مشهد؛

غنچه های نشکفته‌مان پرپرشد

آل سعود، با بستن راه و آب بر حاجیان، منا را به کربلایی دیگر تبدیل کردند و حاجیان را در قربانگاه به مسلخ کشیدند.

به گزارش مریم نجیمی، خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، همه چیز از دومین صبح تلخ پاییزی شروع شد؛ صبحی که فاجعه منا شادی عید قربان را به عزا تبدیل کرد.

بهت زده و مبهوت به تصاویر دلخراش قربانیان منا نگاه می‌کردم؛ تصاویری غیرقابل باور و هولناک از جان دادن هزاران مسلمان در حرم امن الهی که در حال احرام به سوی پروردگار مهاجرت کردند.

غمی جانکاه و عظیم که حقا "انسان نمی‌تواند لحظه‌ای خود را ازین غم فارغ بداند" قلبم را می‌فشرد.

بی شک این حادثه مصیبت بار در خاطر دنیای اسلام خواهد ماند و جز ظهور منتقم، التیامی برایش نخواهد بود.

نماینده سازمان حج و زیارت خراسان رضوی تعداد کاروانهای ایرانی حاضر در محل وقوع حادثه در منا را 50 کاروان اعلام کرده است که ازین میان چهار کاروان 160 نفره از شهرستانهای نیشابور، مشهد و سبزوار بوده اند.

دو کاروان متعلق به نیشابور بود و یک کاروان 160 نفره به مشهد و یک کاروان به سبزوار تعلق داشت.

در پیگیری‌هایی که تاکنون از وضعیت آسیب دیدگان صورت گرفته، آمار جانباختگان خراسانی 38 نفر اعلام شده است که 17 نفر از نیشابور، 10 نفر از مشهد، 6 نفر از سبزوار، 1 نفر اهل تایباد و 1 نفر اهل خوشاب بودند.

همچنین تعداد مصدومین 7 نفر و مفقودین خراسانی این حادثه 48 نفر اعلام شدند که تاکنون به کاروانهای خود بازنگشته اند.

فاجعه منا آنجا تلخ‌تر می‌شود که خبر درگذشت چهره‌های شاخص استان به گوش می‌خورد. حجت الاسلام نمازی مکی، محسن حاجی حسنی کارگر و محمدرضا حاجتمند. حجت الاسلام نمازی از قضات دادگاه ویژه روحانیت مشهد، محسن حاجی حسنی کارگر قاری بین المللی قرآن و محمد رضا حاجتمند از مدیران آموزش و پرورش استان بودند.

نام بسیاری از کشته شدگان از جمله محسن حاجی حسنی کارگر تا روز شنبه در فهرست مفقودین این حادثه هولناک بود و با گذشت هر ساعت از فاجعه منا، سختی انتظار، بیشتر بر جان خانواده‌ها می نشست.

مصطفی حاجی حسنی کارگر، برادر محسن بامداد شنبه خبر درگذشت این عزیز خراسانی را به رسانه ها اعلام کرد و گفت: محسن پیش از سفر به ما می‌گفت من در مکه کار دارم و باید بروم و امروز در کمال ناباوری از سوی یکی از افراد آگاه در بعثه مقام معظم رهبری در مکه، خبر درگذشت برادرم را به ما اطلاع دادند.

شنیده ها حاکی از آن است که در پی اعلام خبر درگذشت این نخبه قرآنی از سوی سیدعلی مقدم، رئیس شورای عالی قرآن به مقام معظم رهبری، ایشان بسیار متاثر شده‌اند.

مادر محسن در مراسم بزرگداشت این عزیز قرآنی در حسینیه تهرانیها، محسن را پسری شایسته و خوب توصیف کرد و گفت: فرزندم گلی بود که تقدیم خداوند کردم و راضی‌ام به رضای او.

مادر صبور محسن از التماس دعای مکرر او در تماسهایش با خانواده گفت و افزود: هر وقت تماس می‌گرفت، می‌گفتم برایم بسیار دعا کن و او نیز می‌گفت شما برایم دعا کنید.

