احتمال وجود آب و حیات در کره مریخ

دانشمندان می‌گویند که وجود رگه‌های تیره روی سطح کره مریخ به احتمال قوی به دلیل جریان فصلی آب مایع است و این به نوبه خود می‌تواند امکان وجود حیات در این کره را فراهم آورد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ،  تصاویری که از ماهواره‌ ناسا دریافت شده نشان می‌دهد که این لایه‌های تیره رنگ ظاهرا ناشی از ته‌نشین شدن نمک روی سراشیبی‌های کره مریخ است.

انواع نمک‌های موجود در کره مریخ دارای قابلیت کاهش نقطه انجماد و یا تبخیر آب است؛ در نتیجه آب مایعی که در نزدیکی سطح مریخ تشکیل می‌شود به اندازه کافی فرصت حرکت کردن را پیدا می‌کند.

گروه پژوهشگران نتیجه تحقیقات اخیر را در نشریه نچرال جیوساینس (Nature Geoscince) منتشر کرده‌اند.

دانشمندان معتقدند که این موضوع می‌تواند به امکان وجود حیات در مریخ شدت بخشد، زیرا وجود آب مایع زمینه تشکیل موجودات تک سلولی را فراهم می‌آورد.

همچنین به گفته این پژوهشگران، در صورت یافتن منابع آب مایع روی سطح کره مریخ، فضانوردان در آینده ممکن است بتوانند از آن برای استفاده خود بهره‌برداری کنند.

البته به گفته آنها، یافتن آب مایع روی سطح کره مریخ کار ساده‌ای نیست، زیرا معمولا دمای هوا زیر صفر درجه است و فشار اتمسفری به حدی پایین است که موجب بخار شدن سریع آب می‌شود اما مشاهده لایه‌ها و رگه‌های عمیق سطح کره مریخ در طول ۱۵ سال گذشته و تغییر شکل آنها در فصول مختلف به این فرضیه استحکام می‌بخشد.


منبع: ایسنا


انتهای پیام / 

برچسب ها: اب ، مریخ ، حیات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.