چرا نور ورزش قهرمانی کشور ما سوسو می‌زند؟

برای تسخیر سکوهای قهرمانی در سطح بین‌المللی کشف استعداد و برنامه ریزی دقیق مهمترین اصل ورزش قهرمانی است.

 به گزارش خبرنگار سایر حوزه‌های گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان،  برای دست یافتن به موفقیت و پیشرفت در هر ورزشی تنها داشتن انگیزه‌، هدف، پشتکار و مهمتر از همه یک جیب پر پول کافی نیست بلکه قبل از همه اینها داشتن استعدادی مناسب در جهت همان رشته ورزشی که محوریت آن را ژنتیک مشخص می‌کند اصلی‌ترین عاملی است که ایفای نقش می‌کند.

رحمت اله نوری استاد دانشگاه و استعداد یاب ورزشی ایران در این باره بیان داشت: اگر بخواهیم تعریفی از استعداد یابی داشته باشیم خواهیم گفت انتخاب افرادی که در یک رشته ورزشی توانایی رشد و بالندگی را دارند و با آموزش‌ آنها بتوانیم به اهدافی که داریم دست پیدا کنیم که خوشبختانه در ایران هم چند سالی است  که این کار پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: در استعدادیابی فاکتورهای زیادی را باید ملاک قرار داد به عنوان مثال ویژگی‌های پیکری که به آن ویژگی‌ها آنتروپومتریکی گفته می‌شود اندازه اندام‌های مختلف بدن را مورد توجه قرار می‌دهد و یا آمادگی جسمانی که در آن چابکی، انعطاف پذیری و استقامت مدنظر قرار می‌گیرد و یا در بخش دیگری هوش و قدرت تصمیم گیری است که بررسی می‌شود در واقع استعداد یابی این نیست که تنها به تکنیک و تاکتیک یک مهارت در ورزش توجه شود بلکه باید نسبتها به صورت کلی و در کنار هم دیده شوند.

چرا نور ورزش قهرمانی کشور ما سوسو می‌زند؟

این استاد دانشگاه درباره نقش فدراسیونها در این زمینه ابراز کرد: یکی از فدراسیون‌هایی که در این خصوص پیشتاز است و به صورت فنی فعالیت می‌کند فدراسیون والیبال است که امسال در حدود 8000 نفر را در  سطح کشور استعداد یابی کرد.

وی درباره نقش آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها در این زمینه بیان داشت: آموزش و پرورش نقش بسیار مهمی را می‌تواند در این خصوص ایفا کند زیرا اصل استعدادیابی در سنین پایین انجام می‌شود و دانشگاه‌ها نیز با توجه به علمی بودنشان می‌توانند در این زمینه اثر گذار باشند.


وی در آخر با ابراز اینکه استعداد یابی در کشور ما در ابتدای راه قرار دارد و می‌تواند ورزش ما را  به جایگاه واقعی خود برساند از مسئولین خواست تا به این مهم توجه ویژه داشته باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار