قم؛

برخی اصول مزاج شناسی در طب اسلامی

عضوپژوهشگاه طب اسلامی با بیان اینکه آیات وروایات بسیاری در مورد طب اسلامی در قرآن کریم آمده است که متاسفانه به آن توجه جدی نمی شود.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از  قم‌؛ دکتر شریف در رواق حضرت خدیجه(س) حرم مطهر، خاطرنشان کرد: همانطور که در مورد احکام دینی،به رساله ها وروایات اهل بیت(ع) مراجعه می کنیم، در مورد انواع بیماری ها و نوع تغذیه در زندگی نیز آیات وروایات بسیاری وجود دارد که با مراجعه به آنها می توان در مورد تغذیه، انواع بیماری ها وخواص گیاهان اطلاعات لازم را به دست آورد.

وی افزود: در کتاب های دانشنامه طب اسلامی وکتاب طب الائمه آیت الله شُبَّر مطالبی در مورد تغذیه، انواع بیماری ها وخواص گیاهان بیان شده است که با مطالعه آنها می توان انواع مزاج وتغذیه های متناسب با آن را شناخت.

دکترشریف با بیان اینکه تمام اشیا وافراد، دارای مزاج هستند، ابرازکرد: فرد اول باید مزاج خود وسایراعضای خانواده اش را بشناسد ودر مرحله بعد آنچه را با آن در ارتباط است مانند کلامی که بیان می کند، قضاوتی که می شنود وتمام عناصرپیرامون خود را بداند تا بتواند برنامه ای صحیح برای خود وخانواده داشته باشد.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه اگر دو بچه با مزاج های مختلف یکی سرد ودیگر با طبیعت گرم در خانواده باشند، مادر خانواده باید توانایی شناخت مزاج آنها وتعیین نوع تغذیه برای هرکدام را داشته باشد.

عضو پژوهشگاه طب اسلامی عنوان کرد: خداوند در قران کریم به مزاج زنجفیل و کافور اشاره کرده است و مزاج انسان را براساس چهار عنصر اصلی، آتش با طبیعت گرم وخشک، هوا با طبیعت گرم ومرطوب ، آب با طبیعت سرد ومرطوب وخاک با طبیعت سرد وخشک قرار داده است.

وی با اشاره به ویژگی های سوزندگی، انعطاف پذیری ، گرمی وخاصیت بالا طلبی در آتش گفت: کسانی که طبیعت گرم وخشک دارند، سر هرچیزی سریع عصبانی می شوند وزود هم آرام می گیرند وبا رفتار وکلام ونگاه بر دیگرانی که طبیعت سرد دارند تاثیر می گذارند که به آنها اصولا صفرایی می گویند.
 
شریف خاطرنشان کرد: افرادی که طبیعت گرم ومرطوب دارند، قابلیت نفوذ بر دیگران را دارند اما خودشان خیلی انعطاف پذیر نیستند ورفتارشان وابسته به محیطی است که در آن زندگی می کنند. که به آنها اصطلاحا" دم دمی مزاج" گفته می شود.
 
وی ویژگی اصلی آب را خود گرایی، انعطاف پذیری وابسته به محیط و اشغال حجم زیادی از کره خاکی دانست وگفت: کسانی که طبیعت سرد ومرطوب دارند اگر درمحیطی گرم باشند از دیگران بسیار تاثیر می پذیرند اما اگر اطرافیان آنها افرادی سرد مزاج باشند آنها نیز سخت خواهند بود وبیشترین قسمت اعضای بدن آنها نیز سرد ومرطوب است.

انتهای پیام/ز
برچسب ها: قم ، اصول ، مزاج ، شناسی ، طب ، اسلامی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.