امیدواریم طی 3 سال به ظرفیت 100 هزار اهدا كننده سلول بنیادی برسیم

مدیرعامل سازمان انتقال خون از تلاش برای رسیدن به ظرفیت 100 هزار اهدا كننده سلول بنیادی طی سه سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وب دا؛ اولین جلسه شورای ملی توسعه نظارت بر مراكز پذیره‌نویسی اهدای سلول‌های بنیادی خون‌ساز غیرخویشاوند و بانك‌های خونی بند ناف تشكیل شد. این شورا با دستور دكتر هاشمی، وزیر بهداشت و به ریاست وی، به منظور ساماندهی مراكز پذیره‌نویسی اهدای سلول‌های بنیادی و سلول‌های بند ناف تشكیل شده است و بناست تمام امور مرتبط با نظارت، توسعه و گسترش مراكز پذیره‌نویسی توسط این شورا صورت گیرد.

دكتر پورفتح الله، مدیرعامل سازمان انتقال خون كشور كه نائب رئیس این شورا است  ابراز امیدواری كرد كه طی 3 سال به ظرفیت پذیره‌نویسی 100 هزار داوطلب اهدای سلول‌های بنیادی برسیم.

نائب رئیس شورای ملی توسعه نظارت بر مراكز پذیره‌نویسی اهدای سلول‌های بنیادی خون ساز غیر خویشاوند و بانكهای خونی بند ناف با اشاره به اینكه سلول‌های بنیادی مغز استخوان تنها سلول‌های بنیادی است كه تاكنون كاربرد درمانی پیدا كرده است گفت: خوشبختانه زیرساخت بسیار خوبی در كشور برای این عمل پیوند وجود دارد.

پورفتح الله گفت: مشكلی كه در این مراكز پیوند وجود دارد این است كه وقتی از خویشاوند بیمار، موردی سازگار برای پیوند وجود ندارد، باید به افراد غیرخویشاوند مراجعه كرد و ما بانك اطلاعاتی در این زمینه نداریم. یكی از برنامه ها در این زمینه دعوت از داوطلبین برای اهدای سلول‌های بنیادی است كه سیستم سازگاری نسلی مورد ارزیابی قرار بگیرد و آن را در بانك اطلاعاتی قرار دهیم و اگر بیماری به آن احتیاج داشت به مراكز پیوند معرفی شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون اظهار داشت: براساس برآورد ما اگر 100 هزار داوطلب داشته باشیم، می‌توانیم 50 درصد بیماران را پوشش دهیم. كشور با این بانك 100 هزار تایی می‌تواند وارد بانك‌های جهانی شود و این امكان به وجود می‍ آید با تبادلاتی كه انجام خواهیم داد بتوانیم به 100 درصد نیاز كشور پاسخ دهیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: تمام مراكز مرتبط با سلول‌های بنیادی و خون بند ناف ظرف 6 ماه باید خود را با آیین نامه، انطباق دهند. ما نیز تلاش خواهیم كرد به ظرفیت مورد نظر طی 3 سال آینده دست پیدا كنیم و كشور را از نظر نیاز به سلول‌های بنیادی خودكفا كنیم.

دكتر پورفتح الله گفت: در حال حاضر سازمان انتقال خون و بیمارستان شریعتی هر كدام با ظرفیت روزانه 50 مورد و دانشگاه شیراز با ظرفیت روزانه 20 نفر در روز از داوطلبان سلول بنیادی دریافت می‌كنند كه این میزان به هیچ وجه پاسخگوی نیاز كشور نیست اما به زودی با تامین مالی كه در این حوزه انجام می‌شود به صورت عمومی برای دریافت سلول‌های بنیادی اطلاع رسانی خواهد شد.

رئیس سازمان انتقال خون از تلاش برای ثبت روز اهدای سلول بنیادی در كشور خبر داد و افزود: شورا به زودی برای برگزاری جشنی در بیست و پنجمین سالگرد انجام اولین پیوند مغز استخوان در كشور در اسفند ماه سال جاری به منظور فرهنگ سازی برای اهدای سلول‌های بنیادی در جامعه برنامه ریزی خواهد كرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار