ساعت کاری مفید کارمندان در سال گذشته 64 دقیقه در روز و امسال به 22 دقیقه رسیده است.

کارمندان برای صرف ناهار تشریف برده اند!

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان _ مائده سادات زرگری :


 اگر در ساعت 12 تا 13:30 به یکی از ادارات پست و... رفته باشیم، با کمال تعجب مشاهده می‌کنیم که کسی جوابگوی ما نیست و با یک جواب قانع کننده که «کارکنان برای ناهار تشریف برده‌اند» روبرو می‌شویم. قصه دیروز و امروز نیست.

بارها اتفاق افتاده که کارمندان در انجام وظایف‌شان تنبلی کرده‌اند، گاه همین تنبلی‌ها و کم کاری‌ها، شما را به عنوان یک ارباب رجوع کلافه می‌کند. آیا واقعاً کارکنان برای صرف ناهار جوابگوی مردم نیستند؟ با کمی دقت متوجه می‌شویم که صرف ناهار و گاهی اقامه نماز، بهانه‌ای برای فرار کارمندان از مسئولیت آن‌ها شده است.

* چرا گاهی کارمندان فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند

«چرا کارکنان کم کاری می‌کنند؟» این پرسش ساده‌ای است که بسیاری از مدیران و ارباب رجوع سازمان‌ها با آن روبرو هستند. بسیاری از مدیران از پاسخ دادن به این پرسش ناتوانند و در جست و جوی راه حلی برای کم کاری کارکنان هستند.

برای اصلاح کم کاری برخی کارکنان ابتدا می‌بایست علت این امر را بیابیم و سپس به دنبال راه چاره باشیم. اگر کارکنان اهداف سیستم را بدانند و با آن موافق باشند و یا از سیستم بازخورد مناسب دریافت نمایند، کمتر شاهد این گونه کم کاری‌ها خواهیم بود.

البته ناگفته نماند که برخی کارکنان نسبت به کار خود ناراضی هستند، شاید به این دلیل که خود را بالاتر از آن پستی می‌بینند که اکنون در آن مشغول به کار هستند. نارضایتی از پست موجود برای کارمندان موجب کاهش میزان کار مفید آن‌ها می‌شود.

طبق گزارش‌های منتشره، میزان کار مفید در کشورهای افغانستان و پاکستان بیشتر از ایران است. به یکی از ادارات پست تهران مراجعه می‌کنیم. شاهد کم کاری و اتلاف وقت برخی کارکنان هستیم.

علیرضا 30 ساله، پزشک عمومی درباره کم کاری کارکنان این اداره می‌گوید: من گاهی اوقات برای ارسال نامه به برادرم به این شعبه اداره پست مراجعه می‌کنم و زمان بسیاری معطل می‌شوم. علت این امر را نبود نظارت بر عملکرد کارکنان می‌دانم و بسیاری از برنامه‌هایم به علت بی‌مسئولیتی آن‌ها به هم ریخته است.

* در ژاپن کارمندان در خستگی مزمن و در ایران...

برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که ساعت کاری مفید کارمندان در سال گذشته 64 دقیقه در روز و امسال به 22 دقیقه رسیده است و تقریباً به یک سوم کاهش یافته است.

مرتضی 35 ساله، تاجر درباره معطل شدن در ادارات و سازمان‌ها می‌گوید: هر وقت به یکی از سازمان‌های دولتی مراجعه کرده‌ام، چند ساعتی معطل شده‌ام. علت این امر را نبود متخصص در هر پستی می‌دانم.

* مدیران دست به کار شوند

بسیاری از مدیرانی که در پی حل معضل کم کاری کارکنان‌شان هستند باید کارمندان را به پیشرفت تشویق کنند و با تشخیص کارمند خوب و دادن پاداش به وی بقیه کارکنان ایجاد انگیزه کنند. یک مدیر موفق انتظارات خود را به طور صریح به کارکنانش انتقال می‌دهد و اطلاعات و امکانات لازم را برای درست انجام دادن کارها فراهم می‌کند.

دکتر امان الله قرایی‌مقدم جامعه شناس درباره علت کم کاری کارمندان می‌گوید: ویژگی برخی کشورها این است که کارمندان هنوز در حالت همبستگی مکانیکی به سر می‌برند. کار را انجام می‌دهند بدون این که بدانند فعالیت آن‌ها چه اهمیتی در نظام اقتصادی و فرهنگی و... دارد و در نتیجه از عمل خود لذت نمی‌برند.

وی مهم‌ترین علت کم کاری کارمندان را ضعف‌های سازمانی می‌داند و می‌گوید: اگر این افراد در کشورهای دیگری قرار بگیرند، مفید کار می‌کنند. سازمانی که از کارکنانش نظر نمی‌گیرد، مانع رشد کارمند می‌شود.

* ارباب رجوع چه کند؟

فاصله صدها کیلومتری ارباب رجوع و تکریم واقعی چیزی نیست که با انعکاس چند خبر و تجلیل و مصاحبه قابل ترمیم باشد و این آسیب فرهنگی و اجتماعی، چالشی است که نظام اداری کشور را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است. وقتی مراجعین به پاسخگو نبودن کارکنان اعتراض می‌کنند در برخی موارد به جای تکریم با تهدید روبرو می‌شوند. برخی از همین ارباب رجوع‌هایی که از دست کم کاری کارمندان کلافه می‌شوند، خودشان کارمند هستند و شاید آن‌ها هم در پست خود کم کاری می‌کنند پس بهتر است هر ارباب رجوعی از خودش شروع کند و در هر پستی کار خود را به نحو احسنت انجام دهد.

برخی از ارباب رجوع با این که از کم کاری کارمندان کلافه شدند، همین طور دست روی دست گذاشته‌اند و هیچ گونه اعتراضی به خود کارکنان و یا مدیران آن‌ها نمی‌کنند. بی‌خیالی ارباب رجوع روز به روز به بدتر شدن رفتار کارکنان منجر می‌شود.

* دولت و مقابله با کم کاری کارمندی

دولت در ایجاد وجدان کاری در جامعه نقش بسزایی دارد. اگر مدیران ضعیف مورد مؤاخذه قرار گیرند و از نیروهای خلاق و زحمتکش قدردانی به عمل آید، وجدان کاری در محل مجموعه کشور شکوفا خواهد شد. باید تدبیری اندیشیده شود که برخی کارمندان مجبور نشوند برای گذراندن زندگی خود به کارهای دوم و سوم روی آورند و خستگی ناشی از آن را به محل کار اصلی خود بیاورند. در این بین تبلیغات نیز از عوامل بسیار مؤثر در ایجاد فضای مناسب رشد وجدان کاری است.

اگر دستگاه‌های تبلیغاتی و رسانه‌ها وضعیت کشور را به درستی برای کارکنان تشریح کنند و هر کسی در هر مسئولیتی وظایف خود را به طور دقیق درک کند، به طور قطع در تقویت وجدان کاری مؤثر خواهد بود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۹
در انتظار بررسی: ۷
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۲۸ مهر ۱۳۹۴
این آمار حد اعلای بی انصافی آمار گیران رانشان میده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۱۴ مهر ۱۳۹۴
بابا کی بود گفت کارمندان ما به ریال حقوق می گیرند وبه دلارخرج می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۱۴ مهر ۱۳۹۴
من كارمندم و الان 12 سال سابقه ي كاري دارم
هنوز در اين دوازده سال وقت نكردم كاري غير از كار اداري انجام دهم حال اين آمار ها از كجا مي آيد الله اعلم


