تبریز؛

آغاز برداشت كدو آجيلی در شهرستان اهر

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر، از آغاز برداشت كدو آجيلی در شهرستان اهر خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ اسدی، گفت: 135 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان اهر به زیر کشت کدو آجیلی رفت که پیش بینی می شود متوسط تولید کدو 10 هزار کیلوگرم و بذر کدو 800 کیلوگرم تا 1000 کیلوگرم باشد.

وی، افزود: امسال با توجه به بارندگی های بی سابقه در شهرستان اهر كه 450 ميلی متر با پراكنش مناسب می باشد، كشت كدو آجيلی شده بود كه با توجه به سپری شدن زمان كشت به علت زمان قرارداد آقای شهريار عبدیل نوری پيمانكار اهل شهرستان نقده در شهرستان اهر اين راندمان 400 كيلو گرم در هكتار گزارش گرديده است و قيمت هر كيلوگرمكدو كاغذی 150 هزار ريال می باشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر، با بیان اینکه هدف از اجرای اين كشت تغيير الگوی كشت و تناوب زراعی و مصرف بهينه آب كشاورزی می باشد گفت: ميزان مصرف آب در ساير زراعت ها 5 هزارمتر مکعب الی 6 هزار متر مكعب می باشد که در كشت كدو آجیلی اين مقدار 3 هزار و 500 متر مكعب می باشد و همچنین با توجه به خشكسالی هایموجود می تواند جايگزين مناسبی برای اراضی کشاورزیشهرستان اهر باشد كه با توجه به طول دوره رشد و ساير شرایط آب و هوایی موجود در اين شهرستان گزينه مناسبی است.

وی، گفت: كدو آجیلی تا قبل از گلدهی هر 7 روز الی 10 روز يک بار به آبياری نياز دارد كه اين دوره آبیاری بعد از گلدهی به یک روز در هفته تغيیر می یابد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر، افزود: اين زراعت به صورت رديفی، كشت با رديف كار و به صورت كاملاً مكانيزه انجام پذيرفته است و بذر مورد نياز جهت كشت اين محصول6 کیلوگرم الی 9 كيلو گرم در هكتار می باشد و دمای مورد نياز برای اين محصول 25 درجه سانتی گراد الی 35 درجه سانتی گراد مي باشد كه با شرایط آب و هوایی شهرستان اهر مطابقت می نمايد.

وی، گفت: خاک مورد نياز برای كشت اين محصول خاک نيمه سنگين می باشد که خاک های اراضی پاياب سد ستارخان و روستای پسته بيگ اين شرایط را دارا می باشد.

اسدی، گفت: از نظر اشتغال زایی، در هر 3 هكتار برای يک نفر به صورت مستقيم و برای 4 نفر به صورت غير مستقيم اشتغال زایی می شود.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.