پدر محسن نیز اخلاق و رفتار او را منحصر به فرد می‌داند و از وی به نیکی یاد کرده و می‌گوید: محسن فرزند کوچک خانواده ما بود که در سال 1367به دنیا آمد؛ همیشه خنده بر لب داشت و بسیار با وقار و با متانت بود و هیچ ‌وقت از او تندی و نافرمانی ندیده بودم.

وی از آخرین تماس تلفنی با محسن گفت و افزود: مدام به من می‌گفت می‌خواهم برای شما هدیه‌ای بخرم.

سعید حاجی حسنی کارگر، برادر بزرگ محسن هم از اصرار او برای رفتن به این سفر می‌گفت.

محسن حاجی حسنی کارگر را مدت زیادی نیست که می‌شناسم؛ از درخشیدنش در مسابقات بین المللی قرآن مالزی و تصاویر اینستاگرامی‌اش از اعزام به مکه را دنبال می‌کردم. هرچند داغ نزدیک به دویست نفری که تاکنون در روز عید قربان به قربانگاه رفته‌اند بر دلم سنگینی می‌کند، داغ محسن حاجی حسنی کارگر از جنس دیگری است. داغ یک جوان است بر دل یک ملت. در کوچه پس کوچه‌های فضای مجازی بدنبال ردی ازو بودم تا داغ دلم تسکین یابد.

شاید مهمترین گفتاری که درباره محسن و آنچه بر او در ازدحام منا و لحظات آخر عمر مبارکش گذشت، سخنان حمید شاکر نژاد باشد.

حمید شاکرنژاد، دوست محسن که همراه و همسفر او در مکه بود و در این حادثه وحشتناک آسیب دیده است می گوید: قرار نبود الان که داریم منا را ترک می‌کنیم، محسن در کنار ما نباشد.

آخرین لحظاتی که با هم بودیم و دست هم را در ازدحام جمعیت گرفته بودیم، جلوی چشمم است؛ مثل سال‌ها پیش که با هم دوستی و رفاقت را شروع کردیم.

از دوازده‌، سیزده ‌سالگی در جلسات قرآن با هم آشنا شدیم و هر دو قرآن را ‌به‌طور حرفه‌ای ادامه می‌دادیم.

وقتی می‌خواستیم وارد منا شویم، ابتدا وضو گرفت. با هم راه افتادیم. در ازدحام جمعیت گیر کردیم. تصمیم گرفتیم بایستیم؛ اما ایستادن خطرناک‌تر بود.

نزدیک رمی‌جمرات که رسیدیم، محکم دست هم را گرفته بودیم تا از هم جدا نشویم. محسن پشت من بود. هر چه جلوتر می‌رفتیم، ازدحام بیشتر می‌شد. می‌خواستیم کمی از جمعیت فاصله بگیریم که یک‌باره کاروانی از آفریقایی‌ها بین مردم هل دادند و دستمان از هم جدا شد. دیگر نفهمیدم محسن کجا رفت و او هم نفهمید من کجا رفتم.

محسن خیلی پسر متین و کم‌حرفی بود. شخصیت روحانی خیلی خوبی داشت. متواضع و مودب بود. حواسش به کلامش و صحبت و رفتارش با مردم بود.

در بحث تلاوت قرآن مستعد بود و الان از صمیم قلب متاسفم که ما یک سرمایه آینده‌داری را از دست دادیم؛ به‌ویژه برای جامعه قاریان، پذیرش و تحمل این مصیبت سخت است.

صحبتهای شاکر نژاد را تصور می کنم، آنچه بر حاجیان در قربانگاه رخ داده است، تصور کردنی نیست.

دکتر احمد نعینع، قاری برجسته جهان اسلام هم پیام تسلیت صادر کرده اند: "سوگند به خداوند بزرگ که این مصیبت عظمی بر ما بسیار گران و سنگین است. بی‌شک این شهدای بزرگوار اکنون در محضر الهی و در جوار ملکوتی پیامبر اکرم(ص) رزق و روزی دریافت می‌کنند. این درگذشتگان از فضلی که خداوند به آنها عطا نموده متنعم و شادمان هستند."

