شیراز؛

خطر ابتلا به فلج کوله پشتی با استفاده از کوله پشتی های نامناسب

شایعترین مشکل در دوران تحصیل "فلج کوله پشتی"نام دارد که این وضعیت ناشی از فشار بر اعصاب شانه است.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز؛ دکتر رزیتا بخشی زاده مسئول واحد سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: جمعیت بسیاری از دانش آموزان در سراسر دنیا از کوله پشتی برای حمل کتاب و وسایل خود استفاده می کنند که وزن کوله پشتی و کیف نیمی از آن ها از حد مجاز توصیه شده یعنی 15 درصد وزن بدن، بیشتر است.
وی با بیان اینکه برای پیشگیری از آسیب های کمری هنگام استفاده از کوله پشتی باید وزن آن را محدود کنیم افزود: وزن کوله پشتی نباید بیش از 10 تا 15 درصد وزن فرد باشد.

این مسئول واحد سلامت مدارس، گفت: کوله پشتی مناسب با  وزن و جثه فرد تناسب دارد و بسیاری از کارخانه ها اندازه ای از کوله پشتی که مناسب کودکان باشد و وزن کمتری دارد را طراحی و پیشنهاد می کنند که در جای مناسب در پشت کودک قرار می گیرد.
 گفتنی است استفاده از کیف کوچک تر باعث می شود تا کودک نتواند وسایل اضافی و غیر مرتبط را در کیف خود حمل کند.

تماس نامناسب کوله پشتی با کمر ممکن است باعث ایجاد ناهنجاری در ستون فقرات شود.

وی تأکید کرد: وزن کوله پشتی باید به طور یکسان بر پشت تنظیم شود و بهتر است اجسام سنگین تر را در قسمتی قرار دهید که کوله پشتی با کمر تماس دارد، به این ترتیب از فشار و سنگینی بار بر شانه ها کاسته می شود و کوله پشتی در وضعیت مناسب تری قرار می گیرد، همچنین سطحی که بر پشت کودک قرار می گیرد باید یک سطح صاف باشد، چرا که ممکن است در اثر ناصافی، درد و قرمزی و تاول در پشت کودک ایجاد کند و یا به مرور زمان باعث فشار بر کمر و ایجاد ناهنجاری در ستون فقرات شود.

کج شدن ستون فقراتاز عوارض حمل ناصحیح کوله پشتی

 دکتر بخشی زاده با اشاره به آسیب هایی که حمل ناصحیح کوله پشتی ها ایجاد می کند، گفت: کوله پشتی را با استفاده از هر دو شانه حمل کنید، حمل بار سنگین به صورت یک طرفه باعث درد و گرفتگی در عضلات گردن، شانه و کمر، راه رفتن ناموزون و در بعضی موارد کج شدن ستون فقرات می شود.

 وی در خصوص انتخاب نوع کوله پشتی برای پشگیری از آسیب های شانه ای گفت: بهتر است از کوله پشتی هایی که بندهای شانه ای پهن دارند استفاده کنید، کوله پشتی هایی که بندهای آنها دارای ابر دوزی در جدار بند کیف ها یا کوله پشتی نباشد باعث به وجود آمدن فشار زیاد بر مفصل شانه و ترقوه و همچنین عضله ذوذنقه ای می شود همچنین یک کوله پشتی یا کیف با بندهای پهن باعث می شود تا وزن به طور یکنواخت در پهنای شانه ها پخش و از وارد آمدن فشار بر یک ناحیه جلوگیری شود.

مسئول واحد سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص محل قرار گیری کوله پشتی، گفت: بهترین حالت این است که  کوله پشتی پنج سانتی متر بالاتر از گودی کمر یا این که بیش از 10 سانتی متر زیر خط کمر قرار گیرد.

 وی با توصیه به استفاده از کوله پشتی با بند کمری، اظهار کرد: بندهای کمری باعث می شوند تا وزن بر هر دو اندام تحتانی پخش شود و به صورت نقطه اتکا عمل می کنند که به فرد حالت ایستاده و صاف می دهد و در واقع ستون مهره ها در وضعیت سلامت قرار می گیرد.

دکتر بخشی زاده در رابطه با روش صحیح بلند کردن کوله پشتی پیشنهاد داد: ابتدا روبروی کوله پشتی بایستید، روی زانوها خم شوید، "نه با کمر"، با کمک کشش روی زانوها و پاها، کوله پشتی را بلند کنید، سپس به آرامی و یکی پس از دیگری بندها را روی شانه خود قرار دهید و در آخر، بندهای سینه‌ای و کمری را ببندید.

انتهای پیام/ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.