البته منكر كم كاري بعضي ها نيستم ولي همه چيز رو نبايد به همه كس بسط داد
در همه ي صنفها كم كاري هست ولي متاسفانه زور همه به كارمندان رسيده كه اونم بايد حل بشه
-
ناشناس
۱۱:۱۷ ۱۴ مهر ۱۳۹۴
این اعداد و ارقام نمیتونه منطقی باشه ، شما نمیتونی بگی کل کارمندان کار مفیدشان فلان دقیقه است بله درسته بعضی از ادارات و شعبات آنها ممکنه با مردم برخور مستقیم آنچنانی نداشته باشند ، شما مقایسه کنید شعباتی مثل حسابداری ، کارگزینی و دبیرخانه ( ارتباط مستقیم با ارباب رجوع دارند ) را با شعباتی مثل حراست ، بازرسی و گزینش( ارتباط غیر مستقیم با ارباب رجوع دارند ) که برای خودشان ارباب رجوع های خاص دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۱۴ مهر ۱۳۹۴
اين نوع گزارشات دقيق نيست ، چرا ما از زيادي حجم كارها وقت كم مي آوريم ؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۱۴ مهر ۱۳۹۴
آخی حالا مگه چی شده جدیدا تلگرام بازی و همایش رفتن و ......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۱۴ مهر ۱۳۹۴
البته پول چای وکادو وغیره رو به کارمند نمیشه بست ها وفقط کم کاری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۱۴ مهر ۱۳۹۴
به نظر من این موارد را هم به عنوان موانع تکریم ارباب رجوع می بایست اضافه کنید:
-کارمند در حال صرف صبحانه هستند
- کارمند کلاس آموزشی هستند
- کارمند در جلسه اداری هستند
- کارمند در واتس آپ هستند
- کارمند نماز تشریف دارند
التماس دعا داریم
آقای کارمند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۱۴ مهر ۱۳۹۴
تا وضعيت اعتبارات ادارات ودريافتي كارمندان درست نشه كارمند هم عليرغم ميل باطني اش براي درآوردن خرج زن وبچه اش بفكر دررفتن ودنبال كارهاي كاذ ب ومسافركشي ميباشد.اول حقوق متناسب باتورم وركود به كارمندان بديد بعد هم هركس كم كاري كرد وتكريم ارباب رجوع نكرد را يكباراخطار وباردوم اخراجش كنيد .بخداقسم حقوق فعلي 80درصد كارمندان جوابگوي مخارج حداقلي 15روز خانواده نميباشد.منصفانه قضاوت كنيد.بااين حقوقهاي ناچيز انتظار سرحال بودن ومنظم بودن كاركنان بيهوده است .استرسسسسسسسسس زياده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۱۴ مهر ۱۳۹۴
دلایل بی انگیزه گی کارکنان:
1- تبعیض حقوقی و پاداش بین کارکنان ومدیران
2- عدم نشاط در جامعه
3- درگیری فکری به دلایل مختلف در جامعه امروز در نتیجه افسردگی
4- چند کارگی
.
.
.
Germany
ناشناس
۰۹:۰۴ ۱۴ مهر ۱۳۹۴
من کارمند اداره کار هستم مطلبی که نوشتهاید کاملا" صحت دارد در اداره ما کم کارترین فرد اداره را به خاطر داشتن روابط سازنده با بعضی از مسئولین پست راست اداره را داده اند البته ایشان در روابط غیر اداری خیلی کاری بودند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۳ ۱۴ مهر ۱۳۹۴
غیر از کارمندهای بانک
United States of America
ناشناس
۰۸:۵۸ ۱۴ مهر ۱۳۹۴
با سلام . نظام اداري ما درست پايه ريزي نشده . گاها كارمنداني چند وظيفه را باهه انجام ميدهند كه چون كار تخصصي انجام نميشود بازده پاييني دارند. بهترين كار براي حل اين موضوع پرداخت مبتني بر كيس (عملكرد-يا مورد- پرونده) ارباب رجوع ميباشد مثلا هر كارمندي هر پرونده اي را كه تمام ميكند بر اساس ان حقوق بگيرد و سققف ريالي به اضاي زمان حضور در اداره نداشته باشد و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۸ ۱۴ مهر ۱۳۹۴
بخدا تو اداره ما از ساعت 7 میام تا 2 و نه خبری از صبحانه هست نه نهار برا خیلی از کارامون هم باید بریم بیرون خیلی کارمون سخته و حقوقمون از همه ادارات کمتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۱۴ مهر ۱۳۹۴
ما کارمندان بهزیستی اصلا جرات نداریم که معده داشته باشیم تا احساسی از گرسنگی داشته باشیم و اصلا نهار و صبحانه یعنی چی؟
۱۲۳۴
آخرین اخبار