سعید بیژنی، قاری قرآن و استاد محسن، وی را دارای معنویت خاص بدور از روحیات مادی و دنیوی می‌داند و می‌گوید: خوش‌اخلاقی، دلسوزی و مهربانی از ویژگی‌های مهم محسن بود. او یکی از سرمایه‌های قرآنی جامعه ما محسوب می‌شد که در نهایت در سفر حج و حادثه منا به درجه رفیع شهادت نائل شد. متأسفانه این حادثه غم بزرگی را بر دل‌های زیادی گذاشت، اما باید دانست که این بزرگواران اجر خود را از خدای متعال گرفته‌اند.

محسن امامی‌کشفی از اساتید محسن می‌گوید: ‌یادم است وقتی قرائت محسن را برای اولین ‌بار شنیدم، به او گفتم تو یکی از نخبگان ما ‌خواهی شد و من نفس راحتی خواهم کشید. محسن مثل غنچه‌ای بود که هنوز به رشد نرسیده بود، پرپر شد. در مسابقات مالزی با پنج امتیاز بالاتر از امتیازی که من به او دادم، مقام اول را گرفت. هیچ‌جور نمی‌توانستند حذفش کنند. همین جمله را بگویم که او در اوج رفت.

محمدجواد پناهی‌طوسی دیگر قاری بین‌المللی قرآن کریم هم، محسن را پسری متین، خوش سیما و خوش الحان می‌داند و می‌گوید: این قاری جوان کشورمان، از بهترین و برترین قاریانی بوده که تاکنون جامعه قاریان به خود دیده است. او با صدایی خوش، آنچنان مردم دنیا را مجذوب کرده بود که با اولین حضور خود در مسابقات بین‌المللی قرآن در مالزی، توانست مقام اول را کسب کند. شهادت محسن حاجی‌حسنی‌کارگر در منا، پاداش خوش طینتی وی بوده است؛ زیرا او همیشه با اخلاق خوش و مؤدبانه خود همگان را مجذوب می‌کرد.

وی می‌افزاید: وقوع حادثه منا، نشانگر بی لیاقتی آل سعود در اداره و تولیت حرمین شریفین است در صورتی که آن‌ها خود را طلایه‌داران حجاج می‌دانند؛ با این وجود نتوانسته‌اند به درستی به اداره حرکت و برنامه زائران بیت‌الله الحرام بپردازند آل سعود همواره بر روی پول نشسته‌اند و پول مسلمانان را به تاراج می‌برند، لذا امید است جوامع اسلامی برای خون به ناحق ریخته شده مسلمانان متحد شوند و مدیریت بیت‌الله الحرام را به صورت هیئت امنایی اداره کنند.

حمیدرضا احمدی‌وفا، قاری بین‌المللی مشهدی نیز شهید محسن حاجی‌حسنی‌کارگر را با وجود سن کمی که داشت، معلم اخلاق قرآنی دانست و گفت: شنیدن این خبر برایم بهت‌آور بود زیرا از پر کشیدن این دسته گل قرآنی مبهوت شدم. فقدان چنین عزیزی جبران‌‌ناپذیر است؛ من به حال او غبطه می‌خورم که با حالت احرام، به لقاءالله پیوست. ان‌شاءالله که ما را نیز دستگیری کنند از همین رو امیدوارم میهمان سفره با کرامت امام حسن(ع) و امام حسین(ع) باشد.

فهیمه سادات موسوی‌نیا، مدیرعامل مؤسسه بشارت وحی در مورد پرکشیدن محسن می‌گوید: دایما می‌گفت چقدر خوب است که آدم شهید بشود؛ چقدر خوب می‌شد یک فضایی ایجاد شود که به جنگ برویم و بجنگیم. چه اشکالی دارد که ما فقط قرآن نخوانیم و بتوانیم با داعش هم بجنگیم.

سید سعید سرابی، مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان درپایان مراسم بزرگداشت محسن، سیمای نورانی و رفتار و منش او را نشانه یک مومن و یک قاری به تمام معنا می‌داند.

محمد تقی کاظمی نسب، معاون قرآن و عترت این اداره نیز وی را یک نخبه قرآنی به معنای واقعی با تمام صفات یک نخبه قرآنی توصیف کرد و بهترین الگو برای جوانان برمی‌شمارد.

