برادر رکن‌آبادی ریاض را مسئول فاجعه منا دانست

برادرِ غضنفر رکن آبادی، سفیر سابق ایران در لبنان که پس از حادثه منا در مکه مفقود شده، سوء مدیریت مقام‌های سعودی را دلیل اصلی این فاجعه مرگبار دانسته و گفته است تمام اسناد نشان می‌دهد برادرش پس از دریافت ویزای عربستان، در این کشور بوده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، احمد اصل رکن‌آبادی سه‌شنبه به ادعاهای مقام‌های سعودی مبنی بر این که هیچ سابقه رسمی از ورود سفیر سابق ایران به عربستان وجود ندارد، واکنش نشان داد.

وی گفت: «سعودی‌ها جدیداً مسئولیت بزرگِ میزبانی از میلیون‌ها زائر از سراسر جهان را عهده دار نشده‌اند؛ قابل قبول نیست که چنین دولتی با چنین تجربه‌ای شایعه‌پراکنی و تایید کند که او (غضنفر رکن آبادی) حتی وارد عربستان نشده است.»

رکن‌آبادی در ادامه تصریح کرد: «او (برادرش) به طور رسمی ویزای کنسولگری عربستان را در تهران دریافت کرده است ... و تمام اسناد نشان می‌دهد او در عربستان بوده است؛ حتی می‌توانم شماره ویزای او را به شما بدهم، فرودگاه ملک عبدالعزیز در مدینه نیز تاریخ ورود وی را در گذرنامه‌اش ثبت کرده است.»

برادر سفیر سابق ایران در لبنان همچنین ویدئویی را که رکن‌آبادی در حال قرائت پیامی برای حجاج است، دال بر حضور او در عربستان دانست.

احمد رکن‌آبادی همچنین با اشاره به ممانعت نیروهای سعودی از کمک هیات‌های ایرانی به مجروحان فاجعه منا، از عملکرد ضعیف مقام‌های ریاض در واکنش به این سانحه انتقاد کرد.

این فاجعه پنج شنبه گذشته زمانی روی داد که دو گروه بزرگ از زائران از دو جهت مختلف در منا به سوی یکدیگر سوق داده شدند.

به گزارش سازمان حج و زیارت ایران دست کم 228 ایرانی در این فاجعه جان باخته و 246 تن دیگر مفقود شده‌اند.

در عین حال سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت از احتمال افزایش شمار قربانیان ایرانی خبر داده است.

حدود 64 هزار زائر ایرانی در مناسک حج امسال شرکت کردند.

به گفته اوحدی به دلیل عمق فاجعه احتمال می‌رود آمار کلی قربانیان به حدود 4 هزار 700 نفر برسد. این در حالی است که وزارت بهداشت عربستان سعودی آخرین تلفات را 769 نفر اعلام کرده است.

منبع: پرس تی وی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.