باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

آخوندی ماندنی است یا رفتنی؟/ عزم جزم مجلس برای استیضاح وزیر

امروز تمام نگاه‌ها معطوف به بهارستان و منتظر تصمیم‌ نهایی مجلس برای ماندن یا نماندن آخوندی در وزارت راه و شهرسازی است.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بعد از کش و قوس‌های فراوان، یکشنبه‌ گذشته طرح استیضاح "عباس آخوندی" وزیر راه و شهرسازی تقدیم هیات‎رئیسه‌ مجلس شد و قرار است فردا(سه‌شنبه 14 مهرماه) جلسه استیضاح این وزیر کابینه دولت تدبیر و امید برگزار شود.

استیضاح آخوندی از چهار ماه پیش با طرح سوال نمایندگان از وی کلید خورد؛ وزیر راه و شهرسازی اردیبهشت ماه برای پاسخ به سوال‌های برخی از نمایندگان درباره‌ی وضعیت "مسکن مهر" در صحن علنی مجلس حاضر شد و نمایندگان پس از استماع اظهارات آخوندی، از پاسخ‌های وی قانع شدند.

ز

سه هفته بعد از این ماجرا باری دیگر طرح استیضاح آخوندی تقدیم هیات‌رئیسه بهارستان شد، آخوندی با حضور در کمیسیون عمران به دفاع از عملکرد خود پرداخت و این بار نیز پس از شنیدن سخنان آخوندی تعدادی از نمایندگان از طرح عزل وزیر منصرف شدند.

اما سرانجام در پنجم مهر ماه استيضاح عباس آخوندي  با 13 امضا در صحن علنی مجلس اعلام  وصول شد، اما مشخص نیست که بهارستان‌نشینان چه سرنوشتی را برای وزارت راه و شهر سازی رقم خواهند زد؟

محورهای استیضاح وزیر راه وشهرسازی:


دهقان عضو هیات‌رئیسه مجلس، هنگام اعلام وصول استیضاح آخوندی، نظر نمایندگان مخالف وزیر را که حاوی محورهایی چون عدم اجرای تعهدات زمان اخذ رای اعتماد، مشکلات عمومی حوزه وزارتخانه، مشکلات حوزه زمین، مسکن شهری و روستایی، مشکلات حوزه حمل و نقل و مشکلات حوزه مالی وزارتخانه بود را قرائت کرد.

ز

اما آن طور که از نظرات نمایندگان مختلف استنباط می‌شود، عملكرد وزير در حوزه مسكن مهر موجب نارضایتی فروان مردم شده و همین مسئله عزم نمايندگان مجلس بر كشاندن وزير به پاي ميز استيضاح را جزم‌‌تر كرده است.

قانون استیضاح چه می‌گوید؟

وقتی نماینده یا نمایندگانی به موضوعی در حوزه کار یک وزیر اعتراض داشته باشند، سوال را ابتدا در کمیسیون تخصصی مطرح می‌کنند و اگر نماینده سوال‌کننده توضیحات وزیر را قانع کننده بداند، ماجرا تمام می‌شود اما اگر نماینده سوال‌کننده قانع نشود، کمیسیون مربوطه تشخیص می‌دهد که سوال به صحن علنی مجلس برود یا خیر.

اگر سوال در صحن مطرح شود، وزیر از اقدامات خود دفاع کرده و توضیحاتی را به صورت علنی به همه نمایندگان ارائه می‌دهد، دست آخر رئیس جلسه از نماینده سوال کننده می‌پرسد که آیا از توضیحات قانع شده است یا خیر، اگر نشده باشد، توضیحات وزیر را بین تمامی نمایندگان به رای می‌گذارد.

 وزیران استیضاح شده روحانی:

رضا فرجی دانا اولین وزیر دولت یازدهم بود که با نظر نمایندگان بهارستان استیضاح شده و از وزارت علوم برکنار شد بعد از گذشت 9ماه از دوران وزارت "رضا فرجی دانا"، نمایندگان مجلس تصمیم به استیضاح این وزیر دولت روحانی گرفتند تا اولین استیضاح دولت روحانی رقم خورد. این استیضاح که با پنجاه امضا تنظیم شده بود توسط "الیاس نادران" نماینده تهران به هیئت‌رئیسه مجلس ارائه شد.

ز

رضا فرجی‌دانا که در ۵ آبان ۱۳۹۲ با کسب ۱۵۹ رأی موافق، ۷۰ رأی مخالف و ۳۲ رأی ممتنع، رأی اعتماد نمایندگان برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را به دست آورده بود، در تاریخ 29 مرداد 93 با ۱۴۵ رأی موافق، ۱۱۰ رأی مخالف و ۱۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۷۰ رأی مأخوذه، از وزارت علوم برکنار شد.

استیضاح فانی چه شد؟

 اما این پایان ماجرا نبود و چند تن دیگر از وزرای کابینه تدبیر و امید زیر ذره‌بین مجلسی‌ها قرار گرفتند و "علی‌اصغر فانی" دومین وزیر کابینه یازدهم بود که نمایندگان مجلس تصمیم به استیضاح وی گرفتند.

ز

علی‌اصغر فانی که دو سال پیش در جریان رأی اعتماد مجلس با 185 رأی موافق، 53 رأی مخالف، 24 رأی ممتنع از مجموع 262 رأی مأخوذه، وزیر آموزش پرورش شده بود، در روز استیضاح  که سوم تیر بود با 76 رأی موافق، 167 رأی مخالف و 13 رأی ممتنع از مجموع 256 رأی مأخوذه با رأی اعتماد مجدد نمایندگان ملت در این سمت باقی ماند.

سخن آخر

اگرچه مجلسی‌ها تاکنون دو وزیر دولت روحانی را استیضاح کرده‌ و از این میان یک وزیر برکنار شده است، با اعلام وصول طرح استیضاح وزیر راه، گامی برای استیضاح یکی دیگر از وزرای دولت روحانی برداشته شد.

با اين حال بايد ديد که آيا نمایندگان مجلس مجددا به آخوندی اعتماد می‌کنند یا تصمیم جدیدی برای وزارت راه و شهرسازی خواهند گرفت؟


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۵ ۱۳ مهر ۱۳۹۴
آخوندی باید برود .
یک بنا. که دو ساله بی کار شده و برای نون شب درمانده است.
تو این جنگل هم که نه بیمه کاری می دن و نه کسی به فریادت می رسه.
باید آخوندی برود که هیچ بلکه روحانی هم باید برود.
آخرین اخبار