شدت با این موضوع مخالفت کرد البته نه اینکه داوران خارجی در لیگ حضور نداشته باشد بلکه داوران داخلی باید تجربه چنین بازی‌های حساس را داشته باشد.

وی افزود: در طول سالها فعالیت در عرصه داوری همیشه شاهد موج اعتراضات به قضاوت داوران فقط برای تیم‌های استقلال و پرسپولیس بوده‌ام در حالیکه تیم‌های شهرستانی هیچ‌وقت با چنین مانعی روبرو نیستند. یک داور به خوبی می‌داند که برای قضاوت نباید طرفدار تیم خاصی باشد چون مورد هجوم مسئولین و رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

وی در پایان گفت: به اعتقاد من نظرات شخصی قابل احترام نیست و نتیجه‌ای جز خراب کردن یک شخص بدون دلیل و مدرک ‌نخواهد داشت و کمیته داوران باید به دنبال راهی برای جلوگیری از اظهار نظرهای شخصی به داوران باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار