چرا کار فرمایان با تامین اجتماعی قهرند؟

مشکلاتی که کارفرمایان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند موجب دلخوری و قهر آنان با سازمان تامین اجتماعی شده است.

چرا کار فرمایان با تامین اجتماعی قهرندبه گزارش خبرنگار حوزه رفاهی باشگاه خبرنگاران جوان، سازمان تامین اجتماعی،گسترده‌ترین و اصلی‌ترین نهاد در عرصه بیمه‌های اجتماعی است که به صورت یک دستگاه عمومی غیر دولتی و با هویت اجتماعی، اقتصادی و متکی بر ساز و کارهای بیمه اجتماعی و یا استقلال اداری و مالی اداره می‌شود.

این سازمان با بر عهده داشتن وظیفه اجرا، نقش اساسی در پشتیبانی و صیانت از نیروی کار و بهبود مناسبات اقتصادی را ایفا می‌کند که در این میان کارفرمایان در فرآیند و شکل گیری بیمه‌های اجتماعی و تضمین آرامش نیروی کار و امنیت آن نقش به سزایی دارند که البته مشارکت دو جانبه تامین اجتماعی با کارفرمایان این امنیت را صد درصدی می‌کند.

اهمیت نقش دو جانبه تامین اجتماعی و کارفرمایان

واضح است که هم سازمان تامین اجتماعی برای موجودیت خود نیاز به کارفرمایان دارد و هم کارفرمایان نیازمند حضور قدرتمند بیمه‌های اجتماعی هستند، بنابراین با شناخت دو طرفه، آنها می‌توانند باعث عمیق شدن تعاملات، همکاری‌ها  اعتماد متقابل و همبستگی برای افزایش ارائه خدمات را روزافزون بیشتر کنند که در تقویت منابع سازمان‌ها نیز نقش کلیدی و مهمی را ایفا می‌کند.

بستر سازی سازمان تامین  اجتماعی برای ایجاد اعتماد میان خود و کارفرمایان

سازمان تامین اجتماعی برای ایجاد اعتماد ما بین خود و کارفرمایان گام اول را در جهت تعامل و ارتباط متقابل با نمایندگان جامعه کارفرمایی برداشت و با دعوت از تمامی تشکل‌های عمده کارفرمایی از جمله: کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی ایران، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، مجمع امور صنفی تولیدی و خدمات فنی و ... به کالبد شکافی  روابط گذشته برای یافتن عوامل دوری و بی اعتمادی طرفین پرداخت و طی جلسات متمادی به طبقه بندی مسائل و یافتن راهکارهایی برای حل آنها همت گماشت، اما حال باید دید که آیا پس از گذشت سال‌ها این روابط دوستانه شده است؟

برخی دغدغه‌ها و مشکلات کارفرمایان

به موجب مقررات سازمان تامین اجتماعی، افرادی که به هر عنوان در مقابل دریافت مزد یا حقوق کار می‌کنند، مشمول بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته و قسمتی از مزد یا حقوق آنان به عنوان حق بیمه به این سازمان‌ پرداخت خواهد شد در این میان برخی دغدغه‌ها و گلایه‌های کارفرمایان و شکایات و انتقاداتی که فعالان اقتصادی در خصوص حسابرسی سازمان مذکور از عملکرد شرکت‌ها و موسسات در سال‌های گذشته و حتی دوره‌های 10 ساله داشتند از ماده 39،47 قانون تامین اجتماعی بوده است.

توضیحاتی از ماده 39 قانون تامین اجتماعی

بر اساس ماده 39، کارفرما مکلف است حق بیمه مربوط به هر ماه را حداکثر تا آخرین روز ماه بعد به سازمان بپردازد و همچنین صورت مزد یا حقوق بیمه شدگان را به ترتیبی که در آیین نامه طرز تنظیم و ارسال صورت مزد که به تصویب شورای عالی سازمان خواهد رسید به سازمان تسلیم کند و سازمان حداکثر ظرف 6 ماه از تاریخ دریافت صورت مزد اسناد و مدارک کارفرما را مورد رسیدگی قرار داده و در صورت مشاهده نقص یا اختلاف یا مغایرت به شرح ماده 100 این قانون اقدام به ما به التفاوت را وصول کند.

تامین اجتماعی در مدت معین شده قانونی به بازرسی کارگاه‌ها نپرداخته است

شناسایی بیمه شدگان و استفاده کارگران از مزایای مختلف با انجام بازرسی از کارگاه‌ها امکان‌پذیر است که این بازرسی بر اساس ماده 47 قانون تامین اجتماعی انجام می‌شود این در حالی است که سازمان تامین اجتماعی در مدت معین شده قانونی به بازرسی از کارگاه‌ها نپرداخته و در دوره‌ها و سال‌های بعدی ضمن مراجعه به بنگاه، عملیات حسابرسی گزارش را صورت داده و با توجه به گذشت زمان و از دست رفتن بخشی از اطلاعات جرایم سنگینی را متوجه شرکت‌ها می‌کند.

شاید به دلیل چنین مشکلاتی است که کارفرمایان تاکنون نتوانسته‌اند ارتباط لازم را با تامین اجتماعی برقرار کنند و امیدواریم که این سازمان بتواند با تحقق خواسته‌های این صنف، در بهبود روابط کمک کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار