حیات بیمه با ایجاد امنیت تداوم می‌یابد/ حضور پررنگ بخش خصوصی با ایجاد مشوق‌ها

یک کارشناس اقتصادی گفت: دولت برای حضور پررنگ بخش خصوصی باید مشوق‌هایی را ایجاد نماید تا این قشر با امنیت بیشتری وارد عرصه‌ی سرمایه‌گذاری شوند.

غلامحسین طاهری کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه نبود مکانیزم مناسب سبب شد که این صنعت با مشکل مواجه شود، گفت: برای رفع این موانع بایستی نظارت‌های مستمر و اصولی صورت گیرد.

وی افزود: صنعت بیمه در طی برنامه های توسعه گذشته دچار چالش‌های بسیاری بوده است به طوری که در برنامه‌ی اول تا پنجم، توسعه‌ی این صنعت پیشرفت چندانی نداشته است.

طاهری گفت: برای اینکه در برنامه ششم، صنعت بیمه کارآیی بهتری به خود بگیرد باید برنامه مدونی صورت گیرد تا بتواند به اقتصاد کشور کمک کند.

وی معتقد است که صنعت بیمه مانند دیگر صنایع برنامه‌ی مدونی را برای ارائه خدمات بیمه‌ای ندارد به طوری که به جای ارائه خدمات، بیشتر به فکر سودهای آنی هستند.

طاهری ادامه داد: در ابتدا از بیمه‌گذار استقبال خوبی صورت می‌گیرد اما زمانی که برای بیمه‌گذار مشکلی پیش می‌آید، بیمه‌ها پاسخگوی خوبی نیستند.

وی دلیل این مشکل را نداشتن سرمایه‌ی اولیه شرکت‌های بیمه می‌داند که بیشتر آن توسط مردم تأمین می‌شود عنوان کرد و افزود: سهامداران بیمه تمایل دارند که بیشتر از آنچه که سرمایه‌گذاری کرده‌اند درآمد کسب کنند اما این امر محقق نمی‌شود و نبود ارائه خدمت موفق به مردم را موجب می شود.

وی همچنین سهم تعاونی‌ها در اقتصاد گذشته را 25 درصد دانست و افزود: سهم تعاونی در اقتصاد کشور بسیار کاهش یافته است در حالی که شرکت‌های تعاونی می‌توانند به صورت شرکت‌های بیمه‌ای فعالیت نمایند.

طاهری اظهار کرد: اصل 44 قانون اساسی تنها برای صنایع نیست بلکه می‌‌تواند در صنعت بیمه هم ایجاد شود تا علاوه بر مشارکت و ایفای نقش مردم، سرمایه‌گذاری صحیح صورت بگیرد.

وی همچنین معتقد است که موسسات خیریه هم می‌توانند در بیمه شکل بگیرند و مردم مبالغی را به صورت ماهیانه به بیمه پرداخت کنند و شرکت‌های بیمه هم در مقابل آن خدماتی را ارائه کنند به خصوص در بخش بیمه درمانی و بیمه خودرو که یکی از مشکلات عدیده و مهم مردم است.

وی حضور بخش خصوصی در صنعت بیمه را با مشارکت‌های مردمی عملی می‌داند و معتقد است که دولت باید قانون و آیین‌نامه‌ای در این راستا تصویب کند تا مردم سهم بیمه را خریداری کنند که این عمل در قالب تعاونی‌ها امکان‌پذیر است.

این کارشناس افزود: بخش خصوصی زمانی وارد صنعت بیمه خواهد شد که علاوه بر بازدهی و سود بالا، احساس امنیت و آرامش داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه اجازه ندهیم تعاونی‌ها از اقتصاد کشور جدا شوند، گفت: دولت برای حضور پررنگ بخش خصوصی باید مشوق‌هایی را ایجاد کند تا این صنعت حیات دوباره به خود بگیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار