اردوغان به ایجاد تفرقه در ترکیه متهم شد

یک کارشناس و نویسنده ترک، سیاستهای جاه طلبانه اردوغان را عامل ایجاد دو دستگی در جامعه ترکیه معرفی کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ "ندیم گورسل،" نویسنده و کارشناس ترک تبار مقیم فرانسه، در گفتگو با شبکه خبری فرانس 24 به بررسی و واکاوی انفجارهای روز شنبه آنکارا پرداخت و اظهار داشت: با توجه به این انفجارها و تظاهرات اعتراض آمیزی که روز شنبه در استانبول و آنکارا علیه سیاست های "رجب طیب اردوغان،" رئیس جمهور ترکیه، برگزار شد می توان گفت اردوغان جامعه ترکیه را دچار دو دستگی کرده است.
 
وی افزود: ترکیه روز شنبه یکی از مرگبارترین انفجارها را تاریخ معاصر خود را تجربه کرد. دولت ترکیه با توجه به اینکه مسئولیت این گونه گردهمایی را برعهده دارد اکنون که این حادثه روی داده است مسئولان باید در این باره پاسخ گو باشند.
 
این کارشناس مسائل سیاسی ترکیه در ادامه با اشاره به موضوع برگزاری انتخابات پارلمانی ترکیه که قرار است تا سه هفته دیگر برگزار شود و امیدواری اردوغان برای پیروز در آن، گفت: بعد از انتخابات پارلمانی که هفتم ژوئن (17 خرداد) امسال برگزار شد، احتمال تشکیل دولت ائتلافی با مشارکت حزب عدالت و توسعه و حزب جمهوری‌خواه خلق سی اچ پی، مهمترین حزب چپ میانه این کشور که گرایش‌های ملی‌گرایانه، سوسیال دمکرات و لائیک دارد وجود داشت؛ اما شوربختانه رجب طیب اردوغان با سنگ اندازی در مذاکرات مسئولان دو حزب، مانع از انجام این کار شد. او مانع از انجام این کار شد چون امیدوار است در انتخابات پارلمانی پیش رو، شکست در انتخابات پیشین را جبران کند و این گونه بتواند یک تنه سیاست های مورد نظر خود را در ترکیه اعمال کند. بنابراین او کاری کرد تا زمینه برای برگزاری انتخابات زود هنگام در کشور فراهم شود؛ اما اکنون که این خشونت ها کشور را فرا گرفته است معلوم نیست این انتخابات اول نوامبر (10 آبان) برگزار شود یا خیر.
 
وی با اشاره به این انفجارها، از سرگیری نبردهای شبه نظامیان حزب کارگران کردستان (پ ک ک) با ارتش ترکیه و چالش سوریه برای ترکیه هم گفت: اوضاع در ترکیه اکنون به شدت نگران کننده، همراه با هرج و مرج است و انفجارهای روز شنبه نیز در این خصوص مزید بر علت شده‌اند.
 
وی افزود به باور من این اوضاع و احوال نشان می دهد که برخی می خواهند ترکیه را به باتلاق سوریه بکشانند. از همه این عوامل و ناامنی ها چنین بر می آید که ترکیه اکنون در یک وضع سیاسی و امنیتی بسیار خطرناک بسر می برد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار