شیراز؛

هفته جهانی غذا با غذای سالم

روز جهانی غذا هرساله در 20 مهرماه مصادف با 16 اکتبر در سراسر جهان برگزار می شود و شعار امسال "سلامت غذا از مزرعه تا سفره" است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ نیک نهاد معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گفت: رشد جمعیت و تامین غذا برای جمعیت در حال توسعه باعث شده تا استفاده از کود های شیمیایی افزایش یافته و دفع آفات نباتی نیز از دیگر مشکلات جمعیت رو به رشد بوده است و با افزایش آلودگی های غذایی در فرآورده های غذایی کنترل مواد آلاینده بسیار مهم بوده گر چه در کشور های صنعتی و در حال توسعه کنترل مواد آلاینده بسیار سخت است.

وی ادامه داد: استفاده از کودهای شیمیای و میزان بالای آلاینده های صنعتی در غذا باعث شده تا برنامه های جدی و  سخت گیرانه ی سازمان غذا و دارو و همچنین دانشگاه های علوم پزشکی برای مبارزه با این مشکلات طراحی و برگزار شده است.

از جمله این برنامه ها می توان به برنامه کنترل و کاهش نمک ، قند و چربی در غذا اشاره کرد و تغییر الگوی کشت و مصرف نیز بخش دیگری از این طرح برای بهبود غذا در سبد خوراکی مردم خواهد بود.

افزایش مصرف نمک ،قند و چربی ها باعث بروز بیماری های هورمونی ، دیابت و سرطان خواهد شد و طرح pms  با نشان دار کردن مواد غذایی و مشخص کردن مواد مصرفی در فرآورده های غذایی باعث شده تا مواد غذایی ناسالم مشخص شده و از مصرف آن جلوگیری شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی از بازدید از بیش از سه هزار و193 کارخانه و نمونه گیری سه هزارو 344 موردی وانطباق 97ممیز 75 درصدی خبرداد و افزود: با بررسی های صورت گرفته میزان عدم انطباق فرآورده های صنعتی در استان فارس از میانگین میزان کشوری پایین تر بوده و این نشان دهنده ی کیفیت تولید مواد غذایی در شیراز است.

انتهای پیام/گ

برچسب ها: هفته ، جهانی ، غذا ، سالم ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.