رئیس کمیسیون اصل 90: تکمیل گزارش فساد در فوتبال

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با اشاره به تکمیل گزارش پرونده فساد در فوتبال گفت:‌ طبق وعده‌ای که برای خلاصه‌سازی گزارش مفصل کمیسیون اصل ۹۰ در این خصوص داده بودیم، این کار انجام و گزارش نهایی تدوین شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدعلی پورمختار با اشاره به زمان تحویل گزارش پرونده فساد در فوتبال به هیئت رئیسه مجلس اظهار داشت: امروز این گزارش برای هیئت رئیسه ارسال خواهد شد و هیات رئیسه نیز بررسی آن را در دستور جلسات بعدی مجلس قرار خواهد داد.
 
وی اضافه کرد: با قرائت این گزارش، نتیجه کار به استحضار عموم خواهد رسید.
 
نماینده مردم کبودرآهنگ در ادامه در خصوص بررسی پرونده زمین خواری در کمیسیون متبوع خود گفت : بعد از تاکیدهای مکرر مقام معظم رهبری، رسیدگی به پرونده زمین در دستور کار کمیسیون اصل 90 قرار گرفت و این کمیسیون بیش از 2.5  سال است که رسیدگی به این موضوع را با جدیت دنبال می‌کند .
 
پورمختار با اشاره به گزارش خبرنگار‌های مردمی در این زمینه افزود: خوشبختانه این موضوع به یک مطالبه مردمی تبدیل شده است و ما نیز با رصد این عوامل، آمار و اطلاعات مناسبی را از استان‌های مختلف کشور تهیه کردیم و نهایتاً به ورود دولت و قوه قضاییه به این مسئله منجر شده است .
 
وی اضافه کرد: اراده خوبی برای رسیدگی به این موضوع وجود دارد اما متاسفانه هنوز اراده کافی برای جلوگیری از این اقدامات به وجود نیامده است.
 
رئیس کمیسیون اصل 90 اظهار داشت: به لحاظ سادگی و سودآوری این موضوع برای سودجویان، سرعت رسیدگی به آن کند شده و مقاومت‌های زیادی نیز برای رسیدگی به این موضوع به وجود آمده است.
 
پورمختار با اشاره به نقش مسئولان محلی در این گونه پرونده‌ها گفت: در حوزه‌هایی که زمین خواری رخ می‌دهد مسئولان اجرایی محلی باید پاسخگو باشند و علت وقوع این گونه حوادث را مشخص کنند.
 
وی تاکید کرد: از نظر ما مسئولان اجرایی محلی به عنوان عامل این گونه مسائل و مشکلات باید جوابگو باشند.
 
پورمختار در ادامه در خصوص گزارش تهیه شده در کمیسیون اصل 90 درباره پرونده زمین خواری افزود: گزارش کمیسیون در خصوص علل و عوامل زمین‌خواری،  میزان زمین خواری، موانع مبارزه با زمین خواری، استان‌هایی که بیشترین میزان زمین خواری در آن‌ها رخ داده است، عملکرد دستگاه‌های متولی امر که می‌بایست از زمین‌خواری جلوگیری می‌کردند و همچنین دستگاه‌هایی که خواسته یا ناخواسته در این گونه حوادث نقش داشتند و راهکارهایی که باید ارائه شود، حداکثر تا یک ماه آینده تکمیل و برای قرائت به هیئت رئیسه مجلس تقدیم خواهد شد .
 
رئیس کمیسیون اصل 90 در ادامه در پاسخ به سؤالی در خصوص رسیدگی کمیسیون به پرونده قاچاق کالا و سوخت در کشور گفت: قاچاق کالا و سوخت یکی از معضلاتی است که ضربه سنگینی به اقتصاد، اشتغال و به امر تولید در کشور وارد کرده است .
 
پورمختار با اشاره به درآمد  20 تا 30 میلیارد دلاری قاچاق کالا در کشور افزود: روشن است این امر زنگ خطری برای اقتصاد کشور به صدا درآورده است .
 
وی تصریح کرد ‌: با توجه به عدم پرداخت مالیات و عوارض گمرکی، بیشترین آسیب در بخش تعطیلی کارخانه‌ها، کاهش اشتغال و تضعیف اقتصاد مشهود بوده است .
 
نماینده مردم کبودرآهنگ با اشاره به عملکرد نامناسب دستگاه‌های ذی‌ربط ، به رغم وجود آمارها و اطلاعات دقیق در این دستگاه‌ها گفت: با توجه به این آمار و اطلاعات، ضعف و ناتوانی عملکرد این دستگاه‌ها برای ما سؤال برانگیز شده است و آن را در دستور کار قرار داده‌ایم .
 
پورمختار افزود : کمیسیون بارسیدگی به این پرونده به دنبال روشن شدن علت و همچنین مشخص کردن نهادها و سازمان‌های دخیل در امر قاچاق است و در این راستا نیز برای مشخص کردن دستگاه‌های متولی مبارزه با قاچاق، جلسات متعددی را با ستاد مبارزه با قاچاق کالا، گمرک، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، دادستانی کل کشور و سایر دستگاه‌هایی که در این امر دخیل هستند، برگزار کرده‌ایم و پس از طرح سؤال، پاسخ‌های آن‌ها را نیز بررسی کرده‌ایم.
 
وی با اشاره به نبود هماهنگی در بین دستگاه‌های مربوط گفت: نبود هماهنگی، خلأ ارتباطات و تعامل و در نهایت سوء استفاده عوامل قاچاق با تحریک و فریب برخی از عوامل متولی که در نقطه محوری برخورد هستند، باعث شیوع این پدیده ناشایست در کشور شده است.
 
نماینده مردم کبودرآهنگ افزود: کمیسیون اصل 90 برای بررسی این موضوع یک گروه ویژه از افراد باسابقه در این حوزه را دعوت کرده است تا با بررسی صحنه، تحقیقات میدانی و تشکیل جلسات مختلف، ظرف یکی دو ماه آینده این موضوع را به سرانجام برسانند و یک گزارش جامع ارائه کنند .
 
پورمختار با اشاره به اقلام مورد توجه قاچاقچیان گفت: اقلام قاچاق شده از ایران بیشتر بنزین، گازوئیل، نفت و مشتقات آن است و آن چه به ایران قاچاق می‌شود نیز شامل منسوجات، پوشاک، سیگار، لوازم یدکی، بلورجات و اقلام متعددی است که درآمد  20 تا 30 میلیارد دلاری برای قاچاقچیان فراهم کرده است.
 
وی در ادامه در خصوص اقلام قاچاق شده از ایران که شامل نفت و مشتقات آن است، اظهار داشت: قاچاق سوخت امر پیچیده‌ای است که بیشتر در پایانه‌های صادراتی اتفاق می‌افتد.                  
 
پورمختار افزود: شکایات مختلفی به کمیسیون رسیده که بخشی از آن پیگیری شده است و با ارجاع به دستگاه‌های مربوط، از جمله وزارت نفت، درصدد هستیم که با این گونه موارد قاچاق نیز به شدت برخورد کنیم.
 
منبع: صداوسیما
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.