آیت الله علم الهدی،‌ امام جمعه مشهد و حجت الاسلام والمسلمین محمدی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف وامور خیریه نیز با صدور پیام‌های جداگانه ضایعه درگذشت این عزیز قرآنی را به ملت ایران و خانواده داغدارش تسلیت گفتند.

پیکرپاک این قاری بین المللی احتمالا روز سه شنبه به همراه سایرجانباختگان حادثه منا، به ایران منتقل و پس از آن در مشهد تشییع و به خاک سپرده خواهد شد.

سعید دانش طلب هم یکی دیگر از قربانیان فاجعه مناست. فرزندش رژيم آل سعود را در تامين امنيت زائران بيت الحرام ناتوان میداند و این رژیم را بی کفایت توصیف و هدف او را ايجاد تفرقه در بين مسلمانان اعلام می کند.

امير دانش طلب می گوید: وقتي رژيم آل سعوو تمام فكر و ذهن خود را درگير جنگ يمن كرده است و به این کشور تجاوز می کند و شياطين ديگر صحنه بين المللي مثل اسرائيل و آمريكا از او حمايت می کنند، اين چنين حوادثي هم در صحنه حج امسال اتفاق مي افتد.

وی مقصر اصلي وقوع این فاجعه را رژيم آل سعود می داند و می گوید: بر هيچ كس پوشيده نيست كه علت اتفاقات رخ داده در حج امسال بي كفايتي و بي مسئوليتي رژيم آل سعود است؛ اما مسئولين حج و زيارت هم می بایست از قبل مسيرهای منا را كنترل مي كردند.

فرزند زائر مهاجر الي الله در حادثه منا از دستگاه ديپلماسي كشور خواست با پيگيريهای خود اقدمات لازم را براي بازگرداندن پیکرهای مهاجران الي الله به كشور انجام دهد.

فرزند لطفی از دیگر قربانیان فاجعه منا از نیشابور می‌گوید: پدر و مادرم هردو به حج مشرف شدند ولی آل سعود با بی تدبیری خود پدرم را از ما گرفت، خدا جواب این افراد را خواهد داد و از مسئولین تقاضا دارم هرچه سریعتر پیکر پدرم را برگردانند.

پدرمرحوم لطفی نیز می‌گوید: مسئولان عربستان لیاقت نداشتند که حادثه حج را مدیریت کنند. آل سعود به جای اینکه شیعیان یمن را قتل عام کند باید به فکر مملکت خودش باشد که مردم این گونه به خاک وخون کشیده نشوند.

پسر مرحوم علی اکبر قدمگاهی یکی دیگر از جانباختگان حادثه منا نیز می‌گوید: پدرم پس از سالها انتظار و با زحمت فراوان به مکه مشرف شد ولی مسئولان عربستان با بی تدبیری، پدرم راکه ستون خانواده ما بود، از ما گرفت. خدا لعنت کند حکومت آل سعود را.

وی پیام مقام معظم رهبری را مرحم و تسلی بخش غم عزیزان دانست و خواستار انتقال هرچه سریعتر پیکر پدرش به کشور و پیگیری موضوع شد.

همانطور که شاهدان عینی این واقعه تلخ و اندوهبار شاهد خباثت آل سعود در ایجاد و ادامه این مصیبت بودند، برهیچکس پوشیده نیست که رژیم وهابی سعودی مسیر حجاج در منا را بسته و حتی از رساندن آب به آنها خودداری کرده است. و اینگونه کربلایی دیگر در منا آفرید و اینچنین پرستوهای مهاجر الی الله را به سوی معبود کوچ داد. روحشان شاد و قرین رحمت بی پایان الهی.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
دامرودی از شهرروداب سبزوار
۱۹:۳۰ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
خداوند به خانواده صبر عنایت عنایت من ان شبی که درمسجدالحرام اقدام خواندن قران نمود باتفاق دوستان وعلی ضیا خیلی خوشحال شدم وخیلی قشنگ تواشیح خواندند و.مانی خبر کشته شدن اورا شنیدم متاثر شدم